8 svar
81 visningar
chalpire behöver inte mer hjälp
chalpire 29
Postad: 27 feb 20:54 Redigerad: 27 feb 21:14

(Algebra) Hur löser jag denna uppgift?

(Jag vet inte hur man ska börja)

Louis 3627
Postad: 27 feb 22:00

Välkommen till Pluggakuten!

Börja med 2a = 5d. Det sambandet ger både a och d. Kan du se hur?

chalpire 29
Postad: 28 feb 08:30 Redigerad: 28 feb 08:33

Jag tror att 2 och 5 från a och d ska multipliceras med något som blir högre än 1 men lägre än 10.

Ska talen på båda sidorna då bli lika mycket eftersom att det finns ett likhetstecken?

 

Yngve 40517 – Livehjälpare
Postad: 28 feb 08:36 Redigerad: 28 feb 08:39
chalpire skrev:

Jag tror att 2 och 5 från a och d ska multipliceras med något som blir högre än 1 men lägre än 10.

Det betyder att både 2*a och 5*d ska vara ett heltal som är större än 0 men mindre än 10

Ska talen på båda sidorna då bli lika mycket eftersom att det finns ett likhetstecken?

Ja det stämmer.

En bra metod är att pröva sig fram:

  • Om a är lika med 1, vad blir då d?
  • Om a är lika med 2, vad blir då d?
  • Kan a vara ....
  • o.s.v upp till
  • Om a är lika med 9, vad blir då d?
chalpire 29
Postad: 28 feb 08:49 Redigerad: 28 feb 08:50

Om a är 9 är 2a= 18, det bryter redan mot att talen skulle vara 0-10, så det kan inte vara det. 

1. Om a= 3 så blir väl d= 1.2

2. Om a= 4 blir d= 1.33

3. Om a= 5 blir d= 2.

Fram tills nu är prövning 3 det enda tal som fått d att bli ett heltal. 

Ska jag då multiplicera 2 med 5 för att få fram 2a och 5 med 2  för att få fram 5d?

Yngve 40517 – Livehjälpare
Postad: 28 feb 13:15
chalpire skrev:

Om a är 9 är 2a= 18, det bryter redan mot att talen skulle vara 0-10, så det kan inte vara det. 

Nja, det är talet a som har den begränsningen. Talet 2a får vara större än 9.

1. Om a= 3 så blir väl d= 1.2

2. Om a= 4 blir d= 1.33

3. Om a= 5 blir d= 2.

Fram tills nu är prövning 3 det enda tal som fått d att bli ett heltal. 

Bra. Du har alltså sett att a = 5 ger att d = 2., vilket är godkänt.

Ska jag då multiplicera 2 med 5 för att få fram 2a och 5 med 2  för att få fram 5d?

Nej, det behövs inte, det har du redan kontrollerat.

Använd istället dina vörden på a och d i den sista ekvationen för att bestämma c.

Sedan kan du använda resultatet i första ekvationen för att bestämma b.

chalpire 29
Postad: 28 feb 16:21

Jaha okej så det är a och d som gör det möjligt att lösa de andra obekanta talen.

 

Tack för hjälpen!

Louis 3627
Postad: 28 feb 17:53

Du kan också resonera så här med 2a = 5d (utan prövning):
Eftersom högerledet är 5 gånger någonting måste också vänsterledet vara 5 gånger någonting.
Enda möjligheten är att a=5, eftersom a inte inte kan vara något annat tal i 5:ans tabell
(t ex 10 är ju för stort). Och om a=5 måste d=2.

Man kan uttrycka det så här: om 5 är faktor i höger led måste 5 också vara faktor i vänster led,
och enda möjligheten är att a=5.

chalpire 29
Postad: 28 feb 17:59

Tack för hjälpen, jag förstår det bättre nu!

Svara
Close