Hur långt kommer kroppen glida på planet?
Tips på hur jag löser denna?
Tänker själv att jag borde på något sätt använda mig av sambandet s = a x t^2/2
Den formeln gäller när a är konstant, och det kommer inte a att vara.
Kroppen kommer (antagligen) att beskriva en dämpad harmonisk svängningsrörelse. Har ni lärt er något om det? Står det något i din formelsamling om dämpad harmonisk svängningsrörelse?
Det borde gå att komma fram till en lösning genom att betrakta energin i den spända fjädern och det arbete som friktionskraften uträttar.
Ture skrev:Det borde gå att komma fram till en lösning genom att betrakta energin i den spända fjädern och det arbete som friktionskraften uträttar.
Kan du utveckla? Förstår inte riktigt hur jag ska få ut energin ur ett kraftförhållande
Dualitetsförhållandet skrev:Ture skrev:Det borde gå att komma fram till en lösning genom att betrakta energin i den spända fjädern och det arbete som friktionskraften uträttar.
Kan du utveckla? Förstår inte riktigt hur jag ska få ut energin ur ett kraftförhållande
Den potentiella energin i fjädern omvandlas till friktionsvärme när blocket sedan står stilla. Kan du ställa upp likheten enligt energiprincipen givet det ovannämnda?
En fjäders potentiella energi ges av kx2/2 där k är fjäderkonstanten och x är förlängningen (eller hoptryckningen)
När man släpper systemet är systemets energi lagrad i fjädern enligt ovan.
Näs systemet stannar första gången är en del av systemets energi återigen lagrad i fjädern men med kortare längdförändring, resten av energin har blivit värme pga friktionen.
Friktionsarbetet ges av F*s Där F är friktionskraften och s är sträckan (den som efterfrågas)
Friktionsarbetet = fjäderenergi_före minus fjäderenergi_efter
Ture skrev:En fjäders potentiella energi ges av kx2/2 där k är fjäderkonstanten och x är förlängningen (eller hoptryckningen)
När man släpper systemet är systemets energi lagrad i fjädern enligt ovan.
Näs systemet stannar första gången är en del av systemets energi återigen lagrad i fjädern men med kortare längdförändring, resten av energin har blivit värme pga friktionen.
Friktionsarbetet ges av F*s Där F är friktionskraften och s är sträckan (den som efterfrågas)
Friktionsarbetet = fjäderenergi_före minus fjäderenergi_efter
...och den fjäderenergi som återigen lagrats upp i fjädern är , dvs utdragningen av fjädern på andra sidan jämviktsläget.
Finessen med att räkna energiomvandlingar mellan två olika kända lägen, istället för att räkna med kraftförhållanden som verkar efter vägen, är att ofta blir det mycket enklare eftersom du är ointresserad av vad som händer under sträckan mellan dessa två kända lägen.