jag löste 10.17 med hjälp av likformighet men jag får ej som facit
När isbiten är i luften är det en kaströrelse, dvs en parabel.
Ture skrev:När isbiten är i luften är det en kaströrelse, dvs en parabel.
Okej, men jag tror ej jag förstår frågan
Förstår du beskrivningen och bilden?
Laguna skrev:Förstår du beskrivningen och bilden?
Jag förstår att vi ska räkna ut sträcka i x led från utslag i början till nedslag. Jag vet bara ej hur jag ska börja
Du kan se det som att man kastar isbiten från takkanten snett nedåt med en hastighet v0 och vinkeln -27 grader.
Först måste du bestämma V0
V0 kan bestämmas enligt v^2-v0^2=2as? Sträckan är ju 4,0 då?
Din bild är lite fel för den här uppgiften,
du isbiten från nånstans straxt till höger om högsta punkten 4 m över marken, precis som det är ritat i uppgiften
Börja med att bestämma isbitens hastighet när den nått takkanten
Ture skrev:Din bild är lite fel för den här uppgiften,
du isbiten från nånstans straxt till höger om högsta punkten 4 m över marken, precis som det är ritat i uppgiften
Börja med att bestämma isbitens hastighet när den nått takkanten
Men jag fick hastighet v0 till 7,6759 m/s
Mahiya99 skrev:Ture skrev:Din bild är lite fel för den här uppgiften,
du isbiten från nånstans straxt till höger om högsta punkten 4 m över marken, precis som det är ritat i uppgiften
Börja med att bestämma isbitens hastighet när den nått takkanten
Men jag fick hastighet v0 till 7,6759 m/s
hastigheten vid takkanten får du med hjälp av energins bevarande
mgh = 0,5mv2
däre h = 3*sin(27)
Alltså: 2*9,82*3*sin(27) = v2
Vilket ger v0 = 5,18
Ture skrev:Mahiya99 skrev:Ture skrev:Din bild är lite fel för den här uppgiften,
du isbiten från nånstans straxt till höger om högsta punkten 4 m över marken, precis som det är ritat i uppgiften
Börja med att bestämma isbitens hastighet när den nått takkanten
Men jag fick hastighet v0 till 7,6759 m/s
hastigheten vid takkanten får du med hjälp av energins bevarande
mgh = 0,5mv2
däre h = 3*sin(27)Alltså: 2*9,82*3*sin(27) = v2
Vilket ger v0 = 5,18
Jaha okej jag tänkte ej på energi bevarande, men det är förståeligt för att vi har ju fått reda att isbiten är i vila i början.
Jag stötte på hinder.. Tiden är svår att få ut
menar du tiden till dess att isbiten träffar marken?
Den får du ur de vanliga sambanden
s = s0+ v0yt + 0,5at2
Voy får du fram med trigonometri
a = g
s och s0 är givna
Tänk på att V0y och g är riktade åt samma håll
Ture skrev:menar du tiden till dess att isbiten träffar marken?
Den får du ur de vanliga sambanden
s = s0+ v0t + 0,5at2
Vo får du fram med trigonometri
a = g
s och s0 är givna
Tänk på att Vo och g är riktade åt samma håll
Nu säger du två olika saker. Det vi räknade ut innan var ju v0? Att v0 och g har samma riktning har väl att göra med att v0 kastas snett nedåt. är s0 sträckan från början som uppgiften gav oss dvs 4,0 m? Då måste sträckan vid nedslag vara s=0?
Ok jag var otydlig med beteckningarna, jag korrigerar i förra inlägget.
Givetvis menar jag v0y
Ture skrev:Ok jag var otydlig med beteckningarna, jag korrigerar i förra inlägget.
Givetvis menar jag v0y
Hm jag hänger ej riktigt med på varför v0 nu blev till voy?
Voy= v0*sin27
isbiten var i vila då var v= 0 m/s och sedan fick den en hastighet när den landade vid kanten vilket jag tolkar som sned hastighet dvs v0
För att bestämma hur lång tid kaströrelsen tar innan isbiten träffar marken delar jag upp rörelsen i en vertikal och en horisontell del.
Med hjälp av den vertikala rörelsen bestämmer vi t, när vi vet t kan vi bestämma P med hjälp av den horisontella rörelsen.
V0 är en vektor som betecknar hastigheten, om jag delar upp rörelsen i x och y led måste jag bestämma resp komposant, dom kallar jag v0x resp v0y
Ture skrev:menar du tiden till dess att isbiten träffar marken?
Den får du ur de vanliga sambanden
s = s0+ v0yt + 0,5at2
Voy får du fram med trigonometri
a = g
s och s0 är givna
Tänk på att V0y och g är riktade åt samma håll
Voy= 5,17*sin27
Ture skrev:För att bestämma hur lång tid kaströrelsen tar innan isbiten träffar marken delar jag upp rörelsen i en vertikal och en horisontell del.
Med hjälp av den vertikala rörelsen bestämmer vi t, när vi vet t kan vi bestämma P med hjälp av den horisontella rörelsen.
V0 är en vektor som betecknar hastigheten, om jag delar upp rörelsen i x och y led måste jag bestämma resp komposant, dom kallar jag v0x resp v0y
Okej