9 svar
137 visningar
Dkcre behöver inte mer hjälp
Dkcre 1519
Postad: 11 mar 2023 22:52

Hur lägga upp pluggandet

Hej!

Jag har tänkt plugga in Matte 1-5, mest för skojs skull. Håller på med matte 1 för tillfället som jag pluggat i 3 månader, där tid läggs varannan vecka pga barn. Det går sakta för mig, och det har att göra med att jag envisas med att klara de svåraste uppgifterna innan jag får gå vidare. Detta oavsett om de tar mig timmar eller dagar att lösa dem, med eller utan hjälp härifrån. Har inställningen att om jag inte kan lösa allt så struntar jag hellre i det helt.

Det känns inte så produktivt egentligen, men det känns som att den riktiga förståelsen för vad man gör endast kommer ifrån dom svåraste uppgifterna. Och jag vill verkligen förstå allting istället för att memorera mig förbi allting som man gjorde i skolan.

Så… ska man inse vilken nivå man ligger på och strunta i det som egentligen kan bedömas vara för svårt, och eventuellt återgå till dessa uppgifter sen för att på så vis få lite fart i det hela, eller ska man envisas med att verkligen förstå ett kapitel/koncept innan man går vidare, även om vissa enskilda uppgifter kan ta väldigt lång tid? Eller strunta i det som är för svårt helt kanske och ta sig an det som känns lagomt enbart. 

Tänkte om någon hade någon idé om vad som är effektivaste användningen av ens tid..

naytte Online 5032 – Moderator
Postad: 11 mar 2023 23:45

Jag tycker det är en bra strategi att göra det svåraste. Jag håller helt med dig - hellre klara allt än inget alls. 

MrPotatohead 6275 – Moderator
Postad: 12 mar 2023 00:25

Allt beror ju på vad för nivå du vill uppnå. Du säger att du gör det för skojs skull, så fundera på vad du tycker är roligast, att förstå och klara allt, inkl de svåraste uppgifterna, eller att helt enkelt ta sig igenom så många områden som möjligt på så kort tid som möjligt.

I ditt fall ser jag ingen anledning till att stressa (såvida du inte blir omotiverad och vill sluta plugga när uppgifter känns för svåra). Du kommer oxå se att ju bättre och noggrannare du lär dig allt nu i början, ju lättare kommer senare kurser vara. Eller rättare sagt, när det kommer till matte, så är det OMÖJLIGT att fuska med baskunskaper om du vill på en högre nivå i matte. Du märker direkt, och blir straffad hårt, i de högre kurserna när du inte har full förståelse av tidigare områden…

ConnyN 2582
Postad: 12 mar 2023 08:38

Jag har gjort en del av resan som du nu påbörjat och det som jag kommit vidare på är att verkligen läsa och helst memorera informationen i början av ett avsnitt. Allt du kan utantill avlastar arbetsminnet och du kan lättare se lösningar.
Nästa sak som hjälpt mig mycket är YouTube vid svåra uppgifter. Sök på området där du får problem t.ex. kvadratrötter och potenser, faktorisering eller vad det nu kan vara. Lägg ner den tiden det tar att lyssna på genomgången. Säg att det är en 14 minuter lång video. Hur många timmars möda kan du inte spara in på de 14 minutrarna? Ibland kan man bläddra igenom videon och inse att den här personen vill mest synas i bild och har väldigt lite information att dela med sig av. En annan gång kan det vara upplivande med en person som har liv och rörelse framför kameran. Det viktigaste är om personen har bra kunskaper att dela med sig av.
Jag gillar Börje Sundvall t.ex. men förmodligen handlar det om personkemi för mig i alla fall. Tycker jag inte om personen så söker jag vidare.
Lite skillnad har det blivit nu vid högskolestudier. Då har vi två duktiga, men ganska torra som jag tycker och det är Lars Filipsson och Jonas Månsson, men de kan verkligen dela med sig av sina kunskaper.

D4NIEL 2933
Postad: 12 mar 2023 10:03 Redigerad: 12 mar 2023 10:05

Jag ser några problem med din studieteknik och när- eller om du går upp i nivå kommer problemet bli allt mer tydligt.

Låt oss ägna oss åt en sportmetafor en stund. Fotboll duger.

En straffläggare som bara tränar på att lägga straffar kommer bli bättre på att lägga straffar. Men för att bli riktigt bra måste man kanske även få upp benstyrkan och läsa på om hur målvakter fungerar psykologiskt.

En fotbollsspelare som bara kan lägga straffar är en riktigt dålig fotbollsspelare ur de flesta andra synpunkter. För att bli en bra fotbollsspelare måste man också träna kondition och styrka. Man måste lära sig spelsystem och ha god spelförståelse. Kanske måste man fundera över hörnor andra fasta situationer. Listan kan göras lång.

För att bli en bra straffläggare måste man alltså göra andra saker än att bara lägga straffar. Och för att bli en bra fotbollsspelare krävs oerhört mycket mer.

Det går alltid att hitta riktigt svåra uppgifter som man fastnar på. Om du ständigt försöker lösa de allra svåraste problemen blir du småningom lite bättre på att lösa problem avsedda att  lösas inom en kvart. Men det innebär att du lägger orimligt mycket tid på straffläggning när det finns en stor mängd andra saker du också behöver lära dig och träna på för att bli en bra matematiker

Jag tycker att du kan nöja dig med den svårighetsnivå de svåraste talen på centrala- och nationella prov håller och sedan gå vidare.

Naturligtvis finns det ett värde i att kunna lösa betydligt svårare uppgifter. Men de kan du försöka med några timmar per vecka, ungefär som när man löptränar eller går till gymmet. Du måste också acceptera att det finns uppgifter som är olämpligt svåra. Det gäller för alla på alla nivåer.

SaintVenant 3938
Postad: 12 mar 2023 11:05

Vad är det vi pratar om för serie böcker? Är det a, b, c-nivå i 1000-serien så skulle jag säga att krutet så klart bör läggas på de svårare c-uppgifterna. Mycket riktigt är det där som förståelsen testas på riktigt. Å andra sidan kan det finnas en idé med att bara göra en av dem men lägga mest tid på b-uppgifter. 

Det finns material online för nästan all kurslitteratur där du får kurerade, rekommenderade uppgifter. Dessa kan vara bra att använda. Speciellt för att undvika orimliga uppgifter.

Dkcre 1519
Postad: 12 mar 2023 11:47

Tack för alla svar. Tror jag förändrar strategin till att göra uppgifterna som känns som att de är på lagom nivå, sedan går jag igenom allt där det nästan är tvärnit helt när boken är slut. Kan tänkas att man då är mer inkörd på problemlösning överlag och att det går bättre. Vidare har man även avslutat någonting och den upplevda stressen med att inte klara en uppgift försvinner mer och kan hanteras på ett annat sätt. Kanske.

Det är Matematik 5000+ abc vux jag håller på med. Tycker det är en ganska bra bok, men upplever kontrasten i svårighetsgrad mellan exemplen som tas upp och de svåra uppgifterna som lite för stor emellanåt. Jag förstår tanken… men ibland är det lite väl.

Kul Conny att du håller på med matematik i 70 års åldern. Inspirerande. Inte för att lägga någon värdering i din ålder så, men det är sällan man ser äldre människor försöka lära sig något upplever jag. Lära sig saker är ju bland det mest givande man kan hålla på med så hoppas man kan fortsätta livet ut!

ConnyN 2582
Postad: 12 mar 2023 11:58

Tack!

Jag tror du tänker helt rätt. Vad gäller matte 5000-serie så är de bra. Däremot fastnade jag för origo-serien som jag upplevde som pedagogisk och bra vid självstudier. Köper man begagnad studielitteratur kan man unna sig bägge eftersom de ibland kompletterar varandra. 

Dkcre 1519
Postad: 12 mar 2023 13:00
ConnyN skrev:

Tack!

Jag tror du tänker helt rätt. Vad gäller matte 5000-serie så är de bra. Däremot fastnade jag för origo-serien som jag upplevde som pedagogisk och bra vid självstudier. Köper man begagnad studielitteratur kan man unna sig bägge eftersom de ibland kompletterar varandra. 

Såg lovande ut, men har redan köpt alla böcker och några andra extra på engelska, så det får räcka..

lycka till! :)

ConnyN 2582
Postad: 12 mar 2023 13:31

Detsamma 😊

Svara
Close