Hur kan man på bäst sätt resonera om en källas trovärdighet?
Jag har valt att lägga in denna fråga under historia för att detta är en av mina so uppgifter och är kopplade till kriterierna i historia eller mer specifikt kriteriet om källor.
Frågan(Som vi fick av läraren): Arbetet med dina källor, ange vilka källor du har använt. Resonera kring trovärdigheten och relevansen kring dina källor.
Hur har du tänkt hittills om dina källor? Ge gärna ett eller två exempel så får nog igång en intressant dialog.
Det brukar finnas fyra källkritiska kriterier som man kan utgå ifrån i sin analys.
De förklaras bra och tydligt på denna länk: https://www.gyf.se/sv/stagneliusskolan/Kunskapsport/Biblioteket/Kallkritik/
Fråga igen här om det är något mer specifikt som du behöver hjälp kring.
Jonto skrev:Det brukar finnas fyra källkritiska kriterier som man kan utgå ifrån i sin analys.
De förklaras bra och tydligt på denna länk: https://www.gyf.se/sv/stagneliusskolan/Kunskapsport/Biblioteket/Kallkritik/
Fråga igen här om det är något mer specifikt som du behöver hjälp kring.
Hur bet man om t.ex So-rummet är en andra eller tredje handskälla
Så här skriver de själva om sin sida:
Textmaterialet på webbplatsen är skrivet av personer med stora kunskaper inom de ämnen som berörs. Texterna som finns i SO-rummets ämneskategorier är tänkta att fungera som en introduktion eller sammanfattning till olika ämnesområden. Detta är emellertid mer eller mindre svårt eftersom vissa ämnen är väldigt omfattande. SO-rummets material fungerar utmärkt som komplement till andra läromedel.
Kunskaper och fakta inom de humanistiska ämnena grundar sig alltid på individuella urval och tolkningar av andras källor eller andras/egna upplevelser och intryck. "Fakta" inom SO-ämnena är därför sällan helt objektiv eftersom någon eller några alltid måste sammanställa och tolka det källmaterial eller de upplevelser/intryck som "kunskapen" bygger på.
Om du till exempel skriver en uppsats eller håller på med en annan form av skolarbete så bör du alltid använda dig av flera oberoende källor - detta för att den "kunskap" som du skapar genom ditt arbete ska bli så nyanserad och objektiv som möjligt. Använd därför gärna ytterligare några källor vid sidan av SO-rummets texter i dina skolarbeten. Tips på andra bra källor som finns på internet hittar du i SO-rummets välsorterade länksamling.
Det är svårt att säga om något är i första- , andra- eller tredjehand och det beror också på vad man menar med det. Det är nog olika för olika uppgifter som finns på sidan. De som har skrivit artiklarna har använt sig av en rad olika artiklar och vi kan ju omöjligt veta om dessa i sin tur bygger på någonting annat. So-rummet har sammanställt många olika källor och bygger åtminstone inte på en enskild källa som man är beroende av.