37 svar
792 visningar
Ernesta behöver inte mer hjälp
Ernesta 405
Postad: 16 feb 2023 18:58

hur kan de bli mindre när man har gångrat

Hur är det möjligt att  2 x 3/5 x 1/3 = 2/5

Även om det finns ett sätt att räkna, hur blir de mindre de kan väl omöjligt bli mindre då man gångrar det.

Axiom 952
Postad: 16 feb 2023 19:00

Det är samma som decimal tal

0.01**0,1= 0.001 som är mindre

Ernesta 405
Postad: 16 feb 2023 19:09

hur kan det bli mindre när man multiplicerar?

Midnattsmatte 228
Postad: 16 feb 2023 19:13

Du kan ju tänka dig att multiplicera med 10 är detsamma som att ta tio gånger så mycket av något
Att multiplicera med 110 blir ju då att ta tio gånger mindre av något

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 16 feb 2023 19:15

Exempel: Att multiplicera talet 8 med 0,5 är samma sak som att dividera 8 med 2.

Detta eftersom 0,5·8=12·8=1·82=820,5\cdot8=\frac{1}{2}\cdot8=\frac{1\cdot8}{2}=\frac{8}{2}

Ernesta 405
Postad: 16 feb 2023 19:43

om de vore minus hade jag förstått att de blir mindre, men jag förstår inte varför de blir mindre när man multiplicerar

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 16 feb 2023 19:47

Känner du till begreppet förändringsfqktor?

Ernesta 405
Postad: 16 feb 2023 19:48

nej

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 16 feb 2023 19:52

Vilken mattekurs läser du?

Ernesta 405
Postad: 16 feb 2023 19:53

2a

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 16 feb 2023 19:57

OK, läs då avsnittet som jag länkade till i svar #7. Fråga oss om allt du inte förstår.

Ernesta 405
Postad: 16 feb 2023 20:09

varför ska man multiplicera både nämnaren och täljaren, de stod tidigare att man inte fick det

Ernesta 405
Postad: 16 feb 2023 20:15

i den här talet så ska 5 multipliceras med 3, varför?

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 16 feb 2023 20:20
Ernesta skrev:

varför ska man multiplicera både nämnaren och täljaren, de stod tidigare att man inte fick det

Läs det här avsnittet om multiplikation av bråktal.

Fråga oss om allt du vill få förklarat mer ingående.

Ernesta 405
Postad: 16 feb 2023 20:41

varför multiplicerar man täljare och nämnare, det stod att man inte fick det ju jag fattar absolut ingenting

Ernesta 405
Postad: 16 feb 2023 20:41

det blir ju inte ens rätt svar

Ernesta 405
Postad: 16 feb 2023 20:42 Redigerad: 16 feb 2023 20:57

mitt svar till talet jag skrev i början är 18/15 x 5/15 det blir 90/15 och då blir det 6

 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 16 feb 2023 21:25

Om man multiplicerar ett tal med ett tal som är större än ett, så blir svaret större än det ursprungliga talet. 

Om man multiplicerar ett tal med ett tal som är mindre än ett, så blir svaret mindre än det ursprungliga talet. 

Om man multiplicerar ett tal med ett tal som är lika med ett, så blir svaret lika med det ursprungliga talet. 


Tillägg: 16 feb 2023 21:44

Det jag skriver gäller bara för positiva tal, man får tänka ett varv till om man blandar in negativa tal. Tack för påpekandet, Yngve!

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 16 feb 2023 21:34 Redigerad: 16 feb 2023 21:35
Ernesta skrev:

varför multiplicerar man täljare och nämnare, det stod att man inte fick det ju jag fattar absolut ingenting

Har du läst detta avsnitt om multiplikation av bråktal?

Förstod du allt som stod där?

Ernesta 405
Postad: 16 feb 2023 21:43

inte det första för att jag förstår inte hur det blir ett mindre resultat än de man ska multiplicera med. 

tex 2*2 det är inte 1

jag förstår inte varför det är mindre

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 16 feb 2023 21:45

Börja med att fundera på 35·13. Hur många femtedelar är en tredjedel av tre femtedelar?

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 16 feb 2023 21:45 Redigerad: 16 feb 2023 21:47

Ernesta skrev:

inte det första för att jag förstår inte hur det blir ett mindre resultat än de man ska multiplicera med. 

Har du läst avsnittet eller inte?

Där förklaras hur multiplikation mellan två bråktal går till.

Marilyn 3385
Postad: 17 feb 2023 01:08 Redigerad: 17 feb 2023 01:11

Ernesta,

 

Vad betyder gånger 2?  Det blir dubbelt så stort.

Vad betyder gånger 10? Det blir tio gånger så stort.

Vad betyder gånger en halv? Det blir häften så stort.

Vad betyder gånger en tiondel? Det blir en tiondel så stort.

 

Du frågar, hur kan det bli mindre när man gångrar?

Jag svarar med en motfråga, Varför skulle det inte kunna bli mindre?

 

Om du multiplicerar x med ett tal större än 1 så blir produkten större än x. 

Om du multiplicerar x med 1 så blir produkten x

Om du multiplicerar x med ett tal mindre än 1 så blir produkten mindre än x.

 

Om du tar 50% av x så får du 0,5 gånger x

Om du tar (50% av en halv) så får du (0,5 gånger 1/2) = 1/4 = en fjärdedel.

dvs (en halv gånger en halv) är en fjärdedel.

 

Och,

håll i dig nu,

jag har sparat det bästa till sist – 

10 dividerat med en halv är 20.

Ernesta 405
Postad: 17 feb 2023 15:43

Kan någon förklara för mig hur man räknar ut 2*3/5 *1/3

Hur kan svaret bli 2/5?

Jag får det att det är 6

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 17 feb 2023 16:03

Läser du inte vad vi skriver här i tråden? Vad är det då för mening med att vi försöker hjälpa dig?

Börja med att fundera på hur mycket en tredjedel av tre femtedelar är. 

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 17 feb 2023 16:37 Redigerad: 17 feb 2023 16:38
Ernesta skrev:

Kan någon förklara för mig hur man räknar ut 2*3/5 *1/3

Hur kan svaret bli 2/5?

Jag får det att det är 6

Läs det här avsnittet:

https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/aritmetik/multiplikation-och-division-av-brak#!/

Där går de igenom hur du ska göra för att multiplicera två bråktal med varandra.

Säg till när du har läst det och fråga då om allt du vill att vi förklarar närmare.

samak519 1
Postad: 17 feb 2023 17:00
Smaragdalena skrev:

Om man multiplicerar ett tal med ett tal som är större än ett, så blir svaret större än det ursprungliga talet. 

Om man multiplicerar ett tal med ett tal som är mindre än ett, så blir svaret mindre än det ursprungliga talet. 

Om man multiplicerar ett tal med ett tal som är lika med ett, så blir svaret lika med det ursprungliga talet. 


Tillägg: 16 feb 2023 21:44

Det jag skriver gäller bara för positiva tal, man får tänka ett varv till om man blandar in negativa tal. Tack för påpekandet, Yngve!

om du har en halv tårta och du får en halv till, då har du ju två halvor. Men du kan också sätta ihop de till en hel tårta. 

Matematiskt ser det ut såhär:

2 * (1/2) = (2/1) * (1/2)

täljare multiplicerar du med täljare och nämnare med nämnare.

dvs (2*1)/(1*2) = 2/2 = 1

 

Det blir så eftersom att talet, 2, multipliceras med ett tal som är mindre än ett, 1/2, därför blir svaret mindre än 2:an

Ernesta 405
Postad: 17 feb 2023 17:31
Yngve skrev:
Ernesta skrev:

Kan någon förklara för mig hur man räknar ut 2*3/5 *1/3

Hur kan svaret bli 2/5?

Jag får det att det är 6

Läs det här avsnittet:

https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/aritmetik/multiplikation-och-division-av-brak#!/

Där går de igenom hur du ska göra för att multiplicera två bråktal med varandra.

Säg till när du har läst det och fråga då om allt du vill att vi förklarar närmare.

ok, jag har läst första talet där. 

Om jag har 3 fjärdedelar av en tårta och jag gångrar det med en tredjedel, hur kan de bli  bara 1 fjärdedel av en tårta kvar. Vad händer med dom andra ?

Marilyn 3385
Postad: 17 feb 2023 18:20

Bra fråga. En tårta delas i fyra lika delar. Det är fyra fjärdedels tårta (4/4). Hunden får en bit. Kvar är tre fjärdedelar (3/4) av tårtan.  
Du och Lisa och jag ska dela lika, vi ska alltså ha en tredjedel var av de tre fjärdedelarna. Hur mycket får du?

Svar: 1/3 gånger 3/4. 

Du får en fjärdedels tårta. 

Vad som händer med Lisas och mina fjärdedelar vet vi inte. 

Ernesta 405
Postad: 18 feb 2023 14:51
Mogens skrev:

Bra fråga. En tårta delas i fyra lika delar. Det är fyra fjärdedels tårta (4/4). Hunden får en bit. Kvar är tre fjärdedelar (3/4) av tårtan.  
Du och Lisa och jag ska dela lika, vi ska alltså ha en tredjedel var av de tre fjärdedelarna. Hur mycket får du?

Svar: 1/3 gånger 3/4. 

Du får en fjärdedels tårta. 

Vad som händer med Lisas och mina fjärdedelar vet vi inte. 

Tack så mycket, nu förstår jag, jag har ritat en massa och försökt att förstå och kommit på att det är ju inte fler och fler tårtbitar man får från andra tårtor när man gångrar, det är en och samma tårta som blir "större" men fortfarande att en fjärde del är fortfarande en fjärdedel. Det är en och samma smet i alla fall. Då blir det inte flera tårtor som jag trodde i början och tyckte det var konstigt.

Ernesta 405
Postad: 18 feb 2023 16:34
Smaragdalena skrev:

Läser du inte vad vi skriver här i tråden? Vad är det då för mening med att vi försöker hjälpa dig?

Börja med att fundera på hur mycket en tredjedel av tre femtedelar är. 

Min fråga från början kanske missuppfattades. Jag vill inte ha svar på vad och hur jag ska räkna ut, jag ville ha bevis på varför svaret blir som det blir, att någon ger ett exempel i det verkliga livet när man ska räkna ut en sån sak. 

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 18 feb 2023 17:07
Ernesta skrev:

Min fråga från början kanske missuppfattades. Jag vill inte ha svar på vad och hur jag ska räkna ut, 

Du har även frågat hur man räknar (svar #24).

Men en sak är jag nyfiken på, du har vid ett par tillfällen skrivit att det tidigare stod att man inte får multiplicera både nämnaren och täljaren. Var har du läst det?

Ernesta 405
Postad: 18 feb 2023 17:16 Redigerad: 18 feb 2023 17:17

Jag tänkte att man måste få samma täljare och nämnare för att de ska bli samma sak/samma storlek. Att båda måste gångras med 3 om en ska gångas med 3. Och jag trodde det var fel att gångra med olika tal nämnare och täljare för  att då blir det ett helt annat tal som inte har någonting att göra med talet från början.

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 18 feb 2023 18:42 Redigerad: 18 feb 2023 18:44

Om du ska addera eller subtrahera två bråk så ska de ha gemensam (samma) nämnare för att det ska bli enkelt. Läs mer om det här och fråga oss om allt du vill få förklarat närmare.

Om du ska multiplicera eller dividera två bråk med varandra så behöver de inte ha samma nämnare. Läs mer om det här och fråga oss om allt du vill få förklarat närmare.

Om du ska göra så att två bråk har gemensam nämnare så är det bra att veta hur man förlänger bråktal.

Om du ska förenkla ett bråktal så kan du behöva förkorta bråket.

Läs mer om förlängning och förkortning här och fråga oss om allt du vill få förklarat närmare.

Ernesta 405
Postad: 18 feb 2023 20:22
Yngve skrev:

Om du ska addera eller subtrahera två bråk så ska de ha gemensam (samma) nämnare för att det ska bli enkelt. Läs mer om det här och fråga oss om allt du vill få förklarat närmare.

Om du ska multiplicera eller dividera två bråk med varandra så behöver de inte ha samma nämnare. Läs mer om det här och fråga oss om allt du vill få förklarat närmare.

Om du ska göra så att två bråk har gemensam nämnare så är det bra att veta hur man förlänger bråktal.

Om du ska förenkla ett bråktal så kan du behöva förkorta bråket.

Läs mer om förlängning och förkortning här och fråga oss om allt du vill få förklarat närmare.

Tack men jag har koll på det där. Jag ville ha bevis om varför det blir rätt när man gångrar. Det såg så ologiskt ut för mig, även fast jag vet regeln hur man ska göra. Jag ville veta hur det blir så.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 18 feb 2023 20:39

Kan du förklara lite tydligare vad det är du vill ha hjälp med?

Ernesta 405
Postad: 18 feb 2023 20:46
Smaragdalena skrev:

Kan du förklara lite tydligare vad det är du vill ha hjälp med?

Det är löst nu, jag förstod till slut, jag har skrivit det lite lite tidigare idag

Smaragdalena skrev:

Läser du inte vad vi skriver här i tråden? Vad är det då för mening med att vi försöker hjälpa dig?

Börja med att fundera på hur mycket en tredjedel av tre femtedelar är. 

Var schyssta mot varandra, er själva och mot andra här i tråden, och läs vad ni skrivit en gång extra innan ni postar era inlägg. Textinlägg kan lätt framstå som bittra, oavsett avsikt, och därför krävs extra noggrant valda formuleringar och mjuka uttryckssätt, särskilt eftersom många här på forumet är barn! Målet är att användaren ska få svar på sina frågor, inget annat. /moderator

Svara
Close