Hur hittar man definitionsmängden och värdemängden?
I a uppgiften så kommer jag fram till svaret :
Däremot känns b uppgiften lite klurigare . Hur kan jag tänka för att kunna lösa den algebraisk? Utan att rita en graf
Det gäller inte att .
Du har inte kommit fram till rätt definitionsmängd eller värdemängd.
Vad vet du om begreppen definitionsmängd och vördemängd? Har du läst om dem i någon mattekurs?
Och i b-uppgiften bör du använda att .
Varför vill du inte rita en graf?
Jag har läst om värdemängd och definitionsmängd i antingen matte 1c eller 2c . Värdemängd är de siffror som y axeln kan vara (och som passar inom ett visst intervall i y led) . Definitionsmängd är detsamma förutom att man då syftar på x leden och inte y axeln...
-
jag har till och börja med ritat grafen i geogebra fick att maximipunkten har koordinatererna (-2,16) i a uppgiften
solskenet skrev:Jag har läst om värdemängd och definitionsmängd i antingen matte 1c eller 2c . Värdemängd är de siffror som y axeln kan vara (och som passar inom ett visst intervall i y led) . Definitionsmängd är detsamma förutom att man då syftar på x leden och inte y leden
Bra, det låter som att du har koll på begreppen.
Vi har att .
Finns det något värde på som inte är "tillåtet"? Dvs finns det några vörden som x inte "kan vara"?
Det här borde vara till hjälp. Jag ser att x Inte kan vara mindre än -6 . x kan dessutom inte vara större än 2 det är då man talar om definitionsmängden. Vad gäller värdemängden så ser jag att y led inte kan vara större än 16 , utan endast lika med 16 eller mindre
Smaragdalena skrev:Varför vill du inte rita en graf?
Jag kommer visserligen inte ha tillgång till geogebra under provtid. Därav föredrar jag att inte använda mig av digitala verktyg.
solskenet skrev:...
Det här borde vara till hjälp. Jag ser att x Inte kan vara mindre än -6 . x kan dessutom inte vara större än 2 det är då man talar om definitionsmängden. Vad gäller värdemängden så ser jag att y led inte kan vara större än 16 , utan endast lika med 16 eller mindre
Varför kan inte x vara mindre än -6? Vad händer om du till exempel sätter in x = -10 i sambandet? Vad får då y för värde? Är det inte tillåtet?
Varför kan inte x vara större än 2? Vad händer om du till exempel sätter in x = 4 i sambandet? Vad får då y för värde? Är det inte tillåtet?
solskenet skrev:
Jag kommer visserligen inte ha tillgång till geogebra under provtid. Därav föredrar jag att inte använda mig av digitala verktyg.
Du kommer att behöva hjälp av skisser och figurer under provtid.
Därför bör du träna på att skissa grafer och rita figurer för hand.
Det är inte så svårt, efter att du har lärt dig några knep och övat lite.
Yngve skrev:solskenet skrev:...
Det här borde vara till hjälp. Jag ser att x Inte kan vara mindre än -6 . x kan dessutom inte vara större än 2 det är då man talar om definitionsmängden. Vad gäller värdemängden så ser jag att y led inte kan vara större än 16 , utan endast lika med 16 eller mindreVarför kan inte x vara mindre än -6? Vad händer om du till exempel sätter in x = -10 i sambandet? Vad får då y för värde? Är det inte tillåtet?
Varför kan inte x vara större än 2? Vad händer om du till exempel sätter in x = 4 i sambandet? Vad får då y för värde? Är det inte tillåtet?
Om man tittar på grafen ser man att nollställen ligger på x=-2 och x=6 . Därefter kan x inte passera x-axeln eller bli mindre/större
solskenet skrev:
Om man tittar på grafen ser man att nollställen ligger på x=-2 och x=6 . Därefter kan x inte passera x-axeln eller bli mindre/större
OK jag förtydligar.
Strunta i grafen ett litet tag. Titta nu bara på sambandet mellan och , som lyder .
- Vad får för värde om ? Är det inte tillåtet??
- Vad får för värde om ? Är det inte tillåtet?
• y blir isåfall-48
—-
• y blir isåfall -20 .
- Att y blir -48 då x = -10 stämmer inte, det ser som om du glömmer att kvadrera -10.
- Att y blir -20 då x = 4 stämmer.
Men det spelar inte så stor roll. Det viktiga är istället att dessa x-värden går att använda. Liksom x = -100, x = -453 287 654 328 653 578, x = 98, x = 15 000 000 och så vidare. Det finns i själva verket inga värden på x som är otillåtna.
Vad säger det dig om definitionsmängden?