Vad är omkretsen?
Den ritade bilden har jag tänkt ut
Har kommit fram att y**2= roten ur 8
med att [6**2=x**2 + (x+y)**2] och
14=x(x+y)
men vet inte hur jag ska fortsätta och om det öns går med algebra tänker att man kanske behöver lösa problemet geometriskt.
Vad betyder dina variabler? Det ser ut som om x är rektangelns kortsida, men vad är y?
Kortsidan är x och då är långsidan kortsidan plus ett okänt tal alltså y
Om du gör uppgiften lite enklare och sätter:
z = x + y
Ja, utifrån din bild ser du ju att diagonalen bildar en rätvinklig triangel (detta kan man konstatera eftersom alla vinklar i en rektangel är 90 grader). Diagonalen, eller hypotenusan är 6 cm. Hur tar du reda på x respektive y?
Hur fick du det till att långsidan är x+y?
AV uppgiften framgår ju inget förhållande av dessa. Men genom ett ekvationssystem och genom att utnyttja pythagoras sats kan vi ta reda på hur lång x respektive y är.
Visa spoiler
Pythagoras sats ger: y²+x²=6²
Visa spoiler
Arean är då;
Basen*höjden=x*y=14
Om jag hade kallat det för Z hade det inte gått att räkna ut något
Ja med med den informationen hur räknar jag då ut vad x och y är
Man kan göra ett ekvationssystem.
x²+y²=6²
x*y=14
Sedan när man löst det kan man räkna ut omkretsen genom följande sätt:
2(x+y)
50=x**2+ y**2 +xy
Vad blir det?
50=x**2+ y**2 +xy
Vad blir det?
AronEZZ, du vet väl att du kan redigera ditt inlägg (inom 2 timmar) så att du slipper spamma tråden så här? /moderator
Skriv om y till 14/x innan du sätter in det i Pythagoras sats istället, så får du en ekvation som är enklare att lösa.
Hur löser jag det?
Multiplicera med x2 på bägge sidor om likhetstecknet
Hur räknar jag ut det?
7 år senare lyckades jag hitta en snygg lösning till detta problem. Notera att första kvadreringsregeln(Ingår iallafall i matte direkt åk 9) ger . Vi vet att . Men Alltså får vi .Därmed så är och omkretsen 16.
Jag är djupt tacksam nu kommer jag inte ligga vaken hela natten