Hej, du kan skapa en hypotenusa för de två rätvinkluga trianglar och beräkna det med pythagoras. Addera sedan kommer du vidare?
Förslagsvis kan du börja med att fullborda trianglarna, dvs dra dom sträckor som är 3 resp 4 ända fram till sträckan som är L. Då får du en massa vinklar, kan du dra några slutsatser ang dom? Är det några som är lika stora?
Jag gör de enklaste för mig om jag ritar upp den va?
Ja. Skriv gärna en bokstav i varje hörn så blir det lättare att prata om dom.
menar du så?
Tycker det blev ganska smidigt att lösa om man inser att man kan "byta plats"på sträckorna med grön 3:a och blå 4:a.
är jag ute och cyklar helt här?
Nu blev det väl fel. 3^2=x^2 + 3^2, varifrån kommer det? Lösningen på den är ju att x=0
Fullborda trianglarna som jag föreslog och titta på om du har lika vinklar nånstans.
Jag tänkte mig pythagorassats då jag hade sida 3 och 3. Men inte a=>c. Sen blev jag lite stressad när sonen vaknade. Men jag ska kolla på de ikväll sen.
Gör det.
Blir inte vinkel a och d lika?
Javisst, båda är 90 grader. Det finns två vinklar till som är lika. Kan se vilka det är?
Dra sen ut blå 4 och grön 3 så att dom går ända fram till L så kan vi fortsätta sen.
Tänker du på e och b?
Kan du se vilka vinklar i den ursprungliga figuren som är lika stora?
Du har fått en ny, liten triangel när du drog ut linjerna. Sätt en bokstav i dom två nya hörn som uppstod så att vi kan prata om den också.
A och D, Boch E?
Inte B och E (jag trodde det ett tag också) men GFC och E är lika stora. Sätt den vinkeln till v. Då kan du med hjälp av vinkelsumman i en triangel ange hur stora dom andra vinklarna i trianglarna är. Då ser man att man har några likformiga trianglar och det var det jag tänkte att man kan utnyttja men jag har inte k8llar att det går. Vi får prova.
Vilken menar du jag ska sätta som v? 🙈
Hej,
Om du använder dina hörn B,C,D och tänker en hel rektangel tror jag det blir enklare att lösa problemet. Så här:
Du kan då nyttja pythagoras sats för att beräkna den gemensamma hypotenusan (som jag kallat h) genom att titta på den nedre triangeln. Därefter beräkna x genom att nyttja pythagoras igen på övre triangeln.
På de viset får jag det till 9.39 kan de stämma?
Javisst. Jag trodde att det skulle lösas med likformiga trianglar men det är så där det ska göras. Bra gjort!
Kan ju passa på att fråga hur många decimaler bör man använda om de inte står. Som här ska jag skriva 9.39 eller 9.4?
Sara87 skrev:På de viset får jag det till 9.39 kan de stämma?
Jag får inte det svaret. Vad får du h till?
Sara87 skrev:Kan ju passa på att fråga hur många decimaler bör man använda om de inte står. Som här ska jag skriva 9.39 eller 9.4?
Generellt gäller att svara med lika många gällande siffror som i uppgiften - i detta fall 1. Men det känns spontant lite för lite. Personligen skulle jag tycka att det är elegantast att svara exakt, dvs roten ur något.
Jag fick den till 8.94.
Sara87 skrev:Jag fick den till 8.94.
Det är korrekt. Hur gör du för att beräkna x?
8.94^2+3^2 är jag ute och cyklar? Och sen roten ur nu fick jag de dock till 9.42 😅
Så gjorde jag. Har vi samma svar då?
Sara87 skrev:8.94^2+3^2 är jag ute och cyklar? Och sen roten ur nu fick jag de dock till 9.42 😅
Pythagoras sats säger att summan av kateterna i kvadrat är lika stor som hypotenusan i kvadrat. Nu är x en katet och inte en hypotenusa:
(Dessutom kan du använda att kvadraten på hypotenusan är 80 som du räknade ut först.)
stämmer 8.42?
Det stämmer!
Du vet dock att = 80 så det exakta svaret blir men det är kanske lite överkurs. Hoppas du förstått hur man kan tänka kring denna typ av uppgift och bra att du fick repetera pythagoras sats :-)
Klas skrev:Det stämmer!
Du vet dock att = 80 så det exakta svaret blir men det är kanske lite överkurs. Hoppas du förstått hur man kan tänka kring denna typ av uppgift och bra att du fick repetera pythagoras sats :-)
Sant så långt tänkte jag inte när jag gjorde det. Tack snälla för hjälpen:)