13 svar
436 visningar
Mo_96 35 – Fd. Medlem
Postad: 25 jan 2020 19:49

Hur förmedlar bosoner krafter? (partikelfysik)

Hej

Jag skulle behöva hjälp med en fråga som jag har svårt att förstå. Hur bosoner förmedlar krafter? Jag hittade inte svar på min fråga på internet och den beskrivs även inte i fysik 1 boken. Hittills har jag beskrivit vad bosoner är för någonting och vilka bosoner som förmedlar olika krafter. Men hur bosoner förmedlar krafter hittade inte jag. Det skulle uppskattas om jag kunde få hjälp med min fråga eftersom jag har prov i partikelfysik om några dagar. 

Tack på förhand :)

ConnyN 2582
Postad: 26 jan 2020 07:42

Det är nog knappast något du kommer att få frågor om.

Om jag förstår dig rätt så har du koll på vilka bosonerna är.

Vi har fotonen som om jag förstått rätt varken har laddning eller massa. Den är kraftförmedlare i den elektromagnetiska kraften och hjälper till att hålla samman elektroner med 1 minusladdning och protoner som via tre kvarkar har 1 plusladdning.

Vi har gluoner som inte heller har massa, men däremot har antifärgladdning. De finns i 8 varianter och förmedlar den starka kraften i protonen mellan kvarkarna och även i neutronen. Kvarkarna har både elektromagnetisk laddning och färgladdning.

Det finns tre färgladdningar röd, blå och grön. De har egentligen inte färger, men man kom inte på vad man skulle benämna kraften på för ett sätt så färg är bara ett arbetsnamn. Man hade lika gärna kunnat kalla dem för Kalle, Beda och Alfred.

En märklig sak med den starka kraften är att den ökar med avståndet till skillnad mot den elektromagnetiska som avtar med avståndet. T.ex. om vi försöker att skilja två kvarkar åt så blir kraften precis som i ett gummiband starkare.
Tar vi i tillräckligt så kan vi sära dem åt, men vips så har de varsin ny kamrat från ingenstans.

Ingenstans är ifrån fält så vitt vi förstår idag. Man talar om det elektromagnetiska fältet och jag vet inte vad de kallar fältet där den starka kraften kommer ifrån, men kanske färgfältet kan vara ett lämpligt namn? I vilket fall så är det fälten vi måste lära oss mer om för att kunna besvara din fråga hur bosonerna förmedlar sina krafter.

Den tredje kraften vi har i vår "standardmodell" är den svaga kraften där z-bosonen och w-bosonen är kraftförmedlarna. Där har jag inte läst direkt något om kraften, men att vi talar om radioaktivitet och strålning vad gäller funktionen.

Mo_96 35 – Fd. Medlem
Postad: 26 jan 2020 18:02

Jag förstår

Men enligt min lärare, sade han att (Bosoner förmedlar krafter genom att partiklar utbyter utbytespartiklar, som sedan kan förmedla sina krafter. Man kan förklara detta med hjälp av ett Feynman diagram). Sedan förstod inte jag. 

Qetsiyah 6567 – Livehjälpare
Postad: 26 jan 2020 18:08

Hallå, när ska emmynoether ingripa? Det här är ju ditt expertområde!

Jag vet inte svaret på din fråga, men däremot vet jag att det inte ingår i fysik 1 (eller 2). Kul med funderingar ändå!

emmynoether 663 – Fd. Medlem
Postad: 26 jan 2020 18:27 Redigerad: 26 jan 2020 18:46

Väldigt underligt att ni har prov på någonting som inte ens ingår i er kurs. Ännu underligare att ni har prov på någonting som inte ens ingår i er lärares lärarutbildning. Man lär sig inte partikelfysik om man är gymnasielärare i fysik om man nu inte själv lägger till det i sin utbildning.  Jag tänker dessutom vara lite fräck och sträcka mig så långt och säga att det faktiskt är en stor chans att din lärare inte ens vet svaret på den där frågan.

Den "klassiska" elektromagnetiska kraft som vi upplever som som repulsiv eller attraktiv kan härledas "ur Feynmandiagram" men det är bra mycket mer än bara "visa". Du måste förstå kvantfältteori, du måste veta vad Feynmandiagram faktiskt är (nej dem är inte bara fina små bilder), du måste förstå vad S-matrix är, Born approximation, etc..... Sen efter en lång härledning kan man återfå t ex Coulombkraften. 

Qetsiyah 6567 – Livehjälpare
Postad: 26 jan 2020 18:34 Redigerad: 26 jan 2020 18:39
emmynoether skrev:

Jag tänker dessutom vara lite fräck och sträcka mig så långt och säga att det faktiskt är en stor chans att din lärare inte ens vet svaret på den där frågan.

Ingen fara! Det tror jag inte heller.

Och ja, man besitter inte ens tillräckligt med kunskap i matte för att förstå det (tex lite flervariabelanalys? hihihi)

ConnyN 2582
Postad: 26 jan 2020 18:54 Redigerad: 26 jan 2020 20:08

Eftersom vi nu har eliten inkopplad, kanske jag vågar mig på en fråga:

Hur är det med fältteorier är det helt accepterat? Som jag förstått det så kan vi bara ana att det finns olika fält genom att studera deras partiklar. Finns det någon forskning där man försöker angripa problemet på något annat sätt? T.ex. analyser av fältens uppbyggnad, vad som händer i fält som kvarkar kommer ifrån osv.
Är vi säkra på många fälts existens? Kanske de kan reduceras till några få?

Edit: Jag hittade den här föreläsningen Quantum Fields: The Real Building Blocks of the Universe - with David Tong från 2017. Den rekommenderas till alla som är intresserade av ämnet.

Mo_96 35 – Fd. Medlem
Postad: 26 jan 2020 22:05

OK, men då förstår jag

Om inte denna fråga kommer komma på provet, så kommer jag klara mig ändå!

Tack så mycket för hjälpen ändå! :)

Mo_96 35 – Fd. Medlem
Postad: 26 jan 2020 22:08 Redigerad: 26 jan 2020 22:32
emmynoether skrev:

Väldigt underligt att ni har prov på någonting som inte ens ingår i er kurs. Ännu underligare att ni har prov på någonting som inte ens ingår i er lärares lärarutbildning. Man lär sig inte partikelfysik om man är gymnasielärare i fysik om man nu inte själv lägger till det i sin utbildning.  Jag tänker dessutom vara lite fräck och sträcka mig så långt och säga att det faktiskt är en stor chans att din lärare inte ens vet svaret på den där frågan.

Den "klassiska" elektromagnetiska kraft som vi upplever som som repulsiv eller attraktiv kan härledas "ur Feynmandiagram" men det är bra mycket mer än bara "visa". Du måste förstå kvantfältteori, du måste veta vad Feynmandiagram faktiskt är (nej dem är inte bara fina små bilder), du måste förstå vad S-matrix är, Born approximation, etc..... Sen efter en lång härledning kan man återfå t ex Coulombkraften. 

Ja, det är det jag inte förstår varför man har prov i detta kapitel. Det är vår lärare som bestämde det.

Mo_96 35 – Fd. Medlem
Postad: 26 jan 2020 22:38
Mo_96 skrev:
emmynoether skrev:

Väldigt underligt att ni har prov på någonting som inte ens ingår i er kurs. Ännu underligare att ni har prov på någonting som inte ens ingår i er lärares lärarutbildning. Man lär sig inte partikelfysik om man är gymnasielärare i fysik om man nu inte själv lägger till det i sin utbildning.  Jag tänker dessutom vara lite fräck och sträcka mig så långt och säga att det faktiskt är en stor chans att din lärare inte ens vet svaret på den där frågan.

Den "klassiska" elektromagnetiska kraft som vi upplever som som repulsiv eller attraktiv kan härledas "ur Feynmandiagram" men det är bra mycket mer än bara "visa". Du måste förstå kvantfältteori, du måste veta vad Feynmandiagram faktiskt är (nej dem är inte bara fina små bilder), du måste förstå vad S-matrix är, Born approximation, etc..... Sen efter en lång härledning kan man återfå t ex Coulombkraften. 

Ja, det är det jag inte förstår varför man har prov i detta kapitel. Det är vår lärare som bestämde det.

Jag håller med er, det är konstigt. 

 

Det är de frågor som vi skulle öva på inför provet. 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 26 jan 2020 22:45

Mo_96, jag redigerade ditt inlägg så att det syns vad du har skrivit och vad som är citat. Tråden blir väldigt svårläst och rörig om man inte snabbt kan se vem som har skrivit vad. /moderator

emmynoether 663 – Fd. Medlem
Postad: 27 jan 2020 06:58

Higgspartikeln saknas i den där bilden, är det den bilden ni fått från skolan eller hittade du den själv nu? Den är förmodligen från tiden innan man hittade Higgspartikeln i CERN. 

ConnyN 2582
Postad: 27 jan 2020 09:38 Redigerad: 27 jan 2020 09:39

Det är de frågor som vi skulle öva på inför provet. 

En video från YouTube "Exchange Particles and Feynman Diagrams" som förklarar Feynmans diagram riktigt bra.

Den här videon kan vara en komplettering. "Antimatter Physics and Time-Travelling Particles"

Mo_96 35 – Fd. Medlem
Postad: 27 jan 2020 15:55
ConnyN skrev:

Det är de frågor som vi skulle öva på inför provet. 

En video från YouTube "Exchange Particles and Feynman Diagrams" som förklarar Feynmans diagram riktigt bra.

Den här videon kan vara en komplettering. "Antimatter Physics and Time-Travelling Particles"

Tack så hemskt mycket:) ska kolla på dem

Svara
Close