Hur förändras avlänkningssträckan?
Hej, på e, varför kan inte en proton komma in i det vertikala fältet? Eller lättare sagt varför kan den inte accelereras av spänningen U1? Vi hade genomgång på denna uppgift och då sa läraren att förändringen är bara att protonen åker åt motsatt håll än elektronen. Så jag förstår inget just nu.
Hejsan266 skrev:Vi hade genomgång på denna uppgift och då sa läraren att förändringen är bara att protonen åker åt motsatt håll än elektronen. Så jag förstår inget just nu.
Protonen åker vänsterut. Precis som din lärare sa.
Åker den inte neråt eller är det samma sak som västerut?
Hejsan266 skrev:Åker den inte neråt eller är det samma sak som västerut?
Elektronerna åker från glödtråden till höger, protoner till väNster.
Det stämmer precis med vad din lärare sa.
Men jag tror min lärare sa att den skulle åka neråt där spänningen är U2. Det var så jag kommer ihåg att hon ritade. Men protonen kommer väl inte ens till U2? Jag förstår fortfarande inte.
Om du skulle få in en proton nedanför U2 så skulle den röra sig nedåt. Men det kommer ingen proton från området till vänster, den skulle stanna kvar vid minustråden.
Ja ok.
på a uppgiften. Om spänningen i U1 ökar kommer då hastigheten på elektronen minska innan den kommer in U2? Eftersom fältet kommer då att gå emot partikeln.
Hastigheten ändras inte vinkelrätt mot fältet och accelerationen ändras i samma riktning som fältet. Så här borde väl hastigheten ändras och accelerationen vara samma? Eller tänker jag helt fel?
Hejsan266 skrev:på a uppgiften. Om spänningen i U1 ökar kommer då hastigheten på elektronen minska innan den kommer in U2? Eftersom fältet kommer då att gå emot partikeln.
Det har lämnats underförstått att det inte finns ett horisontellt fält efter gallret.
Så elektronerna accelereras av fältet med potentialenskillnaden U1. Om den spänningan ökar ökar därmed elektronernas kinetiska energi.
Jag tror jag fattar. Tack så mycket.
Jag tror jag förstår hur jag kommer fram till svaret om jag använder mig av ord, vilket också är hur vi gjorde på lektionen. Men om jag vill visa förändringen genom formler hur börjar jag då? Tydligen var det så boken löste det.