hur höjer man sitt slöjd betyg
tips
Det är en blandning av talang, motivation och hårt arbete. Varför är det viktigt för dig att få A i alla ämnen?
Göra det man blir ombedd att göra väl och ha hobbys som leder en till att utveckla förmågor eller har kunskaper som är relevanta för ämnet.
Att jogga, spela fotboll och diskutera kostlära runt middagsbordet garanterar ju inte att man får högre idrottsbetyg men det hjälper ju. Att gå till konstmuseum och försöka rita lite på fritiden är hjälpsamt för bild. Och för slöjd är det samma sak; gör man saker som har med slöjd på fritiden såsom syr ett pennskrin och lär sig namnen på stygntyperna på symaskinen, bygger något kul i trä om man har verktyg hemma, eller bara lär sig vika 3d-pappersfigurer för att representera saker så är ju de alla saker man har nytta av i slöjden.
Sedan måste man även vara uppmärksam, delaktig, och göra bra inlämningar väl i skolan men det tror jag att du vet redan. Finns inget trick till det.
Alabama100, det står i Pluggakutens regler att man inte får ändra vilken fråga det är man ställer om någon har hunnit svara på den ursprungliga frågan. Från början var din fråga hur man skall göra för att få A i alla ämnen. Om du fortsätter bryta mot Pluggakutens regler riskerar du att bli avstängd. /moderator
Efter att ha kontrollerat tidpunkterna har vi noterat att ursprungsfrågan redigerades innan trådens första svar publicerades. Allt är därmed i sin ordning. /Smutstvätt, moderator
Det är bara att följa instruktionerna i LGR11
Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9
(Praktisk del)
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial och sådant som eleven själv har sökt upp.
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
(Teoretisk del)
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
Källa lgr11