Hur betygsätts estetiska ämnen i grundskolan?
Hej!
Jag undrar hur de estetiska ämnena betygsätts i grundskolan. Om jag fått B i musik i åk 7, kommer jag kunna sänka mig i det ämnet i framtiden? Har för mig att man bara kan höja sig i åk 7-9 när det gäller estetiska ämnen.
Tack på förhand.
Betygen sätts på det du läst just den terminen.
Det innebär att du kan ha A en termin, E en termin C en termin osv. Betygen bygger inte på varandra. Så är det med alla grundskolans betyg.
Betyget på vårterminen i nian är annorlunda. Det täcker allt du gjort i ämnet under år 7, 8 och 9. Då först väger man in hur bra du uppnått olika mål under hela högstadiet
GIngemar skrev :Betygen sätts på det du läst just den terminen.
Det innebär att du kan ha A en termin, E en termin C en termin osv. Betygen bygger inte på varandra. Så är det med alla grundskolans betyg.
Betyget på vårterminen i nian är annorlunda. Det täcker allt du gjort i ämnet under år 7, 8 och 9. Då först väger man in hur bra du uppnått olika mål under hela högstadiet
Nej! Skolverket är väldigt tydliga med att du som lärare måste "utnyttja all tillgänglig information om elevens kunskaper" i förhållande till kunskapskraven. Det innebär all information till och med betygssättningen, inte enbart information från den gångna terminen.
Det finns en bra förklaring av detta på Skolverkets officiella youtubekanal:
Men för att svara på ursprungsfrågan:
Manpac skrev:
Om jag fått B i musik i åk 7, kommer jag kunna sänka mig i det ämnet i framtiden? Har för mig att man bara kan höja sig i åk 7-9 när det gäller estetiska ämnen.
Läraren gör en ny bedömning varje termin som ni har undervisning i musik, men tar alltid hänsyn till dina prestationer från tidigare årskurser, så om du gjorde riktigt bra ifrån dig nu i åk 7 kan det mycket väl vara till nytta även längre fram.
Men detta är ingen garanti för att dina kommande terminsbetyg ändå inte kan bli lägre. Eftersom läraren ofta bortser från vissa kunskapskrav som inte har hunnit testas, och/eller tolkar kunskapskraven lite snällare i åk 7 än senare i åk 8 och i åk 9, så är det mycket möjligt att du kan få ett lägre betyg senare under din skolgång när kraven höjs och fler av kunskapskraven tas med i bedömningen.
Även detta förklaras bra i youtubeklippet jag länkade ovan.
Det lagrum lärare skall följa vid bedömning av uppnådda kunskapskrav vid betygsättning av terminsbetyg står här:
Skollagen: https://lagen.nu/2010:800
10 kap
Betyg innan ett ämne har avslutats
19 § När betyg sätts innan ett ämne har avslutats, ska betygssättningen bygga på en bedömning av de kunskaper som eleven inhämtat i ämnet till och med den aktuella terminen.
Vid bedömningen ska elevens kunskaper
1. i årskurs 6 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 6, och
2. efter årskurs 6 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 9. Lag (2010:2022).
Detta är allt som står om terminsbetyg, trots att ämnet både är stort och viktigt.
Vanligtvis bedöms olika kunskapskrav under olika terminer. Då spelar det ingen större roll om det ena terminsbetyget är ett A, det andra terminsbetyget sätts ju utifrån helt andra grunder och kan därför lika gärna bli ett E som ett C eller ännu ett A.
Om det däremot är så att läraren bedömer samma kunskapskrav under mer än en termin är det naturligtvis bra om du redan visat att du klarar det kunskapskravet på en hög nivå. På det viset kan kunskaper du visat under tidigare terminer hjälpa upp ditt betyg.
Om du undrar vilka de olika kunskapskraven i grundskolan är så finns de i LGR11: https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2575.pdf%3Fk%3D2575