Hur besvarar man frågor?
Hej.
Jag är lite vilsen på hur man går tillväga på att utförligt besvara frågor. Jag skiftar mellan C till A och vet inte vad jag gör rätt och fel.
T.ex, hur ska jag ställa upp denna fråga för att nå A?
"Försurningen är ett av vår tids stora miljöproblem. Redogör för orsaker till problemet, samt vilka konsekvenserna blir för mark, skog och sjöar."
Jag skulle gå tillväga såhär.
1. Bakgrundsfakta om försurning.
2. Fakta om dess effekter.
3. Ge exempel, t.ex sverige och försurning.
4. Vad man kan göra åt det.
5. ibland gör jag en komprimerande slutsats.
Frågan har ingen relevans till ämnet utan jag vill ha tips om hur man kan tillämpa metoder inom flera ämnen. Jag pluggar just nu gymnasiekurser.
Punkt 1-3 är sånt som behövs men knappast kommer att ge dig ett högre betyg. Däremot är det viktigt att du presenterare dessa avsnitt språkligt korrekt och med bra upplägg/struktur. Källhänvisningar är viktiga, men viktigare är att informationen kommer från trovärdiga källor.
Det som ger dig högre betyg är förmågan att kunna se samband, argumentera, ifrågasätta och dra slutsatser.
Teraeagle skrev :Punkt 1-3 är sånt som behövs men knappast kommer att ge dig ett högre betyg. Däremot är det viktigt att du presenterare dessa avsnitt språkligt korrekt och med bra upplägg/struktur. Källhänvisningar är viktiga, men viktigare är att informationen kommer från trovärdiga källor.
Det som ger dig högre betyg är förmågan att kunna se samband, argumentera, ifrågasätta och dra slutsatser.
Samband känns som om det redan är inbakat i många Naturvetenskapliga ämnen. Läser man om ozonlagret så läser man samtidigt om att det minskat i stratosfären pga cfc-gaser, att cfc-gaser fångar upp infraröd strålning och bidrar till växthuseffekten samt att UV-strålning påverkar fotosyntesen och ger oss hudcancer, samt hur de påverkar plankton vilket är basen för näringskedjan i havet osvosv. Är ju otroooligt mycket samband.
Det känns också som att det är svårt att argumentera och ifrågasätta detta eftersom det är fakta.
Eller ska man t.ex argumentera om varför det är viktigt att ozonförtunnande ämnen ska fortsätta vara förbjudna? Det enda man kan ifrågasätta är ju den mänskliga faktorn. Men vad har det med Ozonlagret i sig att göra?
Just nu läser jag biologi och jag tycker hittills att det känns som ett litet flummigt ämne jämfört med då jag läste kemi. Då hade jag inga problem med frågorna :/
Jag är en aspis som tolkar saker ordagrant också så är väl också en försvårande faktor för mig hehe.