Hur bestämmer man hastigheten på en kula just när den lämnar bordskanten?
Hej!
Jag hade behövt lista ut hur man räknar ut hastigheten på en kula som rullar på ett bord och faller över kanten ned på golvet. Jag ska bestämma hastigheten som kulan har just då den lämnar bordskanten?
Det var väldigt länge sedan jag läste Fysik 1, finns det någon som kan ge en enkel förklaring på hur man räknar ut detta?
Tack på förhand!
Om vi bortser från luftmotstånd, rotationsenergi och annat som man inte brukar ta med i Fy1, så kommer en kula som rullar på ett plant bort och faller över kanten att röra sig i två dimensioner:
- Den kommer att fortsätta framåt (i x-led) med samma hastighet som den hade från början
- den kommer att accelerera neråt (i y-led)
Om du vet hur högt bordet är kan du räkna ut hur lång tid det tar fr kulan att falla till golvet. När du vet denna tid och hur långt rån bordskanten som kulan landade, kan du räkna ut vilken hastighet kulan hade i x-led.
Om du behöver mer hjälp, så visa hur långt du har kommit och fråga igen.
Smaragdalena skrev:Om vi bortser från luftmotstånd, rotationsenergi och annat som man inte brukar ta med i Fy1, så kommer en kula som rullar på ett plant bort och faller över kanten att röra sig i två dimensioner:
- Den kommer att fortsätta framåt (i x-led) med samma hastighet som den hade från början
- den kommer att accelerera neråt (i y-led)
Om du vet hur högt bordet är kan du räkna ut hur lång tid det tar fr kulan att falla till golvet. När du vet denna tid och hur långt rån bordskanten som kulan landade, kan du räkna ut vilken hastighet kulan hade i x-led.
Om du behöver mer hjälp, så visa hur långt du har kommit och fråga igen.
Jag har ingen fråga med specifika värden, ingen höjd på bordet eller tid det tar för kulan att falla till golvet, ska jag bara hitta på ett exempel?
Förmodligen skall du göra experimentet.
När kulan precis har lämnat bordet har den ingen hastighet nedåt; tyngdkraften har inte hunnit accelerera den ännu. Jag tror det är det som uppgiften handlar om? Så du ska bara tänka på hastigheten i x-led, du kan väl skriva att den har samma hastighet som den rullade på bordet?
Smaragdalena skrev:Förmodligen skall du göra experimentet.
Det står
''Inget praktiskt
laborationsarbete utförs i denna laboration utan eleven får hitta på lämpliga
mätdata att arbeta med.''