Hur bestämmer jag om jag ska räkna kaströrelse med den horisontella eller vertikala formeln?
Hur vet jag om jag ska räkna denna med horisontellt formel eller vertikala formeln hur avgör jag?
Det beror på vilken information man har. Kulan slår i marken x meter längre fram (mätt längs marken), och h meter längre ned, jämfört med bordskanten.
Här vet du bordshöjden, så kulans rörelse i höjdled är helt bestämd: du vet sträcka, acceleration och ursprungshastighet (som är noll i höjdled). Då kan du räkna ut tiden för detta, det är den enda okända i ekvationen.
Men rörelsen i sidled är inte helt bestämd, eftersom du inte vet hur många meter bort som kulan slår ner. Så i den ekvationen är både tid och sträcka okända, vilket ger en ekvation du inte kan lösa (förrän du löst ut tiden för kastet ur höjdekvationen).
Skaft skrev:Det beror på vilken information man har. Kulan slår i marken x meter längre fram (mätt längs marken), och h meter längre ned, jämfört med bordskanten.
Här vet du bordshöjden, så kulans rörelse i höjdled är helt bestämd: du vet sträcka, acceleration och ursprungshastighet (som är noll i höjdled). Då kan du räkna ut tiden för detta, det är den enda okända i ekvationen.
Men rörelsen i sidled är inte helt bestämd, eftersom du inte vet hur många meter bort som kulan slår ner. Så i den ekvationen är både tid och sträcka okända, vilket ger en ekvation du inte kan lösa (förrän du löst ut tiden för kastet ur höjdekvationen).
V0y=starthastigheten, v0=hastigheten sen fattar jag inte vad vad v0x=? är det startsträckan? och vx=hur lång sträckan är?
Om något har ett v i sig är det en hastighet.
Om något har 0 i sig är det något som var från början, vid tiden t=0
om något har ett x i sig är det något som rör x-led, horisontell led (vänster-höger)
om något har ett y i sig är det något som rör y-led, vertikal led (upp-ned )
-----------------------------------------------------------------------------------------------
v0, har 0 och v i sig, alltså är det en hastighet och något vid tiden 0, starthastigheten!
v0x har v, 0 och x i sig, alltså är det en hastighet, något som har med vänster och höger att göra samt något som har med tiden =0 att göra => starthastigheten åt höger!
vx har v och x i sig, alltså är det hastigheten i x-led.
v0y är starthastigheten i y-led
v0x är starthastigheten i x-led (vx=v0x om man tex inte har luftmotstånd)
v0 är resultanten av de ovanstående
vx är den momentana hastigheten i x-led. (vx=v0x om man tex inte har luftmotstånd)
x är den momentana sträckan i x-led (alltså sträckan vid tiden t)
y är den momentana stäckan i y-led
t är såklart tiden.
Med 'momentana' menas tex värdet vid tiden t.
Jag undrar hur han fick 0,428 jag slog allt i miniräknaren men får inte 0,428 ska jag först räkna 2*(-90)/9,82 innan jag tar roten ur eller hur ska jag göra?
Det finns många olika "rätt sätt" här. Men ett sätt är att gå inifrån:
- 2*(-0.90) blir?
- Dela det på 9.82
- Byt tecken eftersom du har ett minus framför bråket
- Ta roten ur
Skaft skrev:Det finns många olika "rätt sätt" här. Men ett sätt är att gå inifrån:
- 2*(-0.90) blir?
- Dela det på 9.82
- Byt tecken eftersom du har ett minus framför bråket
- Ta roten ur
ja det var precis det jag gjorde och jag har texas instruments miniräknare men det går ju inte att slå 2*(-0,90) då får jag 1:quit2:Goto ....
Aha, då kanske du använde fel minustecken? Det ena är för subtraktioner, det andra är för negativa tal. Eller så kanske du hade kommatecken där den förväntade sig en punkt.
Oavsett så borde du ha ett felmeddelande som berättar vilket.
Och ännu mera oavsett så kan du nog ta 2*0.9 i huvudet! Det är som 2*9, och sen 10 gånger mindre. Och så var det ett minustecken också.
Skaft skrev:Aha, då kanske du använde fel minustecken? Det ena är för subtraktioner, det andra är för negativa tal. Eller så kanske du hade kommatecken där den förväntade sig en punkt.
Oavsett så borde du ha ett felmeddelande som berättar vilket.
Och ännu mera oavsett så kan du nog ta 2*0.9 i huvudet! Det är som 2*9, och sen 10 gånger mindre. Och så var det ett minustecken också.
ja de stämmer tror jag tog det vanliga minustecknet för subtraktioner tack ska du ha! :)
ska man alltid använda båda formerna för vertikal och horisontell formel på alla uppgifter och finns det någon ordning om man alltid ska börja räkna vertikala sen horisontella eller tvärtom?
Du kan alltid *ställa upp* båda ekvationer, men huruvida en eller två ekvationer behövs beror på uppgiften. Eftersom ekvationerna använder olika information (höjdledsvärden kontra sidledsvärden) kan du titta på vad som är givet och därmed vilken ekvation som kan hjälpa.
ska man alltid använda båda formerna för vertikal och horisontell formel på alla uppgifter och finns det någon ordning om man alltid ska börja räkna vertikala sen horisontella eller tvärtom?
Drt beror på hur frågan är formulerad. Läsförståelse är till och med viktigare än att rita.
Smaragdalena skrev:ska man alltid använda båda formerna för vertikal och horisontell formel på alla uppgifter och finns det någon ordning om man alltid ska börja räkna vertikala sen horisontella eller tvärtom?
Drt beror på hur frågan är formulerad. Läsförståelse är till och med viktigare än att rita.
Till alla frågor om kaströrelse ska jag använda båda formlerna? Ska jag börja med den formeln där man har mest information exempel om vi har v0 och cos0 så ska jag börja med horisontellt ? men grader kan man ju lägga in i både cos(a) och sin(a) har du tips :/?
Jag tycker att du verkar ha lite för stort fokus på att använda formlerna enligt något sorts kakrecept.
Man kan klara sig långt med bara formler på gymnasienivå, men det skadar inte att försöka förstå vad uppgifterna och fysiken bakom egentligen handlar om.
Om du ändå vill ha ett recept;
1. Beskriv kaströrelsen med ord, t.ex. "Bollen lämnar Elsas hand vid tiden t=0, dess utgångshastighet bildar vinkeln 30 grader mot horisontalen och rör sig då med 15 m/s. Efter tiden t sekunder når bollen sin högsta punkt. Där måste den vertikala hastigheten vara noll momentant. Sedan börjar bollen röra sig ned mot marken igen".
2. Rita en BILD över förloppet. Markera de händelser eller punkter som du fann av intresse ovan.
3. skriv upp båda formlerna, vilka storheter är kända, vilka är okända? Använd dina insikter från punkt 1 och 2 för att markera och illustrera.
4. Kan du utnyttja eventuell symmetri? (kastparabeln är i de flesta fall helt symmetrisk kring sin högsta punkt).
Du skall börja med att läsa igenom frågan och förstå vad det är man frågar efter. Vad du skall gära därefter kan bero på vad frågan är.
Förstår inte varför han tar roten ur det finns ju inte med på formelbladet att man ska göra så?
Han löser ekvationen
Vi multiplicerar båda led med 2
Vi delar båda led med g
Nu vet vi vad är, men vi vill veta vad är, då måste vi dra roten ur
Jag försöker att slå -4,203/2,5 men får andra siffror vad gör jag för fel? ska jag slå minus eller (-) på miniräknaren? ska dom vara i parantes eller inte?
Du bör få
Nu är alltså
För att få veta vad det motsvarar för vinkel trycker du tangenten för , eller på din räknare.
Om du ändå får fel vinkel kan det bero på att din miniräknare är inställd på radianer
aha ok nu förstod jag hade tydligen glömt räkna med tan-1
Här förstår jag inte hur han fick t=Voy/g det var ju Voy-gt hur blev det division helt plötsligt?
Precis innan kulan vänder är den på väg uppåt.
Precis efter kulan vänder är den på väg nedåt.
Exakt när kulan vänder är alltså den momentana hastigheten i y-led,
Den momentana hastigheten i y-led ges av
Lägger vi till på båda sidor får vi
Delar vi med g på båda sidor får vi:
Edit: Ekvationen angavs felaktigt som . Nu är det tillrättat.
Jroth skrev:Precis innan kulan vänder är den på väg uppåt.
Precis efter kulan vänder är den på väg nedåt.
Exakt när kulan vänder är alltså den momentana hastigheten i y-led,
Den momentana hastigheten i y-led ges av
Lägger vi till på båda sidor får vi
Delar vi med g på båda sidor får vi:
men varför tar man och dividerar både -gt räcker det inte med dividera t så vi har det ensam på ena sidan så det blir t=V0y-g????
men varför tar man och dividerar både -gt räcker det inte med dividera t så vi har det ensam på ena sidan så det blir t=V0y-g????
Kan du förklara lite tydligare - vad är det du vill dividera med vad?
mattegeni1 skrev:men varför tar man och dividerar både -gt räcker det inte med dividera t så vi har det ensam på ena sidan så det blir t=V0y-g????
Om så är
Är du med på det?
Jroth skrev:mattegeni1 skrev:men varför tar man och dividerar både -gt räcker det inte med dividera t så vi har det ensam på ena sidan så det blir t=V0y-g????
Om så är
Är du med på det?
ja jag hänger med men det är ju tiden vi vill veta kan vi inte endast addera +t på båda sidor varför tar vi och adderar g också vi vill ju endast veta tiden?
Om
Så kan vi dela båda sidor med g, då får vi
Är du med på det?
---------------------------------------------------------------------------------------------
Det jag menade med att addera gt på båda sidor är ett sätt att betrakta manipulationen av uttrycket.
Så här:
Addera gt på båda sidor
Nu kan vi dela båda sidor med g
ja jag hänger med men det är ju tiden vi vill veta kan vi inte endast addera +t på båda sidor varför tar vi och adderar g också vi vill ju endast veta tiden?
Om du har ekvationen och adderar t på båda sidor får du som knappast är en förbättring.