Homogen och heterogen företag
Hej , jag är helt ny här så vet faktis inte riktig om jag skriver rätt , men jag fastnade med en fråga i ledarskap och organisation frågan är så här
a) Ge något exempel på företag som passar in på var och en av miljöerna (marknaderna). Förklara och reflektera
homogen
heterogen
stabil
instabil
b Förklara innebörden av adhocrati. Vilka fördelar finns med den här organisationsformen? När är den nödvändig? Vad kan bli negativa konsekvenser med adhocrati? .
fråga a svarade jag bara på
hemtjänsten, där kan man hitta folk som har olika bakgrund och kultur. Det finns en blandning av personal som är utbildade ( undersköterska ) och folk utan någon diplom alls. Om man kollar på ålder har hemtjänsten också en stor blandning av personal, det finns folk som är 20år men också de som är 50 år .
Kollar man på själva jobbet, människorna man ska hjälpa så ser man också en stor blandning av brukaren , men olika behov av stöd och hjälp, när det gäller lön så är det också blandad, visa känner mindre tex de som inte är utbildad och andra känner mer , det beror också på om man nu jobbar kvällen eller dagen . I hemtjänsten hittar man de som kan knappt svenska, men också svenskar som är född här ( heterogen) .
Är det nån som kan hjälpa ut mig med alla andra
En stabil miljö är alltså en trygg miljö där det inte sker så mycket förändring. Man vet oftast vad som kommer att ske och vad kunden förväntar sig. Ett exempel på detta kan vara matbutiker. Man vet att människor måste äta mat och kommer att handla. Instabil miljö är motsatsen till stabil. Alltså en otrygg miljö där man inte vet vad man kan förvänta sig, exempelvis mobiloperatörer där det kommer ut nya telefoner på marknaden och man aldrig riktigt vet vad kunden vill ha och förväntar sig. Homogen miljö beskriver relationen till kunderna. Det är liknande behov och liknande kunder. Ett exempel här kan återigen vara matbutiker. Det gemensamma i detta blir då att kunderna är hungriga och behöver köpa mat. Hetrogen miljö är precis som instabil och stabil är motsatser till varandra, motsatsen till homogen. Kunderna har olika behov och kunderna är olika varandra. Det blir svårt för företagen att anpassa sig efter kundens behov och det kräver att företagen är extra lyhörda. Oftast är det mindre företag och exempel kan vara frisörsalonger