Höja sitt betyg
Hej!
Det är så att i kemi (går på natur) har det inte gått riktigt bra för mig, det är så att vi har gjort 3/4 prov och jag har fått c på två och d/c på en. Men jag är verkligen inte nöjd, men vet att min lärare kommer med stor sannolikhet att sätta ett C i slutbetyg, då jag ligger på C/B på rapporter också. Men jag vet att jag egentligen ligger på ett högre betyg och jag kan mer, men grejen är att jag blir så himla nervös innan prov vilket resulterar att jag glömmer saker som jag egentligen visste fastän att jag pluggar mycket till prov.
Jag undrar om man kan prata med läraren och fråga om man kan få extra uppgifter för kanske kunna höja sig eller är det kört?
Jag vill också förklara att jag förstår om min lärare vill/ kommer sätta ett C, det är trots allt det jag har visat på prov, men som tidigare nämnt om att jag vet själv att jag kan mer och många fel jag gör på prov är "slarv" fel pga av att jag blir sååå nervös och att det gör att jag också glömmer.
Jag vet att jag inte kommer kunna få ett A, men iallafall ett B.
Hej, jag går också natur och jag vill bara säga att du ALDRIG SKA TÄNKA ATT DU INTE KOMMER FÅ ETT A! Jag fick det och jag presterade E/D på alla prov i kemin, men sen till kursprovet gick det bättre - betydligt bättre. Men det min lärare har alltid tjatat på är att svara på molekylär nivå. Sen så har Magnus Ehinger videos hjälpt väldigt mycket OCH PLUGGAKUTEN såklart!!! Det jag gjorde fel på innan kursprovet var att jag memoriserade utan att ha förstått någonting vilket är fel. Satsa på att förstå varför det sker som det sker så kommer det gå bra.
Lycka till! :)
Hej!
Tack så mycket för ditt svar, vi kommer tyvärr inte göra kursprov, läser kemi 2 :(
Du kan fortfarande visa din lärare att du kan få bättre på de proven innan sommarlovet nu på våren. Tänk att du vill, att du kan och att du ska få bra på detta kemiprov så kommer det gå bra! Läser också kemi 2. Det är en tuff kurs. Men som sagt titta på Magnus Ehingers videos, ställ frågor här och fråga din lärare när det är något som är oklart så ska du se att det kommer gå bra på nästa prov :)
Ur en lärares perspeltiv blir jag vansinnig på alla elever som trots att man gett dem all information som behövs, haft alla genomgångar kring informationen, gett ut listor på extra material för den som vill fördjupa sig, haft repetitionstillfällen, ändå har elever som är missnöjda med ett C eller vilket betyg de nu fått, under ett A. De tror att man bara ska kunna "göra nån komplettering" och få högre betyg trots att de kanske redan haft en termin eller ännnu mer tid på att visa vilket betyg de förtjänar. Eleven har ju ett betyg, troligen rättvist, som visar vilken kunskapsnivå den ligger på.
Sedan kan läraren/jag skapa vilka extra uppgifter som helst. Ska de motsvara kraven för de högre betygen måste ju eleven plugga mycket mer än den redan gjort, när den hade tid till det, för att visa att den förtjänar ett bättre betyg på en redan genomläst kurs. Detta samtidigt som eleven har alla andra ämnen i de pågående kurserna. Det brukar aldrig bli så att en elev höjer sig, men det tar mängder med tid för den stackars lärare som gått med på att skapa den där extra kursen för eleven/eleverna.
Jag skapar aldrig extrauppgifter numera, vilket jag gjorde förr. Det är totalt bortkastad tid både för mig och för eleven. Eleven riskerar att få sämre betyg i de andra ämnena när den lägger ner värdefull tid på min extrakurs samtidigt som eleven oftast blir bittert besviken när allt arbete den lagt ner ändå slutar med att eleven behåller det betyg den redan har när den inte kunnat visa på någon markant förbättrig av kunskaperna.
Elever har rätt till åtgärdsprogram och en gratis prövning om de är underkända. Det är allt. För andra elever är det bara att bita ihop, inse att betyget inte riktigt blev det förväntade och sedan anstränga sig ändå mer på nästa kurs.
Tack för ditt svar!
Jag förstår hur du tänker, det är därför jag undrade för att veta hur en lärare tänker kring en sån situation. Men vi har ju gjort tre prov där jag fick två C och ett D/C. Men vi har ett prov kvar, om vi säger att jag får A på den skulle du som lärare tänka dig ge ett B som slutbetyg? För på rapporter har jag haft C/B på alla.
Betygsättning fungerar inte så. Nu vet jag inte riktigt vilken kemikurs du går men om man antar att du går Kemi1 finns ett flertal kunskapskaskrav som ska vara uppfyllda, jag har kopierat in dem på A-nivå i botten av inlägget.
Det är hur bra dessa kunskapskrav blivit uppfyllda som avgör ditt betyg, inte resutatet på något enstaka prov. För ett A ska samtliga kunskapskrav vara uppfyllda på A-nivå. Inte nästan alla, utan allihop. För ett C skall alla vara uppfyllda på minst C-nivå. Det räcker med att ett enda av kunskapskraven är uppfyllt på E-nivå för att ge dig ett D i betyg, även om alla andra kunskapskraven är uppfyllda på A-nivå.
https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/kem
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder från vart och ett av kursens olika områden. Eleven använder dessa med säkerhet för att söka svar på frågor samt för att beskriva och generalisera kring kemiska förlopp och företeelser. Utifrån några exempel redogör eleven utförligt och nyanserat för hur kemins modeller och teorier utvecklas. Eleven värderar också modellers och teoriers giltighet och begränsningar med nyanserade omdömen.
Eleven analyserar och söker svar på komplexa frågor i bekanta och nya situationer med gott resultat. Detta gäller såväl i det teoretiska som i det praktiska arbetet. I arbetet formulerar eleven relevanta hypoteser och formulerar med säkerhet komplexa egna frågor. Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare experiment och observationer på ett tillfredsställande sätt. Dessutom hanterar eleven kemikalier och utrustning på ett säkert sätt. Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med nyanserade omdömen och motiverar sina slutsatser med välgrundade och nyanserade resonemang. Vid behov föreslår eleven också förändringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat komplexa frågor som rör kemins betydelse för individ och samhälle. I diskussionerna för eleven fram välgrundade och nyanserade argument och redogör utförligt och nyanserat för konsekvenser av flera tänkbara ställningstaganden. Eleven föreslår också nya frågeställningar att diskutera.
Eleven använder med säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör välgrundade och nyanserade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.