10 svar
318 visningar
Keduris behöver inte mer hjälp
Keduris 9
Postad: 30 jun 2022 08:18 Redigerad: 30 jun 2022 08:20

Höja betyg, vad krävs?

Jag hade igår prov på fysik 1 via Komvux och fick bara E i betyg.

Har kurser framöver i matematik 3-4 och fysik 2 som jag inte vill bara få knappt godkänt i, utan gärna minst ett B.

Vad krävs för att höja betygen? Det står mycket om att plugga mer, det är individuellt och lös uppgifter etc. men mer konkret vad menas med det?

Behöver man kunna hela fysik boken utantill? ska man lösa alla uppgifter i boken? ska man plugga 8 timmar effektivt varje dag? 

 

Skulle uppskatta om någon med erfarenhet skulle kunna ge mer konkret information om vad som verkligen krävs.

Tack! 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 30 jun 2022 08:26 Redigerad: 30 jun 2022 08:27

Välkommen till Pluggakuten!

Det viktiga är att förstå vad man gör, inte bara upprepa något som någon annan gör.

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 30 jun 2022 08:36 Redigerad: 30 jun 2022 08:37
Keduris skrev:

Vad krävs för att höja betygen? Det står mycket om att plugga mer, det är individuellt och lös uppgifter etc. men mer konkret vad menas med det?

Behöver man kunna hela fysik boken utantill? ska man lösa alla uppgifter i boken? ska man plugga 8 timmar effektivt varje dag? 

Nej du behöver inte kunna hela boken utantill.

Att lösa alla uppgifter i boken är bra men inte nödvändigt.

Hur många timmar per dag just du behöver lägga kan ingen av oss svara på.

Jag föreslår att du dels läser och förstår de beygskriterier som gäller för aktuell kurs (skolverket.se), dels har en tidig, ärlig och kontinuerlig dialog med din lärare om vilka områden och förmågor just du behöver visa att du behärskar för att nå ditt målbetyg.

SeriousCephalopod 2696
Postad: 30 jun 2022 09:06 Redigerad: 30 jun 2022 09:18

Syftet med examinationer i början av en kurs är (bland annat) att tydliggöra konkret vad man missat på vägen. Du behöver tolka ditt prov, förstå vad som gick fel, och antingen jobba på dem eller ha dem i bakhuvudet inför nästa. Om du inte själv ser vad som gick fel så kan du be din lärare att sammanfatta men hen är inte tankeläsare och kan inte skilja en dålig dag från djupa missförstånd. Därför kan man aldrig får ett exakt och konkret svar på vad man behöver göra från ett samtal utan måste framgå genom den löpande feedback processen.

Standardgrejer som gör att man inte kommer över E brukar vara

- Hantering av enheter. Att alltid svara med enheter. Att kunna avgöra när ett svar är orimligt baserat på enheter. Att kunna göra enhetsomvandlingar med prefix. Att göra enkel enhetsanalys dvs avgöra om en multiplikation eller division är rimligast.

- Hantering av algebra. Kunna lösa ut variabler ur formler som a ur F = ma - mg

- Att para ihop standardmetoder med standardproblem med säkerhet. I fysiken är det lätt att man fokuserar på ytliga aspekter som nyckelord och form (vilket kan vara bra) men C och över så kan det fallera. Vet inte om ni kommit dit men ta exempelvis att man fått en st-graf föär en bil och ska bestämma hur långt den kört under ett tidsintervall. Den som inte kan matcha korrekt kanske tar arean under grafen när det hen egentligen bara skulle tagit en differens.

- Kunna tolka grafer. Inte bara läsa ut värden utan kunna första dem som helhet. Kräver att man faktiskt kollar på många grafer och kan anmärka att det ofta är rätt fattigt med grafer i övningsuppgifter då de är dyrare att producera.

Vissa saker i fysiken, så som de ovan, är förhållandevis konkreta och kan förbättras genom mängdträning. 


För B-A skulle jag faktiskt säga att man

- måste göra alla (bra) uppgifter i sin lärobok och kanske lite till

- måste hänga med i kursen från början och läsa sin lärobok (ett modern fenomen är att många elever inte gör det). Att läsa in allt på slutet går inte. Har haft många elever som försökt.

- måste se till att förstå sambanden eller åtminstone vara medveten om det man är osäker kring. Detta betyder både att man kan verbalt motivera varför man gör en algebraisk operation och förklara för sig själv var man är påväg i en beräkning, samt kunna tala om begreppen rent allmänt; kunna svara på frågor som 'vad är hastighet?', osv.

Det är ingen dålig idé att göra en gloslista över begreppen som dyker upp och att man skriver ner en liten förklaring. 

Keduris 9
Postad: 30 jun 2022 09:22
Smaragdalena skrev:

Välkommen till Pluggakuten!

Det viktiga är att förstå vad man gör, inte bara upprepa något som någon annan gör.

Tack! 

Hur ser det ut i praktiken? Mycket av det i alla fall jag har gjort är ju just att försöka ''härma/kopiera lärarens sätt'' att lösa uppgifter eller hur man ska tänka. Vilket fungerat väldigt dåligt som skrivet tidigare. Så jag förstår ju att jag måste precis som du skriver förstå själv. Jag vet inte hur jag gör det på ett bra/effektivt sätt bara?

Hur går du tillväga när du har ett nytt problem och inte vet hur man ska lösa det? 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 30 jun 2022 09:26
Keduris skrev:
Smaragdalena skrev:

Välkommen till Pluggakuten!

Det viktiga är att förstå vad man gör, inte bara upprepa något som någon annan gör.

Tack! 

Hur ser det ut i praktiken? Mycket av det i alla fall jag har gjort är ju just att försöka ''härma/kopiera lärarens sätt'' att lösa uppgifter eller hur man ska tänka. Vilket fungerat väldigt dåligt som skrivet tidigare. Så jag förstår ju att jag måste precis som du skriver förstå själv. Jag vet inte hur jag gör det på ett bra/effektivt sätt bara?

Hur går du tillväga när du har ett nytt problem och inte vet hur man ska lösa det? 

Försök lösa uppgiften innan du tittar i facit eller letar efter en förklaring på nätet. Titta igenom formelsamlingen och se om någon formel verkar användbar. Rita! (Detta kan inte påpekas tillräckligt många gånger. Om man inte kan rita upp problemet, har man troligen inte förstått vad det är meningen att man skall göra.)

Keduris 9
Postad: 30 jun 2022 09:30
SeriousCephalopod skrev:

Syftet med examinationer i början av en kurs är (bland annat) att tydliggöra konkret vad man missat på vägen. Du behöver tolka ditt prov, förstå vad som gick fel, och antingen jobba på dem eller ha dem i bakhuvudet inför nästa. Om du inte själv ser vad som gick fel så kan du be din lärare att sammanfatta men hen är inte tankeläsare och kan inte skilja en dålig dag från djupa missförstånd. Därför kan man aldrig får ett exakt och konkret svar på vad man behöver göra från ett samtal utan måste framgå genom den löpande feedback processen.

Standardgrejer som gör att man inte kommer över E brukar vara

- Hantering av enheter. Att alltid svara med enheter. Att kunna avgöra när ett svar är orimligt baserat på enheter. Att kunna göra enhetsomvandlingar med prefix. Att göra enkel enhetsanalys dvs avgöra om en multiplikation eller division är rimligast.

- Hantering av algebra. Kunna lösa ut variabler ur formler som a ur F = ma - mg

- Att para ihop standardmetoder med standardproblem med säkerhet. I fysiken är det lätt att man fokuserar på ytliga aspekter som nyckelord och form (vilket kan vara bra) men C och över så kan det fallera. Vet inte om ni kommit dit men ta exempelvis att man fått en st-graf föär en bil och ska bestämma hur långt den kört under ett tidsintervall. Den som inte kan matcha korrekt kanske tar arean under grafen när det hen egentligen bara skulle tagit en differens.

- Kunna tolka grafer. Inte bara läsa ut värden utan kunna första dem som helhet. Kräver att man faktiskt kollar på många grafer och kan anmärka att det ofta är rätt fattigt med grafer i övningsuppgifter då de är dyrare att producera.

Vissa saker i fysiken, så som de ovan, är förhållandevis konkreta och kan förbättras genom mängdträning. 


För B-A skulle jag faktiskt säga att man

- måste göra alla (bra) uppgifter i sin lärobok och kanske lite till

- måste hänga med i kursen från början och läsa sin lärobok (ett modern fenomen är att många elever inte gör det). Att läsa in allt på slutet går inte. Har haft många elever som försökt.

- måste se till att förstå sambanden eller åtminstone vara medveten om det man är osäker kring. Detta betyder både att man kan verbalt motivera varför man gör en algebraisk operation och förklara för sig själv var man är påväg i en beräkning, samt kunna tala om begreppen rent allmänt; kunna svara på frågor som 'vad är hastighet?', osv.

Det är ingen dålig idé att göra en gloslista över begreppen som dyker upp och att man skriver ner en liten förklaring. 

Precis vad jag var ute efter, fantastiskt svar tack!

SeriousCephalopod 2696
Postad: 30 jun 2022 10:14 Redigerad: 30 jun 2022 10:19

Sedan är det här problemet med matchning inte lätt att ge allmänna råd om. Förmågan att känna igen vilka problem som egentligen är samma problem och i nya problem man aldrig sett tidigare kunna se vad som är gemensamt med gamla är något olika personer har olika fallenhet för. Vissa personer har lätt för det. Andra måste kämpa mycket med det.

Men gemensamt är ändå att man inte kan göra mönsterigenkänning om man inte har något att matcha till. Dvs att man måste göra många problem för att ha en mental databas. Däremot är så finns det en avvägning och en gräns där memorering inte hjälper. 

Bara för att man sett något många gånger så betyder det inte att man minns det om man inte också tänkt analytiskt kring det och försökt bryta ner det i delar. Ett skämtsamt standardexempel är när man ber någon att rita en bild på en cykel.

Alla har sett tusentals cyklar i sitt liv. De har tillochmed suttit på dem och hållit styret i sin hand. Men när de väl ska rita en cykel så kommer de flesta ingen vart utan ritar såhär

En lärdom är att se inte är detsamma som att förstå. Samma sak med fysikproblem. Man måste analysera hur lösningar är uppbyggda för att faktiskt lära sig dem.

(försök gärna själv rita en cykel utan att kolla på en bild först)

Keduris 9
Postad: 30 jun 2022 11:18
SeriousCephalopod skrev:

Sedan är det här problemet med matchning inte lätt att ge allmänna råd om. Förmågan att känna igen vilka problem som egentligen är samma problem och i nya problem man aldrig sett tidigare kunna se vad som är gemensamt med gamla är något olika personer har olika fallenhet för. Vissa personer har lätt för det. Andra måste kämpa mycket med det.

Men gemensamt är ändå att man inte kan göra mönsterigenkänning om man inte har något att matcha till. Dvs att man måste göra många problem för att ha en mental databas. Däremot är så finns det en avvägning och en gräns där memorering inte hjälper. 

Bara för att man sett något många gånger så betyder det inte att man minns det om man inte också tänkt analytiskt kring det och försökt bryta ner det i delar. Ett skämtsamt standardexempel är när man ber någon att rita en bild på en cykel.

Alla har sett tusentals cyklar i sitt liv. De har tillochmed suttit på dem och hållit styret i sin hand. Men när de väl ska rita en cykel så kommer de flesta ingen vart utan ritar såhär

En lärdom är att se inte är detsamma som att förstå. Samma sak med fysikproblem. Man måste analysera hur lösningar är uppbyggda för att faktiskt lära sig dem.

(försök gärna själv rita en cykel utan att kolla på en bild först)

Nä absolut allt är ju individuellt och alla har ju olika förutsättningar rent IQ mässigt det köper jag.

Men mitt syfte med den här tråden var ju att få någon bild vad som verkligen krävs konkret för att kunna lyckas, innan provet jag hade så trodde jag enligt mig själv ha hyffsat bra koll men det stämde ju verkligen inte med verkligheten. 

Därför ville jag gärna veta på ett ungefär tex. ''10 timmar 5 dagar i veckan krävs minst'' eller ''Du måste förstå varje uppgift i detalj''  eller hur ni som lyckas/ har lyckats gör för att nå ditt.

Tex detta råd är väldigt hjälpsam som du gav: En lärdom är att se inte är detsamma som att förstå.  Jag tittade extremt mycket teori videor och lektioner men på provet kändes det som att man minns ingenting från dom.

Men det känns som att det är väldigt lätt att lura sig själv utan att man tänker på det, därför söker jag en någorlunda mall man kan följa, rent konkret vad gör en topp elev på en daglig basis och hur många timmar behövs för en normalbegåvad person att bli en topp student.

Tex: ''plugga 6 timmar, 2 timmar föreläsning 4 timmar sitta med problemlösning, utanför studietid läsa bok, lära sig ord, lösa korsord'' etc.

Egentligen veta vad en topp student/lärare hade gjort om den varit i min situation.

Jag har dock fått väldigt bra råd redan så jag ska verkligen försöka ta till mig allt.

Ja rita en cykel var extremt svårt.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 30 jun 2022 11:22

Lös dina uppgifter själv. Titta inte på videos (eller i facit) förrän du verkligen har försökt på alla sätt du kan komma på.

FelixGustavsson 28
Postad: 15 aug 2022 12:21

I Matte och natur-ämnena på gymnasiet handlar de högre betygstegen mycket om att man ska kunna applicera sina kunskaper på helt nya situationer som man aldrig sett förut. Om din skola använder kunskapsmatrisen kan det vara ett bra verktyg för att utveckla problemlösningsförmågorna som krävs för dessa svårare uppgifter, annars är det alltid bra att titta i Nationella proven.

Svara
Close