7 svar
866 visningar
poijjan behöver inte mer hjälp
poijjan 609 – Fd. Medlem
Postad: 25 sep 2018 08:46 Redigerad: 25 sep 2018 08:47

Hjälp mig tolka grafen

När jag kollar på denna tänker jag att accelerationen är högst kring t1 för att sedan minska t.o.m t2 där bilen står stilla (acc har minskat lika mkt som den ökat från hastighet 0). Sedan backar(vänder?) Bilen i ögonblicket efter t2 tills den står stilla vid t4 &t5.. utifrån detta tänker jag att svaret borde vara t1.

 

Har uppenbarligen  missförstått hur man ska tolka denna graf , kan någon hjälpa?

Teraeagle Online 21072 – Moderator
Postad: 25 sep 2018 08:53

Du tolkar grafen som om den visade hastighet-tid. Så länge kurvan ligger ovanför axeln som visar tiden innebär det att hastigheten ökar. När kurvan dyker under axeln innebär det att hastigheten minskar. 

Vilket tror du då är rätt svar?

poijjan 609 – Fd. Medlem
Postad: 25 sep 2018 09:18
Teraeagle skrev:

Du tolkar grafen som om den visade hastighet-tid. Så länge kurvan ligger ovanför axeln som visar tiden innebär det att hastigheten ökar. När kurvan dyker under axeln innebär det att hastigheten minskar. 

Vilket tror du då är rätt svar?

Isåfall är accelarationen positiv t.o.m t2 vilket är rätt svar. Tack så mycket!

Kapitlet innan uppgifterna har bara gått igenom st&vt-grafer, at-graf är något helt nytt för mig.. vt-grafen visar ju accelarationen, förstår jag det rätt att at-grafen visar accelarationsändringen ?

Teraeagle Online 21072 – Moderator
Postad: 25 sep 2018 09:28 Redigerad: 25 sep 2018 12:18

Ja, den visar hur stor accelerationen är vid olika tidpunkter. En positiv acceleration innebär att man trycker på gasen* medan en negativ acceleration betyder att man bromsar (antingen genom att aktivt trycka på pedalen, motorbroms, luftmotstånd o.s.v.)

*dvs trycker på gasen så att hastigheten ökar

poijjan 609 – Fd. Medlem
Postad: 25 sep 2018 11:42 Redigerad: 25 sep 2018 11:42
Teraeagle skrev:

Ja, den visar hur stor accelerationen är vid olika tidpunkter. En positiv acceleration innebär att man trycker på gasen medan en negativ acceleration betyder att man bromsar (antingen genom att aktivt trycka på pedalen, motorbroms, luftmotstånd o.s.v.)

Ska se om jag fattat det här nu :-)

 

Om jag tar två punkter på en st-graf kan jag beräkna medelhastighet, och väljer jag en tangent får jag momentanhastigheten.

dvs m/s = hastighet.

Om jag tar två punkter på en vt-graf kan jag räkna ut medelaccelerationen, väljer jag en tangent får jag momentanaccelarationen. 

dvs m/s^2 = accelaration

 

Gör jag samma i en at-graf, får jag m/s^3 = accelaritionsförändring(?) eller kallar man det något annat ?

Teraeagle Online 21072 – Moderator
Postad: 25 sep 2018 11:44

Japp, helt riktigt!

"Accelerationsförändringen" kallas ryck på svenska.

poijjan 609 – Fd. Medlem
Postad: 25 sep 2018 12:38
Teraeagle skrev:

Japp, helt riktigt!

"Accelerationsförändringen" kallas ryck på svenska.

 Stort tack!

Yngve 40288 – Livehjälpare
Postad: 25 sep 2018 14:48 Redigerad: 25 sep 2018 14:50
poijjan skrev:

Ska se om jag fattat det här nu :-)

Om jag tar två punkter på en st-graf kan jag beräkna medelhastighet, och väljer jag en tangent får jag momentanhastigheten.

dvs m/s = hastighet.

Om jag tar två punkter på en vt-graf kan jag räkna ut medelaccelerationen, väljer jag en tangent får jag momentanaccelarationen. 

dvs m/s^2 = accelaration

Gör jag samma i en at-graf, får jag m/s^3 = accelaritionsförändring(?) eller kallar man det något annat ?

100 poäng av 100 möjliga! Du visar att du har förstått hur det hela hänger ihop.

I st-grafen: Medelhastigheten mellan två tidpunkter t1t_1 och t2t_2 är lika med lutningen på sekanten som går genom punkterna (t1,s(t1))(t_1, s(t_1)) och (t2,s(t2))(t_2, s(t_2)), dvs vmedel=s(t2)-s(t1)t2-t1v_{medel}=\frac{s(t_2)-s(t_1)}{t_2-t_1}. Detta känner du igen som en differenskvot från kursen Matte 3.

I vt-grafen: Momentanhastigheten vid en viss tidpunkt t1t_1 är lika med tangentens lutning i punkten (t1,s(t1))(t_1, s(t_1)), dvs vmomentan(t1)=s'(t1)v_{momentan}(t_1)=s'(t_1). Detta känner du igen som en derivata kursen från kursen Matte 3.

På samma sätt gäller att medelaccelerationen amedel=v(t2)-v(t1)t2-t1a_{medel}=\frac{v(t_2)-v(t_1)}{t_2-t_1} och att momentanaccelerationen amomentan(t1)=v'(t1)a_{momentan}(t_1)=v'(t_1).

Med andra ord:

  • Hastigheten v(t)v(t) är lika med derivatan av sträckan s(t)s(t).
  • Accelerationen a(t)a(t) är lika med derivatan av hastigheten v(t)v(t).

För ytterligare förståelse: Titta gärna på enheterna för sträcka (mm), hastighet (ms\frac{m}{s}) och acceleration (ms2\frac{m}{s^2}) och fundera på hur dessa enheter hänger ihop med begreppet förändringshastighet, dvs hur mycket en storhet ändrar sig per tidsenhet.

Svara
Close