Tanken är att du ska använda en metod för att få fram en procentsats. I min lärobok för åk 8 står att du kan använda direktmetoden.
Då har du en procentsats 40% som kan skrivas 1,4 dvs. det blir 1,4 gånger större.
Sedan har du en procentsats 25% som kan skrivas 0,75 dvs. det blir 0,75 gånger mindre.
Kände du till det?
Om du gör det så kan du multiplicera de två 1,4 * 0,75 för att få en procentsats att arbeta med.
Ställ mer frågor om du inte alls är med på detta.
1,4*0,75=1,05
1,05x=23
1,05x/1,05=23/1,05
x=21,9
21,9-1=20,9
svar:20,9
???
När du skriver 1,05x=23 så betyder det att det efter ökningen gick 23 elever på skolan.
Men det var ökningen som skulle vara 23.
så .... 0.05x=23 säg till om det är oklart.
Nej, du skall räkna ut antalet elever i skolan. Det som du kallat x. Beräkna x.
Så 0,05*23=1,15
Jag menar så:
Nästan rätt. Det x du räknat ut är antalet elever innan ökningen, det är svaret (460).
Man kan göra det tydligt så här:
x: antalet elever innan ökningen
x*1,4*0,75: antalet elever efter ökningen (förändringsfaktorerna multipliceras)
x+23: antalet elever efter ökningen
x*1.4*0.75=x+23
1.05x=x+23
1.05x-x=x-x+23
1.05x-x=23
0.05x=23
x=23/0.05
x=460.0
Vi har kommit fram till:
0,05x=23
För att lösa den ekvationen dividerar du mer 0,05 i bägge led och förkortar i VL.
Edit: Jag började skriva detta och sen avbröts jag av ett telefonsamtal. Kom till baka skrev färdigt och sparade. Men under tiden hade det hänt mycket i tråden. Sorry
Har bytt rubrik på tråden från "behöver hjälp på snabbt som möjligt" till nuvarande så att den beskriver vad tråden handlar om. Tänk på till nästa tråd som du skapar att rubriken ska beskriva vad tråden handlar om /Jonto, moderator