hjälp med vård & omsorg läxa- barn/unga med funktionsnedsättning
hur kan du i din yrkesroll arbeta för att stärka identiteten hos barn/ungdomar och vuxna med funktionsnedsättningar?
Hej och välkommen till Pluggakuten!
Vad vill du få hjälp med? Börja med att beskriva vad du behöver hjälp med, och hur långt du kommit. Då blir det lättare att hjälpa dig vidare mot ditt svar.
mag1 skrev:Hej och välkommen till Pluggakuten!
Vad vill du få hjälp med? Börja med att beskriva vad du behöver hjälp med, och hur långt du kommit. Då blir det lättare att hjälpa dig vidare mot ditt svar.
jag har inte börjat, man ska hitta lösningar för att stärka identitet hos barn och ungdomar samt visa lösningarna från olika synpunkter
En person, t.ex. en undersköterska kommer i sin yrkesroll i kontakt med personer med funktionsnedsättningar, som är i behov av omvårdnad. I mötet med patienten och under kontakten kan även vårdpersonalen stärka patientens identitet. Just identitetsbegreppet är lite "luddigt", men denna sida från BUP beskriver självbild och identitet för människor generellt:
https://www.bup.se/diagnoser/andra-svarigheter/sjalvbild-och-identitet/
mag1 skrev:En person, t.ex. en undersköterska kommer i sin yrkesroll i kontakt med personer med funktionsnedsättningar, som är i behov av omvårdnad. I mötet med patienten och under kontakten kan även vårdpersonalen stärka patientens identitet. Just identitetsbegreppet är lite "luddigt", men denna sida från BUP beskriver självbild och identitet för människor generellt:
https://www.bup.se/diagnoser/andra-svarigheter/sjalvbild-och-identitet/
tackk så mycket nästa fråga är vad kan vara viktigt att känna till om en person med funktionsnedsättningar
Du kan fundera över hur personer med funktionsnedsättningar interagerar med sin omgivning, hur de uppfattar sin omgivning. Hur detta sker skiljer sig lite ifrån merparten av individer i samhället (och varierande mycket beroende på typen av funktionsnedsättning, d.v.s. det är olika beroende på om patienten har ett fysiskt eller psykiskt funktionshinder) . Och genom att tänka på att och hur personer med funktionsnedsättningar har lite olika förutsättningar, kan vårdpersonalens interaktion med vårdmottagaren anpassas för att fungera så bra som möjligt.
mag1 skrev:Du kan fundera över hur personer med funktionsnedsättningar interagerar med sin omgivning, hur de uppfattar sin omgivning. Hur detta sker skiljer sig lite ifrån merparten av individer i samhället (och varierande mycket beroende på typen av funktionsnedsättning, d.v.s. det är olika beroende på om patienten har ett fysiskt eller psykiskt funktionshinder) . Och genom att tänka på att och hur personer med funktionsnedsättningar har lite olika förutsättningar, kan vårdpersonalens interaktion med vårdmottagaren anpassas för att fungera så bra som möjligt.
ja förstår, nästa fråga är hur är synen bland ungdomar idag när det gäller funktionsnedsättning?
Det finns nog undersökningar som gjorts på den frågan, som du kan söka fram och samtidigt värdera hur korrekta du tycker undersökningarna är (för det kan bero lite på hur de gjorts, och vem som gjort dem). Du kan även fundera över exempel på ungdomars syn, på personer med funktionsnedsättning. T.ex. i din egen bekantskapskrets, hur tycker du ungdomarnas syn på funktionsnedsättning är?
har någon skrivit en krönika om ens historia?
Felaktig citering korrigerat. /Dracaena