10 svar
281 visningar
19antonov09 behöver inte mer hjälp
19antonov09 11 – Fd. Medlem
Postad: 3 dec 2019 14:37

Hjälp med projekt

Tjo!

Vi sitter just nu med ett projekt där vi ska skapa ett bestämt antal djur i en hagen och sedan slumpa färgmönster på denna. Vi har redan fixa en modellfil och börjat på koden men sitter fast i hur vi ska slumpa färgerna. Tänker att man borde skapa en funktion och sedan slumpa vilka polygoner som ska färgläggas. Men just hur vi ska börja tänka/skriva är det vi sitter fast på. Någon som har någon idé?☺️

tack på förhand!

Laguna Online 30711
Postad: 3 dec 2019 14:50

Berätta mer om färgläggningen. Jag förstod inte vad det är som ska färgläggas. Hur många polygoner är det ungefär? Hur många olika färger vill ni använda? Ska några polygoner inte färgläggas? Vad betyder det? Är de vita?

Kan du visa en bild på hur det kan bli?

Lindehaven 820 – Lärare
Postad: 3 dec 2019 15:06

Om ni sitter fast i hur ni ska slumpa färgerna så finns modulen random som kan hjälpa er göra det mesta när det gäller slumpmässighet.

19antonov09 11 – Fd. Medlem
Postad: 3 dec 2019 21:45

Ja random har vi funderat på men vi har lite svårt med vad vi ska börja med. Vi hade tänkt att utgå från två färger, vit och svart.

Här kommer en bättre beskrivning på projektet:

Målet är att i projektet modellera ett djur för hand, sedan skapa flera med olika mönster genom kod. Sedan sortera på något sätt som innebär mönster-olikhet.

Vi ska skapa en hage med ganska många djur och sen använd slump (random) för att skapa färgmönster på djuren. Ett mönster är alltså slumpvisa färgfläckar med mer eller mindre jämn fördelning. På något sätt ska dessa senare kunna beräknas med ett värde som kan jämföra ett djurs mönster mot andra djurs mönster. Sedan ska dessa med mönster och de utan mönster noteras upp så att de syns tydligt vilka som har fläckar och vilka som inte har det.

Såhär skulle det kunna se ut:

Lindehaven 820 – Lärare
Postad: 4 dec 2019 00:22

För slumpmässiga färger kan följande exempel visa hur.

import random
colors = ['blå', 'röd', 'svart', 'vit']
color = random.choice(colors)

19antonov09 11 – Fd. Medlem
Postad: 4 dec 2019 20:16

Vi har kommit en bit nu iallafall, får inte riktigt rätt resultat men är detta något vi skulle kunna bygga på eller bättre att börja och tänka om? :)

Laguna Online 30711
Postad: 4 dec 2019 21:00

Den här koden kan inte vara det ni kör. Funktioner anropas som inte är definierade. 

Lindehaven 820 – Lärare
Postad: 4 dec 2019 23:25

Förutom anrop av icke-definierade funktioner har ni dessutom definierat och skapat variabler som inte används. Det är svårt att se vad som är syftet med dessa och vad programmet är tänkt att göra. Vad är resultatet ni förväntar er?

Laguna Online 30711
Postad: 5 dec 2019 05:54

Så här har jag förstått det hittills: det finns en geometrisk modell för ett får i form av en lista med polygoner. Ni har ett antal får, så det finns en lista av sådana polygonlistor. Nu vill ni färga varje enskild polygon antingen svart eller vit slumpmässigt.

Ni kan antingen låta en polygon vara ett objekt som innehåller attributet 'färg', eller ha en parallell lista med färger, men det spelar ingen roll för den fråga som är ställd, om den bara handlar om hur man hanterar slumpmässigheten.

Så nu kan frågan reduceras till: hur väljer jag slumpmässigt en av färgerna svart och vit? Man kan också fråga "hur representerar jag resultatet?" om ni inte redan vet det.

Eller finns det något samspel mellan polygonerna för ett får, eller mellan fåren?

19antonov09 11 – Fd. Medlem
Postad: 6 dec 2019 21:39

Nu är vi så gott som klara. Vi får det resultat som vi vill ha. Det sista i uppgiften är att sortera efter ett viss villkor och flytta dessa som inte uppfyller det villkoret. 

Om vi säger att vi skulle vilja sätta det villkoret till att fläckarna på ett djur inte får överensstämma med mer än 70% mot något annat djur - låter det då som ett helt omöjligt eller för "stort" jobb?

Laguna Online 30711
Postad: 7 dec 2019 09:28

Nej, slumpa fram ett får och jämför med alla andra får. Om det inte är tillräckligt olikt, gör om det, upp till 10 gånger. Sen kan ni kanske ge upp att göra nya får. Men experimentera, både med att ändra det där 70% och att ta reda på hur många försök som typiskt behövs. Det hela är också beroende av antalet polygoner. 

Svara
Close