13 svar
201 visningar
aeco behöver inte mer hjälp
aeco 155
Postad: 9 jan 2020 14:43

Hjälp med att förstå en uppgift - 4

Hej! 

Jag har kört fast på den här. Hur kommer jag vidare?

Log

aeco 155
Postad: 9 jan 2020 14:52
Qetsiyah skrev:

Log

Svinsvårt ju!! Fattar noll :(

Du har den okända i exponenten, då ska du använda log, bas 1,025. Ingår logaritmer i kursen eller inte?

aeco 155
Postad: 9 jan 2020 14:56
Qetsiyah skrev:

Du har den okända i exponenten, då ska du använda log, bas 1,025. Ingår logaritmer i kursen eller inte?

Man får en studieguide som man ska gå igenom först för att veta vad man ska plugga på inför uppdraget, och där står det ingenting om logaritmer. Därför har jag ingen aning om vad det är

aeco 155
Postad: 9 jan 2020 14:58
Qetsiyah skrev:

Du har den okända i exponenten, då ska du använda log, bas 1,025. Ingår logaritmer i kursen eller inte?

Kollade även i boken och det finns inget kapitel eller delkapitel om logaritmer där heller. Konstigt att de tar med delar som jag inte ens ska räkna i kursen

SvanteR 2746
Postad: 9 jan 2020 15:11

Logaritmer brukar ingå i Ma2 och man behöver dem för att lösa sådana ekvationer som den du har.

Ett alternativ är att pröva sig fram. Välj olika heltal som värden på x och prova tills du hittar det minsta som ger ett större värde än 20000. Uppgiften kanske är till för att förbereda för att berätta vad man kan göra med logaritmer!

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 9 jan 2020 15:12 Redigerad: 9 jan 2020 15:14

Pröva dig fram! Du vill ändå bara räkna i hela år, så det finns ingen anledning att räkna ut ett exakt datum då beloppet är just 20 000 kronor.

Efter 5 år har pengarna vuxit till 15000·1,02551700015000\cdot1,025^5\approx 17000 kronor. Det tar alltså längre tid än så.

Efter 10 år har pengarna vuxit till 15000·1,025101920015000\cdot1,025^{10}\approx 19200 kronor. Det tar alltså längre tid än så.

O.s.v.

aeco 155
Postad: 9 jan 2020 15:14
SvanteR skrev:

Logaritmer brukar ingå i Ma2 och man behöver dem för att lösa sådana ekvationer som den du har.

Ett alternativ är att pröva sig fram. Välj olika heltal som värden på x och prova tills du hittar det minsta som ger ett större värde än 20000. Uppgiften kanske är till för att förbereda för att berätta vad man kan göra med logaritmer!

Ser nu att det finns med i ''komplettering till kurs 2c'' vilket jag inte ska läsa, men får väl kika lite på det också. Tack för hjälpen!

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 9 jan 2020 15:15

Du kan läsa om det här.

aeco 155
Postad: 9 jan 2020 15:17
Yngve skrev:

Pröva dig fram! Du vill ändå bara räkna i hela år, så det finns ingen anledning att räkna ut ett exakt datum då beloppet är just 20 000 kronor.

Efter 5 år har pengarna vuxit till 15000·1,02551700015000\cdot1,025^5\approx 17000 kronor. Det tar alltså längre tid än så.

Efter 10 år har pengarna vuxit till 15000·1,025101920015000\cdot1,025^{10}\approx 19200 kronor. Det tar alltså längre tid än så.

O.s.v.

Ja okej, ja det låter ju rimligt. Iaf nu när jag inte vet hur man använder sig av logaritmlagarna. Hur ska jag framföra det i uppgiften som svar då? Ska jag skriva att jag inte kan använda logaritmlagarna och att jag testar mig fram, och skriva uträkningar på det sättet du skriver tills jag kommer fram till rätt svar?

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 9 jan 2020 15:43

Ja du kan skriva att uppgiften går att lösa med logaritmer, men att du inte har lärt dig det ännu.

Sen kan du skriva att du istället prövar dig fram.

Snyggast är då om du först gissar ett för lågt värde på antal år, sen ett för högt, sen ett mitt emellan dessa, sen ett mitt emellan i "rätt" intervall o.s.v.

Denna metod kallas intervallhalvering och är en väldigt enkel och hyfsat effektiv metod att snabbt komma fram till ett "tillräckligt" bra svar.

aeco 155
Postad: 9 jan 2020 15:45
Yngve skrev:

Ja du kan skriva att uppgiften går att lösa med logaritmer, men att du inte har lärt dig det ännu.

Sen kan du skriva att du istället prövar dig fram.

Snyggast är då om du först gissar ett för lågt värde på antal år, sen ett för högt, sen ett mitt emellan dessa, sen ett mitt emellan i "rätt" intervall o.s.v.

Denna metod kallas intervallhalvering och är en väldigt enkel och hyfsat effektiv metod att snabbt komma fram till ett "tillräckligt" bra svar.

Det var faktiskt precis så jag gjorde! Så bra att det funkar att göra så med :) Tack för hjälpen!

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 9 jan 2020 15:52
aeco skrev:

Det var faktiskt precis så jag gjorde! Så bra att det funkar att göra så med :) Tack för hjälpen!

Bra! Det visar på ett systematiskt tänkande som kommer att underlätta för dig i framtida mattekurser.

Svara
Close