Hjälp med att formulera min frågeställning - C-vitaminhalt. Gymnasiearbete
Hej, jag håller på att skriva ett gymnasiearbete om C-vitamin och jag tror jag har bestämt mig för vad det är jag vill undersöka. Det jag undrar över är om jag kan använda mig av dessa frågeställningar eller om jag ska formulera om de på något sätt?
- Innehåller färskpressad apelsinjuice mer C-vitamin än köpt apelsinjuice?
- På vilket sätt bör man förvara apelsinen för att få ta del av så mycket C-vitamin som möjligt? (rumstemperatur eller i kylskåpet?)
Hej!
Kul gymnasiearbete!
Jag tycker att det är rimliga frågeställningar.
Möjligtvis spretar frågeställningarna något. Normalt har man ett syfte och sedan frågeställningar som kopplar an till syftet.
Pikkart skrev:Hej!
Kul gymnasiearbete!
Jag tycker att det är rimliga frågeställningar.
Okej vad bra! :)
Teraeagle skrev:Möjligtvis spretar frågeställningarna något. Normalt har man ett syfte och sedan frågeställningar som kopplar an till syftet.
Ja, jag ska skriva syftet och sedan koppla frågeställningarna till syftet. På vilket sätt menar du att de spretar? :)
Du ska göra tvärt om - bestäm vad syftet är och kom på frågeställningarna efter det. Man måste först bestämma vad man vill undersöka och vad målet med undersökningen är. Sedan skapar man frågeställningar som, om de besvaras, leder fram till målet och gör att syftet uppfylls. Nu kanske du lyckas formulera ett syfte som passar till båda frågeställningarna, men själva proceduren blir lite bak och fram.