Hjälp med att förklara lösning.
Hej!
Håller på att hjälpa tjejen som håller på med matte 2 just nu, då jag själv gjort matte 2 och högre så var det självklart att jag kunde försöka hjälpa till att förklara dem talen som hon inte förstod.
Problemet är att sättet jag löser talen "talet i detta fall" på är ganska unikt och jag har svårt att förklara med ord så att andra förstår min tankebana, så tänkte att jag kan vända mig hit och försöka få nått tips på hur jag kan förklara steg för steg hur man ska tänka och varför si och så händer?
Talet ser ut såhär!
"I ett företag så är det 300 anställda, det är 40% fler män än kvinnor på företaget."
A, Skriv en ekvation där kvinnor = x
B, Med hjälp av ekvation skriv hur många kvinnor / män det är anställda på företaget.
Så på rak arm vet jag ju direkt att svaret på A, x+1.4x=300 och B, så tar du 300/2.4 så får du vad x är och sedan 1.4*x för männen. 125 kvinnor, 175 män.
Men när jag försöker förklara detta så går det inte riktigt in..
Det hon får på A, 300=x+0.4x
Jag förstår hur hon tänker, men när jag försöker förklara att man får utgå från att kvinnorna är en hel "100%" och sedan att man ska lägga på 40% så det blir en ökning dvs "1.4x istället för 0.4x" så förstår hon inte riktigt.
Är det någon här som har en bättre metod för att förklara detta?
Det hon har räknat ut är antalet män på företaget, skulle jag tro. Åtminstone kan du välja att tolka det så, och se om ni kommer vidare på det sättet.
Ett sätt jag fått lära mig att lära ut algebra på är med lådor; det är lite smått löjligt för personer som inte längre är barn, men det kan vara värt ett försök i alla fall!
Ett x motsvarar en låda, som innehåller något. I detta fall innehåller lådan alla företagets kvinnliga anställda. För tillfället vet vi inte hur många det är, men vi vet att alla dessa personer får plats i lådan (helt klart en stor låda). Det finns 40% fler män än kvinnor på företaget. Det innebär att det finns fler "manslådor" än "kvinnolådor" (se till att den du förklarar är med så långt, det är viktigt att förstå i nästa steg).
Om det hade varit lika många män och kvinnor hade det varit två lådor med lika stort innehåll, en "kvinnolåda" och Nu finns det dock 40% fler män än kvinnor. Det innebär att vi måste lägga till en bit låda, nämligen 0,4 lådor. Totalt kommer då manslådorna att bestå av en hel kvinnolåda, för att det ska bli lika många män som kvinnor, samt en 0,4 delar av en kvinnolåda, för att männen ska bli 40% fler. Totalt har vi då 1,4 manslådor, och en kvinnolåda. Då får vi ekvationen x + 1,4x = 300.
Smaragdalena skrev :Det hon har räknat ut är antalet män på företaget, skulle jag tro. Åtminstone kan du välja att tolka det så, och se om ni kommer vidare på det sättet.
Hej Smaragdalena!
Försökte förklara det så också, att det hon nu hade räknat ut är antalet män och inte kvinnorna inräknade.. men ja.. vissa tal som detta är något som inte vill gå hem riktigt så behöver alternativ till hur man ska förklara och lägga upp talet! :)
Då när jag i mitt huvud tänker att kvinnorna = en hel och männen då ska vara 40% större så verkar hon inte kunna greppa och skriva ut hela talet.. Kan du komma på något annat sätt att förklara det på än mitt?
För att så som hon ser det så är 300=x+0.4 "kvinnorna + männen" och inte då att x+0.4 = enbart männen.
Hon verkar vrida orden lite i huvudet för när jag säger at kvinnorna är en hel så säger hon att "Kvinnorna är ju inte bara en hel, det är ju flera kvinnor så då kan dem ju inte bara vara en hel" och jag är helt lost i hur jag ska få fram hur hon ska lära sig räkna ut liknande tal.. känns som att jag försökt med det mesta, även skriva upp liknande tal med andra saker "inte just män och kvinnor"
Tack för svaret!
Smutstvätt skrev :Ett sätt jag fått lära mig att lära ut algebra på är med lådor; det är lite smått löjligt för personer som inte längre är barn, men det kan vara värt ett försök i alla fall!
Ett x motsvarar en låda, som innehåller något. I detta fall innehåller lådan alla företagets kvinnliga anställda. För tillfället vet vi inte hur många det är, men vi vet att alla dessa personer får plats i lådan (helt klart en stor låda). Det finns 40% fler män än kvinnor på företaget. Det innebär att det finns fler "manslådor" än "kvinnolådor" (se till att den du förklarar är med så långt, det är viktigt att förstå i nästa steg).
Om det hade varit lika många män och kvinnor hade det varit två lådor med lika stort innehåll, en "kvinnolåda" och Nu finns det dock 40% fler män än kvinnor. Det innebär att vi måste lägga till en bit låda, nämligen 0,4 lådor. Totalt kommer då manslådorna att bestå av en hel kvinnolåda, för att det ska bli lika många män som kvinnor, samt en 0,4 delar av en kvinnolåda, för att männen ska bli 40% fler. Totalt har vi då 1,4 manslådor, och en kvinnolåda. Då får vi ekvationen x + 1,4x = 300.
Tack för svaret!
Värt att testa, hon har alltid haft problem med matten så att gå tillbaka till lite barnsliga sätt att förklara kanske är det enda rätta ;)!
Precis sånt svar jag var ute efter, flera sätt att förklara samma sak på!
Det borde gå lätt att visa en grupp på 24 personer med rätt andelar kvinnor och män.
Fyll på med sådana 24-grupper tills ni når 300 personer. (Det blir tolv och en halv grupp)
Timnyman94 skrev :Smutstvätt skrev :Ett sätt jag fått lära mig att lära ut algebra på är med lådor; det är lite smått löjligt för personer som inte längre är barn, men det kan vara värt ett försök i alla fall!
Ett x motsvarar en låda, som innehåller något. I detta fall innehåller lådan alla företagets kvinnliga anställda. För tillfället vet vi inte hur många det är, men vi vet att alla dessa personer får plats i lådan (helt klart en stor låda). Det finns 40% fler män än kvinnor på företaget. Det innebär att det finns fler "manslådor" än "kvinnolådor" (se till att den du förklarar är med så långt, det är viktigt att förstå i nästa steg).
Om det hade varit lika många män och kvinnor hade det varit två lådor med lika stort innehåll, en "kvinnolåda" och Nu finns det dock 40% fler män än kvinnor. Det innebär att vi måste lägga till en bit låda, nämligen 0,4 lådor. Totalt kommer då manslådorna att bestå av en hel kvinnolåda, för att det ska bli lika många män som kvinnor, samt en 0,4 delar av en kvinnolåda, för att männen ska bli 40% fler. Totalt har vi då 1,4 manslådor, och en kvinnolåda. Då får vi ekvationen x + 1,4x = 300.Tack för svaret!
Värt att testa, hon har alltid haft problem med matten så att gå tillbaka till lite barnsliga sätt att förklara kanske är det enda rätta ;)!
Precis sånt svar jag var ute efter, flera sätt att förklara samma sak på!
Om algebra i allmänhet är svårt rekommenderar jag spelet DragonBox! Det finns en för lite äldre spelare, och lär ut algebra på ett ganska leksaksaktigt sätt. Det kostar lite grann, men det är ett utförligt spel. Det kan vara värt att prova, i alla fall.
Smutstvätt skrev :Timnyman94 skrev :Smutstvätt skrev :Ett sätt jag fått lära mig att lära ut algebra på är med lådor; det är lite smått löjligt för personer som inte längre är barn, men det kan vara värt ett försök i alla fall!
Ett x motsvarar en låda, som innehåller något. I detta fall innehåller lådan alla företagets kvinnliga anställda. För tillfället vet vi inte hur många det är, men vi vet att alla dessa personer får plats i lådan (helt klart en stor låda). Det finns 40% fler män än kvinnor på företaget. Det innebär att det finns fler "manslådor" än "kvinnolådor" (se till att den du förklarar är med så långt, det är viktigt att förstå i nästa steg).
Om det hade varit lika många män och kvinnor hade det varit två lådor med lika stort innehåll, en "kvinnolåda" och Nu finns det dock 40% fler män än kvinnor. Det innebär att vi måste lägga till en bit låda, nämligen 0,4 lådor. Totalt kommer då manslådorna att bestå av en hel kvinnolåda, för att det ska bli lika många män som kvinnor, samt en 0,4 delar av en kvinnolåda, för att männen ska bli 40% fler. Totalt har vi då 1,4 manslådor, och en kvinnolåda. Då får vi ekvationen x + 1,4x = 300.Tack för svaret!
Värt att testa, hon har alltid haft problem med matten så att gå tillbaka till lite barnsliga sätt att förklara kanske är det enda rätta ;)!
Precis sånt svar jag var ute efter, flera sätt att förklara samma sak på!Om algebra i allmänhet är svårt rekommenderar jag spelet DragonBox! Det finns en för lite äldre spelare, och lär ut algebra på ett ganska leksaksaktigt sätt. Det kostar lite grann, men det är ett utförligt spel. Det kan vara värt att prova, i alla fall.
Tack för tipset! ska kolla på det!
Bubo skrev :Det borde gå lätt att visa en grupp på 24 personer med rätt andelar kvinnor och män.
Fyll på med sådana 24-grupper tills ni når 300 personer. (Det blir tolv och en halv grupp)
Nu hängde jag inte riktigt med här haha
Varför ska jag göra grupper om 24 personer just? och hur ska det hjälp med att förklara hur man skriver upp en ekvation utifrån ursprungliga talet?
Ett annat sätt att förklara "tänket" är att ta ett konkret exempel som är enklare.
Om man har 10 kvinnor och 40 % fler män än kvinnor så blir antalet män 10*1,4 = 14.
Totala antalet anställda är då 10 + 14 = 24.
Det kan man också skriva som "antalet kvinnor" * 1 plus "antalet kvinnor" * 1,4.
Om hon förstår det blir det kanske lättare att förstå varför ekvationen ska se ut som den gör.
Timnyman94 skrev :Smaragdalena skrev :Det hon har räknat ut är antalet män på företaget, skulle jag tro. Åtminstone kan du välja att tolka det så, och se om ni kommer vidare på det sättet.
Hej Smaragdalena!
Försökte förklara det så också, att det hon nu hade räknat ut är antalet män och inte kvinnorna inräknade.. men ja.. vissa tal som detta är något som inte vill gå hem riktigt så behöver alternativ till hur man ska förklara och lägga upp talet! :)
Då när jag i mitt huvud tänker att kvinnorna = en hel och männen då ska vara 40% större så verkar hon inte kunna greppa och skriva ut hela talet.. Kan du komma på något annat sätt att förklara det på än mitt?
För att så som hon ser det så är 300=x+0.4 "kvinnorna + männen" och inte då att x+0.4 = enbart männen.
Hon verkar vrida orden lite i huvudet för när jag säger at kvinnorna är en hel så säger hon att "Kvinnorna är ju inte bara en hel, det är ju flera kvinnor så då kan dem ju inte bara vara en hel" och jag är helt lost i hur jag ska få fram hur hon ska lära sig räkna ut liknande tal.. känns som att jag försökt med det mesta, även skriva upp liknande tal med andra saker "inte just män och kvinnor"
Tack för svaret!
"Men det finns ju 40 % FLER män än kvinnor, då kan det ju inte vara bara 0,4 av dem?!"
Tipset att anta att det finns t ex 5 eller 10 kvinnor och räkna ut hur många män det är, är ett bra tips. Lådorna är också ett bra tips.
DragonBox känner jag inte till. Google nästa!
Välkommen till Pluggakuten Tim!
Det finns stycken kvinnor anställda på företaget.
De manliga anställda är lika många som de kvinnliga anställda plus litet till, närmare bestämt () stycken manliga anställda; som förstås är samma sak som stycken manliga anställda.
Det sammanlagda antalet anställda är stycken personer.
Albiki