Hjälp med att förklara detta till en minderårig?
Hej!
Jag måste hjälpa min bror men jag är inte proffs på matte. Han undrar: ''hur kan 1.5x1.5 bli 2.25?'' Jag vet inte hur jag ska förklara...
Han tänker så: 1x1=1 och 0.5x0.5=0.25 = 1.25 , alltså att svaret ska vara 1.25 men det rätta är 2.25...någon som fattar?
Tänk istället: 1x1.5=1.5 och 0.5x1.5=0.75, som adderas till 2.25
Det kanske är enklare när man ser det som fraktioner:
Jag hade nog ritat en kvadrat i ett rutnät.
Om personen kände till att arean av en kvadrat är lika med kvadraten på sidlängden hade jag också ritat på rutat papper, annars hade jag använt tändstickor för att förklara.
Och välkommen till Plugggakuten!
Hej!
Du kan använda Kvadreringsregeln från algebra; ett samband som många ofta tycker är helt meningslöst att lära sig (Jag kommer aldrig att använda Algebra i mitt liv, så varför ska jag lära mig den?)
Eftersom så är samma sak som . Kvadreringsregeln säger att detta tal är lika med
Albiki
Hej!
Istället för Kvadreringsregeln kan man använda Utveckling av parentesuttryck (också en helt värdelös kunskap från Algebra som varje normal människa aldrig kommer att ha någon nytta av i sitt liv).
Eftersom och också så kan man skriva
Utvecklar man parenteserna med hjälp av regler från Algebra så får man
Albiki
Jag tror inte att den som är 12-13 år gammal (åk 7) har stött på vare sig kvadreringsregeln eller tekniken att multiplicera ihop binom.
Men om personen ändå är lagd åt det algoritmiska hållet så borde en klassisk multiplikationsuppställning fungera, även om det då blir mer av formen "visa att" än "förklara varför".
Visa på kakelplattorna i badrummet. 1,5 x 1,5 =
- Addera tillslut alltihop. Du måste få 2,25 av mulplikationen.