Hjälp med att få fram rätt m värde
Jag har en uppgift som vill att jag ska ange en linjes ekvation i k form / enpunktsform / allmän form.
Skickar med linjen nedan:
Jag förstår vad jag ska göra och vet att jag kan fixa det. Jag kan ta fram K värdet (som vart ett bråktal) men när jag försöker få fram korrekt m värde (enligt facit) så får jag inte till de. Jag har försökt räkna ut de själv ett par gånger, men får inte till de bra. Behöver alltså hjälp med att få fram m värdet.
Har ritat upp grafen på papper och ser att den typ skär y mellan -3 och -4, jag får alltså inte riktigt ett exakt värde genom att se de så, så jag vände mig bort från den lösningen för att försöka lösa de med uträkning.
Läste att man kan få fram m värdet genom: m = y-x , men de funkar inte alls i denna uppgift. (fick fel)
Så jag valde att göra en ekvation och på de viset lösa ut m, men de funka inte heller.
Kan visa ett av mina försök, de som typ vart närmast (mitt svar vart ett bråktal och de är vad facit vill ha).
**Har haft svårt med att "se" när man ska svara i bråk. Men tror jag fattar de bättre nu, för i denna uppgift så tänkte jag typ så här att K värdet är i bråk, och i min uträkning (som jag kommer visa nere) så blir inte en del i uträkningen ett heltal, så jag tänker då att, okej, eftersom att de inte går jämnt ut här, så ska säkert svaret bli ett bråktal.**
mitt bästa försök till att få fram m värdet:
2= 3/2 . 3 + m
2=9/2 + m
-2+2=9/2 -2 + m
0=7/2 + m
-7/2=7/2 + m -7/2
-7/2=m
svaret ska bli -5/2
jag har alltså fel...
Elgib skrev:Jag har en uppgift som vill att jag ska ange en linjes ekvation i k form / enpunktsform / allmän form.
Skickar med linjen nedan:
Jag förstår vad jag ska göra och vet att jag kan fixa det. Jag kan ta fram K värdet (som vart ett bråktal) men när jag försöker få fram korrekt m värde (enligt facit) så får jag inte till de. Jag har försökt räkna ut de själv ett par gånger, men får inte till de bra. Behöver alltså hjälp med att få fram m värdet.
Har ritat upp grafen på papper och ser att den typ skär y mellan -3 och -4, jag får alltså inte riktigt ett exakt värde genom att se de så, så jag vände mig bort från den lösningen för att försöka lösa de med uträkning.
Läste att man kan få fram m värdet genom: m = y-x , men de funkar inte alls i denna uppgift. (fick fel)
Så jag valde att göra en ekvation och på de viset lösa ut m, men de funka inte heller.
Kan visa ett av mina försök, de som typ vart närmast (mitt svar vart ett bråktal och de är vad facit vill ha).
**Har haft svårt med att "se" när man ska svara i bråk. Men tror jag fattar de bättre nu, för i denna uppgift så tänkte jag typ så här att K värdet är i bråk, och i min uträkning (som jag kommer visa nere) så blir inte en del i uträkningen ett heltal, så jag tänker då att, okej, eftersom att de inte går jämnt ut här, så ska säkert svaret bli ett bråktal.**
mitt bästa försök till att få fram m värdet:
2= 3/2 . 3 + m
2=9/2 + m
-2+2=9/2 -2 + m
0=7/2 + m
-7/2=7/2 + m -7/2
-7/2=m
svaret ska bli -5/2
jag har alltså fel...
Vad blir 9/2 - 2?
ja de bli ju 7? alltså täljaren och sen -2?
Elgib skrev:ja de bli ju 7? alltså täljaren och sen -2?
Hur löser du 9/2-2/1 ?
Kan annars rekommendera enpunktsformeln.
I detta fall blir det:
...
Daniel Pedersen skrev:Elgib skrev:ja de bli ju 7? alltså täljaren och sen -2?
Hur löser du 9/2-2/1 ?
jaha.. oj då, då förstår jag hur de är tänkt med att få fram de svaret tack = ), men liksom, hur ser man att de ska räknas så? liksom utan att veta vad facit vill. Ska jag kanske ta som vana att räkna så i fortsättningen när jag har ett bråk bara, visst blir de ett extrasteg liksom med att få nämnarna samma, men de är ju så klart värt de om de ger mig rätt.
tomast80 skrev:Kan annars rekommendera enpunktsformeln.
I detta fall blir det:
...
Ja, mycket smartare faktiskt, ska testa med de nu och se om jag får till de. Tack : )
Elgib skrev:Daniel Pedersen skrev:Elgib skrev:ja de bli ju 7? alltså täljaren och sen -2?
Hur löser du 9/2-2/1 ?
jaha.. oj då, då förstår jag hur de är tänkt med att få fram de svaret tack = ), men liksom, hur ser man att de ska räknas så? liksom utan att veta vad facit vill. Ska jag kanske ta som vana att räkna så i fortsättningen när jag har ett bråk bara, visst blir de ett extrasteg liksom med att få nämnarna samma, men de är ju så klart värt de om de ger mig rätt.
Ja om du har problem med addition och subtraktion mellan tal på bråkform och heltal är det ytterst viktigt att du lägger ner tid på att reda ut det. Man kan absolut tänka att du skriver om heltalet till ett bråk med 1 i nämnaren om det hjälper dig.
Annars löste du uppgiften bra. Det är extremt mycket mer givande och bra för den genuina förståelsen om du provar att reda ut hur du kan beskriva linjen genom att t.ex. rita än att receptaktigt stoppa in saker i en formel. Särskilt i början innan man är komfortabel med vad som händer.
Tack ska försöka komma ihåg det i fortsättningen. Jag brukar rita först, men oftast är linjen inte exakt med rutorna, så de är liksom lite mer åt ena hållet i en ruta så de blir liksom inte ett heltal eller ett halvt tal ens så de blir super svårt att se vad de blir för värden och därför känns räkning mer exakt. Men tack för all hjälp
Elgib skrev:Tack ska försöka komma ihåg det i fortsättningen. Jag brukar rita först, men oftast är linjen inte exakt med rutorna, så de är liksom lite mer åt ena hållet i en ruta så de blir liksom inte ett heltal eller ett halvt tal ens så de blir super svårt att se vad de blir för värden och därför känns räkning mer exakt. Men tack för all hjälp
Jag menar inte att du ska läsa av värdet grafiskt, utan att genom ritningen se hur du kan sätta upp en ekvation som löser ut dels lutningen (ofta kallat k-värdet) och även skärningspunkten med y-axeln (ofta kallat m-värdet).