Hjälp, lätt fråga, algebran, substitutionsmetoden.
Subsitutionsmetoden.
(1) 2x+3y=8
(2) y=-4x-4
(2an) ska in i (1an)
Vad jag inte förstår är själva algebran.. Jag följer facit i boken.
2x+3(-4x-4)=8
= 2x-12x-12=8
= -10x=20 <- förstår.
x=-2 <- Svar enligt facit. Jag Förstår inte hur dom nådde svaret...
-10x/10 = 20/10
-x=2 <- detta borde enligt mig vara svaret, men inte enligt boken.
Detta är bara slutet här jag inte förstår..
Hur blev -x=2 svaret x=-2?
-x=2 är samma sak som att x=-2
Om -x=2 så är
I facit har de antagligen dividerat högerled och vänsterled med -10, ej 10.
-x=2
multiplicera bägge led med -1
(-x)*(-1)=2*(-1)
x=-2
Man vill veta vad x är inte vad -x är.
många sätt att komma fram till samma svar.
1. dividera med -10 istället för med 10
2. multiplicera -x med -1 för att få x
3. dividera -x med -1 för att få x
går det inte bara att byta plats? tänka såhär
-x=2, byta plats -2=x också skrivs det x=-2
Lamberti9952 skrev:går det inte bara att byta plats?
-x=2, byta plats -2=x också skrivs det x=-2
Och här ovan har vi ett fjärde sätt att lösa uppgiften på: lägg till x till båda leden och ta bort 2 från båda leden. Samma operationer görs på båda leden så likhet består, och resultatet blir -2 = x, som du skriver.
Tack så mycket till er alla, jävlar va snabb hjälp!
Riktigt bra!