6 svar
86 visningar
Lamberti9952 behöver inte mer hjälp
Lamberti9952 10
Postad: 19 maj 2021 16:05

Hjälp, lätt fråga, algebran, substitutionsmetoden.

Subsitutionsmetoden.

(1)      2x+3y=8

(2)      y=-4x-4

(2an) ska in i (1an)

 

 

Vad jag inte förstår är själva algebran.. Jag följer facit i boken.

2x+3(-4x-4)=8

=  2x-12x-12=8

=  -10x=20                    <- förstår.

x=-2                                <- Svar enligt facit. Jag Förstår inte hur dom nådde svaret...

-10x/10 = 20/10

-x=2                                <- detta borde enligt mig vara svaret, men inte enligt boken.

 

Detta är bara slutet här jag inte förstår..

Hur blev -x=2    svaret x=-2?

Bedinsis 2998
Postad: 19 maj 2021 16:09

-x=2 är samma sak som att x=-2

Om -x=2 så är

-x-1=2-1x=2-1x=-2

I facit har de antagligen dividerat högerled och vänsterled med -10, ej 10.

joculator 5296 – F.d. Moderator
Postad: 19 maj 2021 16:10

-x=2
multiplicera bägge led med -1

(-x)*(-1)=2*(-1)

x=-2

Man vill veta vad x är inte vad -x är.

joculator 5296 – F.d. Moderator
Postad: 19 maj 2021 16:12

många sätt att komma fram till samma svar.

1. dividera med -10 istället för med 10
2. multiplicera -x med -1 för att få x
3. dividera -x med -1 för att få x

Lamberti9952 10
Postad: 19 maj 2021 16:15 Redigerad: 19 maj 2021 16:18

går det inte bara att byta plats? tänka såhär

-x=2, byta plats -2=x också skrivs det x=-2

Bedinsis 2998
Postad: 19 maj 2021 16:19
Lamberti9952 skrev:

går det inte bara att byta plats?

-x=2, byta plats -2=x också skrivs det x=-2

Och här ovan har vi ett fjärde sätt att lösa uppgiften på: lägg till x till båda leden och ta bort 2 från båda leden. Samma operationer görs på båda leden så likhet består, och resultatet blir -2 = x, som du skriver.

Lamberti9952 10
Postad: 19 maj 2021 16:24

Tack så mycket till er alla, jävlar va snabb hjälp!

Riktigt bra!

Svara
Close