4 svar
380 visningar
Nellie Pedersen 23 – Fd. Medlem
Postad: 30 nov 2018 21:24 Redigerad: 30 nov 2018 22:19

Invånarantalet ökar i ett land

Hej! Skulle du vilja hjälpa mig med detta problem?? 

EEtt land har ca 9,2 miljoner invånare. Man tror att antalet invånare kommer öka med 1,2% per år. 

A) Ungefär hur många invånare kommer landet ha efter 5 år??

B) Ungefär hur många år dröjer det innan invånarantalet har fördubblats??

 

På a) tänkte jag att jag skulle använda formen; Ursprunget x förändringsfaktorn upphöjt med 5.

9,2 x 1,2 upphöjt med 5~22,89 vilket motsvarar ca 23 miljoner men i fasit står det att a) =9,8 miljoner.

Hur ska jag tänka och vad gör jag för fel, fattar inte riktigt och det är det vi kommer ha NP på så behöver lite hjälp:) tack på förhand

Ändrade rubriken från "Hjälp?" till Invånarantalet ökar i ett land. Det står i Pluggakutens regler (och i rutan där du skriver in rubriken) att rubriken skall berätta vad frågan handlar om, och specifikt att man skall undvika uttryck so, "Hjälp!" och liknande. /Smaragdalena,moderator

Jonto 9686 – Moderator
Postad: 30 nov 2018 21:31 Redigerad: 30 nov 2018 21:31

Du har fått fram fel förändringsfaktor helt enkelt bara.

1,2 betyder ökning med 20 %

Kom ihåg att 1 % i decimalform är 0,01 . 1,2 % i decimalform är då 0,012

Förändringsfaktor är alltså 1,012

Nellie Pedersen 23 – Fd. Medlem
Postad: 30 nov 2018 21:33

Oj! Juste tack så mycket! Jag vet inte hur jag ska göra för att komma ihåg sådant till NP? Pluggtips??? ;) 

Teraeagle 21191 – Moderator
Postad: 30 nov 2018 21:33

Byt ut rubriken så att den beskriver trådens innehåll. Bumpa inte dina trådar genom att be användare svara på dem via PM. Båda sakerna står bland Pluggakutens regler som du hittar i menyn till höger. /Mod

Jonto 9686 – Moderator
Postad: 30 nov 2018 21:37 Redigerad: 30 nov 2018 21:38

Om det känns svårt att komma ihåg så bör du kanske repetera lite grundläggande vad procent faktiskt är och vad en förändringsfaktor innebär. Om man förstår hur det fungerar, så behöver man inte memorera allt hur man ska göra.

Här har du två länkar som kanske hjälper för att förstå varför du inte ska göra som du råkade göra här:

https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-8/procent/procent-hundradel

https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/procent/forandringsfaktor

Annars var din metod ju helt rätt och bra.

Svara
Close