Hittar felet men kan ej justera
Hej!
Nu sitter jag med en uppgift i malt2 kring en godtyckling rektangel, felet syns tydligt då variablerna c och d måste anslutas eller vara ihop helt enkelt men försöker allt möjligt vilket inte visar den ursprungliga felet. Jag har även försökt med värden på variabler men kommer ingenstans, kan någon här knepet?
Här kommer koder:
to rectangle :a :b :c :d
fd :a
rt :c
fd :b
rt :d
fd :a
rt :c
fd :b
rt :d
end
rectangle 30 40 90 30
Du skrev
rectangle 30 40 90 30
Vad menar du skall hända här?
Kan du ladda upp en figur, där du satt ut värdena?
Jag återkommer.
Jag har ingen aning om vad det här är för språk eller koder, men jag gissar att fd betyder forward och rt betyder rotate?
I så fall blir det ju ingen rektangel eftersom du bara har två rotate 90 och två rotate 30.
Vad är tanken med de fyra parametrarna, vad ska de betyda?
Om det är som jag tror så borde rectangle 30 40 90 90 ge en rektangel.
Eller att du ändrar de båda rt d till rt c och att du bara har tre parametrar.
Borde inte detta funka?
to rectangle :a :b :c :d
fd :a
rt :c
fd :b
rt :c
fd :a
rt :c
fd :b
end
rectangle 30 40 90 30
Edit: Fast d kan du helt ta bort:
to rectangle :a :b :c
fd :a
rt :c
fd :b
rt :c
fd :a
rt :c
fd :b
end
rectangle 30 40 90
Edit II
Egentligen borde du bara behöva 2 parametrar
to rectangle :a :b
fd :a
rt 90
fd :b
rt 90
fd :a
rt 90
fd :b
end
rectangle 30 40
Skall rektangeln kunna vara 'roterad'? Då blir det roligare.
Språket är Logo. joculator har bra förslag, speciellt Edit II eftersom det gör jobbet med få rader kod. Och en roterad rektangel låter som en rolig utmaning...
Det har jag testat nu med jaculators förslag 2, det funkade tack!
Alltså :c kan vara antalet gånger rektangel och :d är vinkeln mellan dessa, man kan omvandla den till 3D då syns rotationen men man måste kunna mata en variabel till för det, tack ska ni ha allihop!
Jag menade rotation i 2D. Då skulle tex a=vinkeln mot vågrätt, b=ena sidan, c andra sidan
Det borde funka, ska testa!