2 svar
817 visningar
Fysik1lösaren 43
Postad: 25 maj 2021 23:41

Historiebruk

Hej!

 

Någon som har något tips inom historiebruk? Siktar på A. har en uppgift just nu där man ska analysera 3 källor och skriva historiebruket. Vad har ni för tips för att skriva på A nivå och vad behöver jag tänka på? kom gärna med exempel som tydligt visar hur det når A. 

 

min lärare är inte till någon hjälp alls då hon säger att hon inte pratar "bokstavsbetyg" utan endast ger såkallad "feedback"...... hur ska jag då veta vad som räknas som A...  

Hursomhelst, om någon kan något om historiebruk och vet hur man skriver det på A nivå - skriv gärna dina tips nedan!

Jonto Online 9688 – Moderator
Postad: 25 maj 2021 23:49

Så här står det i kunskapskravet för historiebruk för kursen Historia 1b:

Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för några historiska skeenden och händelser som har använts på olika sätt samt utförligt och nyanserat förklara varför de har använts olika. Dessutom ger eleven några exempel på olika sätt att använda historia och värderar med nyanserade omdömen deras betydelse för nutida skeenden och händelser.

Det är inte alltid lätt att veta hur man ska tolka orden exx. "utförligt" och "nyanserat"

Att redogöra utförligt och nyanserat innebär för mig att du kan ta upp flera olika perspektiv, kanske exempelvis att du kan hitta och redogöra för flera olika typer av historiebruk och beskriva dessa utifrån modeller för historiebruk. Här kan du se dessa: https://www.so-rummet.se/kategorier/historia/historieteori/historiebruk#

Nyanserat innebär också att du kan belysa källorna på olika sätt, tänk alltid när du skriver någonting, om det skulle kunna vara på ett annat sätt också. Kan det finnas flera olika förklaringar till bruket av historien? Är alla dessa lika troliga och viktiga? o.s.v.

Den sista meningen handlar om att du ska kunna koppla dem till vår tid (om det är möjligt i uppgiften): Vad har källorna och sättet man använt dem på haft för betydelse för oss idag?

Fysik1lösaren 43
Postad: 26 maj 2021 14:41
Jonto skrev:

Så här står det i kunskapskravet för historiebruk för kursen Historia 1b:

Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för några historiska skeenden och händelser som har använts på olika sätt samt utförligt och nyanserat förklara varför de har använts olika. Dessutom ger eleven några exempel på olika sätt att använda historia och värderar med nyanserade omdömen deras betydelse för nutida skeenden och händelser.

Det är inte alltid lätt att veta hur man ska tolka orden exx. "utförligt" och "nyanserat"

Att redogöra utförligt och nyanserat innebär för mig att du kan ta upp flera olika perspektiv, kanske exempelvis att du kan hitta och redogöra för flera olika typer av historiebruk och beskriva dessa utifrån modeller för historiebruk. Här kan du se dessa: https://www.so-rummet.se/kategorier/historia/historieteori/historiebruk#

Nyanserat innebär också att du kan belysa källorna på olika sätt, tänk alltid när du skriver någonting, om det skulle kunna vara på ett annat sätt också. Kan det finnas flera olika förklaringar till bruket av historien? Är alla dessa lika troliga och viktiga? o.s.v.

Den sista meningen handlar om att du ska kunna koppla dem till vår tid (om det är möjligt i uppgiften): Vad har källorna och sättet man använt dem på haft för betydelse för oss idag?

Åh tack så sjukt mycket! Skulle du kunna ge något exempel på "modeller"? Sist jag skrev historiebruk skrev jag det ur olika perspektiv men min lärare sa att det endast var E...

Svara
Close