Historia 1b - Besvara frågor i essäform?
Hej, vet någon hur det går till när man ska lämna in en uppgift och inkludera följande:
''Besvara frågorna i essäform. Lyft fram korrekta fakta samt dina reflektioner, diskussioner och undvik punktform. Besvara frågorna med egna ord och resonera dig fram i svaren.''
Behöver akut hjälp med detta. Det gäller historia, och jag behöver svar på vad jag ska göra innan jag kan fortsätta med uppgiften.
En essä är en vetenskaplig text med en något mer personlig stil.
Mallen är ungefär som följer:
- Rubrik och introduktion av ämnet, samt en frågeställning
- Presentation av fakta
- Reflektera kring fakta
- Svara på din frågeställning
- Avslutning
Smutstvätt skrev :En essä är en vetenskaplig text med en något mer personlig stil.
Mallen är ungefär som följer:
- Rubrik och introduktion av ämnet, samt en frågeställning
- Presentation av fakta
- Reflektera kring fakta
- Svara på din frågeställning
- Avslutning
Så om frågan lyder såhär:
1. ''Förklara det medeltida feodala samhället. Redogör för de rättigheter och skyldigheter feodalherrar och livegna hade gentemot varandra. Diskutera även hur förhållandet skilde sig mellan de livegna under medeltiden och slavarna under antiken.''
Hur skulle jag då strukturera det i essäform?
Din frågeställning måste då inkludera alla dessa uppgifter. Ett förslag kan vara Hur såg förhållandet mellan feodalherrars och livegnas rättigheter och skyldigheter gentemot varandra ut, och hur har detta förändrats från antikens tid?
Smutstvätt skrev :Din frågeställning måste då inkludera alla dessa uppgifter. Ett förslag kan vara Hur såg förhållandet mellan feodalherrars och livegnas rättigheter och skyldigheter gentemot varandra ut, och hur har detta förändrats från antikens tid?
Jag förstår inte hur man ska strukturera frågan i essäform, utifrån det du först skrev med att man ska ange en mall. Eller behövs det inte när vi har frågan i sig? Ska jag omformulera frågan som vi fick och sedan besvara det med fakta och nyanserade resonemang? Sorry förstod inte heller vad som menas med ''frågeställning måste inkludera alla dessa uppgifter'', vilka är ''alla dessa'' då?
:)
Nej, du behöver inte ange mallen, endast följa den (ungefärligt)! I slutet av inledningen skriver du din frågeställning. Du tar uppgiften, sammanfattar den i en fråga, presenterar fakta och diskuterar dig fram till ett svar.
"Alla dessa" innefattar: vilka rättigheter och skyldigheter de livegna hade mot feodalherrarna, vilka rättigheter feodalherrarna hade mot sina livegna, samt hur detta förhållande skiljde sig mellan antiken och medeltiden.
Smutstvätt skrev :Nej, du behöver inte ange mallen, endast följa den (ungefärligt)! I slutet av inledningen skriver du din frågeställning. Du tar uppgiften, sammanfattar den i en fråga, presenterar fakta och diskuterar dig fram till ett svar.
"Alla dessa" innefattar: vilka rättigheter och skyldigheter de livegna hade mot feodalherrarna, vilka rättigheter feodalherrarna hade mot sina livegna, samt hur detta förhållande skiljde sig mellan antiken och medeltiden.
Tack för svar, förstod lite bättre nu. I mitt fall har jag tre frågor inkluderat den ovan som har med antiken och medeltiden att göra, ska alla dessa presenteras i min inledning och frågeställning? För att sedan besvaras och diskuteras i min inlämningsuppgift? Fattar inte varför min lärare skrev att frågorna ska besvaras i essäform, kunde bara ha skrivit att vi ska göra en essä istället så förstod jag vad jag behövde göra. Jag läser distans.
Vill även tillägga varför inledningen ska behövas till de tre uppgifter som jag har att göra med? Är det nödvändigt till inlämningsuppgiften, tror du? Alla frågor ska besvaras på högst 2 sidor, så jag känner att det blir ett överflöd av ord om jag lägger till för mycket text som i grunden kanske inte behövs?
Varsågod! Alla frågor du ställer ska presenteras i slutet av din inledning. Sedan presenterar du, precis som du skriver, ordentligt med källmaterial och diskuterar detta för att nå ett svar.
Varför din lärare skrev just 'essä' är omöjligt att svara på, men hen ville troligen ha ett utvecklat svar som utgår ifrån källhistoriskt material. Om man skriver "svara på frågorna" är det lätt att man får fem meningar långa svar, och då är det svårt att vara utförlig och nyanserad, vilket historieämnet kräver.
Du bör ha en inledning, men den behöver inte vara särskilt lång eller oerhört fyndig. Introducera ämnet lite snabbt och börja sedan med uppgiften.
Smutstvätt skrev :Varsågod! Alla frågor du ställer ska presenteras i slutet av din inledning. Sedan presenterar du, precis som du skriver, ordentligt med källmaterial och diskuterar detta för att nå ett svar.
Varför din lärare skrev just 'essä' är omöjligt att svara på, men hen ville troligen ha ett utvecklat svar som utgår ifrån källhistoriskt material. Om man skriver "svara på frågorna" är det lätt att man får fem meningar långa svar, och då är det svårt att vara utförlig och nyanserad, vilket historieämnet kräver.
Du bör ha en inledning, men den behöver inte vara särskilt lång eller oerhört fyndig. Introducera ämnet lite snabbt och börja sedan med uppgiften.
Tack för att du klargjorde detta. Jag har svårt att formulera en inledning till mina tre frågor till inlämningsuppgiften, vad ska man ta upp utan att det ska ta upp halva sidan liksom? Betydelse av begrepp? Bakgrundsfakta? Vad brukar det vara i regel som man tar upp i inledningen utifrån en frågeställning?
En inledning får ofta vara lite mer vardaglig och informell än resten av texten. I ditt fall skulle du kunna skriva något i stil med:
Förhållandena mellan arbetsgivare och arbetstagare har sett ut på många olika sätt genom historien, men livegenskapen hör ändå till det absolut grymmaste. Förvånande nog hade dock de livegna vissa rättigheter, och feodalherrarna vissa skyldigheter gentemot sina slavar. Livegenskapen tillhör idag, enligt de allra flesta, en av mänsklighetens skamfläckar, men livegenskapen har inte varit konstant genom historien. Ta upp frågeställningar.