9 svar
373 visningar

Hissar som endast åker till udda/jämna våningar

Jag bor i skrivande stund i ett konstigt hotell vars hissar endast åker till udda/jämna våningar (2st+2st) samt reception. Hotellet har 12 våningar. Om jag antar att det är avsiktigt och inte pga tekniska problem, tror ni att det innebär någon fördel vad gäller väntetid/åkhastighet?

Självklart snabbar det på färden eftersom den inte kan/behöver stanna vid hälften av våningarna, men väger det upp det faktum att man behöver vänta längre för att få åka hissen? 

Jag tror att frågan beror heavily på användningsgraden, men jag vet inte hur.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 28 jun 2022 21:47

Betyder det att om du vill åka från våning 10 till våning 11 så behöver du åka ner till receptionen först?

SeriousCephalopod 2696
Postad: 28 jun 2022 22:04
Smaragdalena skrev:

Betyder det att om du vill åka från våning 10 till våning 11 så behöver du åka ner till receptionen först?

Ja, så tolkar jag det också. Men förutsätter att hotellet är designat så att man inte ha något skäl att åka mellan angränsande våningar alltför ofta; ex genom att matsal, gym osv allt antingen finns på varje våning eller bara på bottenvåningen. Sedan finns ju alltid trappan om man bara ska gå ner en våning.

Jag förmodar att hela grejen bara handlar om att försortera folk efter avsedd destination och öka sannolikheten för att fler personer ska till samma våning eller minska risken för kantfall som är extra olämpliga.

Det kan även finnas designskäl specifika för byggnaden. Om man inte har en hissentre brevid hissschaktet på en våning så kan området användas till något annat. 

destiny99 7891
Postad: 28 jun 2022 22:09
Qetsiyah skrev:

Jag bor i skrivande stund i ett konstigt hotell vars hissar endast åker till udda/jämna våningar (2st+2st) samt reception. Hotellet har 12 våningar. Om jag antar att det är avsiktigt och inte pga tekniska problem, tror ni att det innebär någon fördel vad gäller väntetid/åkhastighet?

Självklart snabbar det på färden eftersom den inte kan/behöver stanna vid hälften av våningarna, men väger det upp det faktum att man behöver vänta längre för att få åka hissen? 

Jag tror att frågan beror heavily på användningsgraden, men jag vet inte hur.

Ursäkta att jag kommenterar på ditt tråd här. Men jag blev väldigt nyfiken över hur detta inlägg är matematik relaterad? :) 

Qetsiyah Online 6567 – Livehjälpare
Postad: 28 jun 2022 22:37 Redigerad: 28 jun 2022 22:40

Gym, inomhuspool och konferensrum är på våning 1, så de borde ha behandlat våning 1 på samma sätt som våning 0 (reception), lite dumt ja.

Jag tänker att detta är analogt med pendeltåg (i stockholm) som hoppar över vissa ovanligare tågstationer, och det är antagligen en fungerande taktik. Men detta skiljer sig från mina hissar på några sätt: 1) alla åker till/från samma våning (reception) 2) alla våningar används lika mycket 3) ett tåg är sällan fullt-fullt men en hiss kan vara full, 4) det är ett alternativ att gå mellan våningar.

Destiny99, ja jag tycker att det är en mattefråga!

Visa spoiler

Det jag gör rent praktiskt är att jag ändå tar första möjliga hiss även om det innebär att jag behöver gå en våning upp/ner vid avgång/ankomst.

destiny99 7891
Postad: 30 jun 2022 21:19
Qetsiyah skrev:

Gym, inomhuspool och konferensrum är på våning 1, så de borde ha behandlat våning 1 på samma sätt som våning 0 (reception), lite dumt ja.

Jag tänker att detta är analogt med pendeltåg (i stockholm) som hoppar över vissa ovanligare tågstationer, och det är antagligen en fungerande taktik. Men detta skiljer sig från mina hissar på några sätt: 1) alla åker till/från samma våning (reception) 2) alla våningar används lika mycket 3) ett tåg är sällan fullt-fullt men en hiss kan vara full, 4) det är ett alternativ att gå mellan våningar.

Destiny99, ja jag tycker att det är en mattefråga!

Visa spoiler

Det jag gör rent praktiskt är att jag ändå tar första möjliga hiss även om det innebär att jag behöver gå en våning upp/ner vid avgång/ankomst.

Alright! 

Fermatrix 7841 – Fd. Medlem
Postad: 1 jul 2022 20:12

Finns det fler hissar? Om så är fallet, är de alla likadana?

Jag har hört om detta koncept innan, men då vet jag att det fanns en rad hissar som åkte till jämna och en rad hissar som åkte till udda vilket låter smart om det inte finns överflödigt med trafik. 

Laguna Online 30416
Postad: 1 jul 2022 20:41

Hissplanering (skedulering) är ett problem som är mycket krångligare än man kan tro.

Undrar om det är mer eller mindre effektivt att programmera vissa hissar att bara åka exempelvis halvvägs upp (eller kanske sju våningar av tio), och antingen ha en hiss som bara går mellan plan sju och tio, eller ha en hiss som går hela vägen upp. 🤔 Intressant problem! 

SaintVenant 3926
Postad: 2 jul 2022 15:52 Redigerad: 2 jul 2022 16:07

Matematiskt finns det många sätt att hantera detta och modellera på utifrån vilka parametrar man väljer som metrik för "effektivitet".

Om detta kan du läsa i arkitektur-boken "People Flow in Buildings" av Siikonen, kapitel 4, 11 och 17.

Här kan du läsa en blogg där en matematiker försökt modellera denna i Hong Kong ganska populära design-filosofi:

https://luckytoilet.wordpress.com/2017/07/05/how-a-simple-trick-decreased-my-elevator-waiting-time-by-33/

Idén är enklast sagt så att eftersom du kan gå en trappa upp eller ned är det effektivast med denna typ av arrangemang under vissa antaganden. Mer exakt motivation (empirisk data, ML-analys etc.) får du läsa om i Siikonens bok.


Tillägg: 2 jul 2022 16:04

Mer precis "naiv" gissning från min sida:

En person ska till våning 12 och en ska till 14. Med traditionell design skulle de stå och vänta på samma hiss och sedan återigen vänta vid respektives våning (beroende på var man börjar). De kan därför välja att ta den som går till jämna och det blir som vanligt eller ta den som går till ojämna, åka till 13 och ta trappan. Det senare förfarandet sparar båda tid på i längden. 

Notera att denna modellering förutsätter rationella, genomtänkta agenter vilket så klart är ett ganska grovt antagande.

Svara
Close