14 svar
193 visningar
Renny19900 1697 – Avstängd
Postad: 26 okt 2019 23:33

Heltalet n

Heltalet n är ett udda tal... Ett udda tal kan exempelvis vara 9.  Talet 9 är delbart med 3 men inte med talet 6. Hur ska man tänka när man ska sätta pilarna?

Micimacko 4088
Postad: 26 okt 2019 23:38

Pilen säger att om det bakom är sant, då måste det framför också vara det. Finns det udda tal som går att dela med 6? Går alla udda tal att dela med tre?

Yngve 40259 – Livehjälpare
Postad: 26 okt 2019 23:41 Redigerad: 26 okt 2019 23:43
Renny19900 skrev:

Heltalet n är ett udda tal... Ett udda tal kan exempelvis vara 9.  Talet 9 är delbart med 3 men inte med talet 6. Hur ska man tänka när man ska sätta pilarna?

Det enklaste kanske är att tänka i motexempel.

Kan du komma på något udda tal som inte uppfyller villkoret "Heltalet n är delbart med 3 men inte med 6".

Ett exempel på ett sådant tal är ett udda heltal n som inte är delbart med 3. Kan du komma på något sådant?

I så fall kan du inte ha en dubbelpil från vänster till höger, och därmed inte heller en ekvivalenspil åt båda håll.

----

Gå sedan åt andra hållet. Kan du komma på något jämnt heltal n som uppfyller villkoret att det är delbart med 3 men inte med 6? I så fall kan du inte heller ha en dubbelpil åt vänster.

Renny19900 1697 – Avstängd
Postad: 27 okt 2019 10:51 Redigerad: 27 okt 2019 10:55
Yngve skrev:
Renny19900 skrev:

Heltalet n är ett udda tal... Ett udda tal kan exempelvis vara 9.  Talet 9 är delbart med 3 men inte med talet 6. Hur ska man tänka när man ska sätta pilarna?

Det enklaste kanske är att tänka i motexempel.

Kan du komma på något udda tal som inte uppfyller villkoret "Heltalet n är delbart med 3 men inte med 6".

Ett exempel på ett sådant tal är ett udda heltal n som inte är delbart med 3. Kan du komma på något sådant?

I så fall kan du inte ha en dubbelpil från vänster till höger, och därmed inte heller en ekvivalenspil åt båda håll.

----

Gå sedan åt andra hållet. Kan du komma på något jämnt heltal n som uppfyller villkoret att det är delbart med 3 men inte med 6? I så fall kan du inte heller ha en dubbelpil åt vänster.

Jag förstår inte helt hur man ska tänka  i motexempel...? Menar du att man ska tänka att påståenden är tvärtom det som står... 

 

ifall jag har tänkt rätt : talet 13 är ett udda tal som inte uppfyller påståendet ”heltalet n är delbart med 3 men inte 6”. 13 är varken delbart med 3 eller 6

 

ska man tänka så här ”heltalet n är ett jämnt tal ( ) heltalet n är inte delbart med 3 men är delbart med 6”

Micimacko 4088
Postad: 27 okt 2019 10:54

Precis, du har hittat ett udda tal, och det är inte delbart med 3. Då vet du att udda tal inte kan peka på delbart med 3. 

Kan pilen peka åt andra hållet?

Renny19900 1697 – Avstängd
Postad: 27 okt 2019 10:58

Heltalet n är ett udda tal... Som ex talet 9. Talet nio är delbart med 3 men inte 6. Alltså kan jag sätta en pil åt höger ( ->) Men om man tänker tvärtom... Talet 27 är delbart med 3 men inte 6. Talet 27 är ett udda tal... Då borde pilen vara åt bägge håll..

Micimacko 4088
Postad: 27 okt 2019 11:02

Det måste vara sant för alla tal om du ska sätta någon pil. Du har visat redan vilket håll pilen inte kan peka, så nu ska du bestämma om alla tal som är delbara med 3 men inte 6 är udda. 

Renny19900 1697 – Avstängd
Postad: 27 okt 2019 11:30

Varför kan pilen inte vara <-> ? Jag förstår inte hur man ska tänka

Yngve 40259 – Livehjälpare
Postad: 27 okt 2019 23:56
Renny19900 skrev:

Varför kan pilen inte vara <-> ? Jag förstår inte hur man ska tänka

Dubbelpil \Leftrightarrow betyder att både \Rightarrow och \Leftarrow gäller, så om inte \Rightarrow gäller så kan inte heller \Leftrightarrow gälla.

Renny19900 1697 – Avstängd
Postad: 28 okt 2019 12:12 Redigerad: 28 okt 2019 12:13

Kan man testa med att sätta in ett tal för att lösa sånna typer av uppgifter? Eller måste man vara generell och inte specifik med just ett tal? 

Ett exempel : talet 9 är ett udda tal (är det fel om jag väljer ett udda tal som jag utgår från eller måste jag utgå från alla udda tal som finns?  

talet 9 är ett udda tal (påstående A) -> talet nio är delbart med 3 men inte 6. 

Vi dubbelkollar andra hållet 

Ett tal är delbart med 3 men inte 6.... det kan vara 9 -> nio är ett udda tal... Alltså <-> 

 

Jag vet att det är fel.. Vart felet?

Laguna Online 30412
Postad: 28 okt 2019 12:19
Renny19900 skrev:

Kan man testa med att sätta in ett tal för att lösa sånna typer av uppgifter? Eller måste man vara generell och inte specifik med just ett tal? 

Ett exempel : talet 9 är ett udda tal (är det fel om jag väljer ett udda tal som jag utgår från eller måste jag utgå från alla udda tal som finns?  

talet 9 är ett udda tal (påstående A) -> talet nio är delbart med 3 men inte 6. 

Vi dubbelkollar andra hållet 

Ett tal är delbart med 3 men inte 6.... det kan vara 9 -> nio är ett udda tal... Alltså <-> 

 

Jag vet att det är fel.. Vart felet?

Testa 7.

Renny19900 1697 – Avstängd
Postad: 28 okt 2019 12:26

Talet sju är ett udda tal som varken är delbart med 3 eller 6. Pilen blir varken -> eller <- eller <->

Yngve 40259 – Livehjälpare
Postad: 28 okt 2019 12:58 Redigerad: 28 okt 2019 14:05
Renny19900 skrev:

Kan man testa med att sätta in ett tal för att lösa sånna typer av uppgifter? Eller måste man vara generell och inte specifik med just ett tal? 

Ett exempel : talet 9 är ett udda tal (är det fel om jag väljer ett udda tal som jag utgår från eller måste jag utgå från alla udda tal som finns?  

talet 9 är ett udda tal (påstående A) -> talet nio är delbart med 3 men inte 6. 

Vi dubbelkollar andra hållet 

Ett tal är delbart med 3 men inte 6.... det kan vara 9 -> nio är ett udda tal... Alltså <-> 

 

Jag vet att det är fel.. Vart felet?

För att visa att en implikation ABA\Rightarrow B inte gäller så räcker det att hitta ett motexempel, dvs att hitta en situation där AA är ett sant påstående men där BB är ett falskt påstående.

Vi tar din uppgift.

AA är påståendet "Heltalet n är ett udda tal".

BB är påståendet "Heltalet n är delbart med 3 men inte med 6".

Om du nu väljer n = 5 så kommer AA att vara ett sant påstående och BB att vara ett falskt påstående. Du har då hittat ett motexempel och implikationen ABA\Rightarrow B är alltså inte giltig.

Då kan inte heller ekvivalensen ABA\Leftrightarrow B vara giltig, eftersom \Leftrightarrow betyder "Om och bara om", dvs \Leftrightarrow gäller endast då både \Rightarrow och \Leftarrow gäller.

Och vi har ju redan visat att \Rightarrow inte gäller.

--------

För att visa att en implikation ABA\Leftarrow B gäller så måste du antingen visa att påståendet BB alltid är falskt eller så måste du visa att det inte finns något motexempel enligt ovan, dvs du måste då visa att det alltid gäller att om BB är ett sant påstående så måste AA vara ett sant påstående. Här räcker det alltså inte med ett exempel.

Vi tar din uppgift.

Det är enkelt att visa att BB inte alltid är falskt. Vi kan t.ex. välja n = 9. Då är n delbart med 3, men inte med 6, dvs BB är då ett sant påstående.

Det är lite svårare att hitta ett motexempel.

Att BB är ett sant påstående, dvs att heltalet n är delbart med 3 men inte med 6 innebär att n kan vara vilket som helst av talen ±3,±9,±15,±21\pm3,\pm9,\pm15,\pm21 och så vidare.

Alla dessa tal är udda, så i dessa fall är även påståendet AA sant.

Vi hittar inget motexempel och vi får därför istället gå över till att försöka visa att implikationen ABA\Leftarrow B är giltig, dvs att det alltid gäller att om heltalet n är delbart med 3 men inte med 6 så gäller även att heltalet n är udda.

Vi kan då använda att om heltalet n är delbart med 3 så är faktorn 3 med i en faktorisering av n. Men om heltalet n inte är delbart med 6 så är faktorn 6 inte med i talets faktorisering. Eftersom 6 = 3*2 så ska det alltså gälla att faktorn 3 är med men att faktorn 2 inte är med.

Nu är det ju så att alla jämna heltal m kan skrivas som m = 2*k, där k är ett heltal vilket som helst. Alltså innehåller alla jämna tal faktorn 2. Men n innehåller inte faktorn 2, alltså kan inte n vara ett jämnt tal.

Alltså måste n vara ett udda tal.

Alltså måste påståendet AA alltid vara sant om påståendet BB är sant.

På det sättet ur vi visat att implikationen ABA\Leftarrow B är giltig.

Blev det lite klarare då?

Renny19900 1697 – Avstängd
Postad: 2 nov 2019 16:37 Redigerad: 2 nov 2019 16:40

Tack så mycket för en fantastisk förklaring!!!!!!!!!. 

Tyvärr så känner jag mig fortfarande osäker när det gäller liknande uppgifter.

Jag undrar hur man ska tänka i sådana typer av uppgifter.. Hur ska man veta om om ska sätta den pilen , eller ,... Finns det någon generell tankesätt?  Det jag hittills har förstått är att man ska försöka hitta ett motexempel för att avgöra om man ska sätta pilen eller inte åt ett visst håll.... Jag vill lära mig hur man ska tänka när man stöter på sånna uppgifter.. Hur ska man tänka?

 

Tack för all hjälp!

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 2 nov 2019 17:16

Finns det någon generell tankesätt? Det jag hittills har förstått är att man ska försöka hitta ett motexempel för att avgöra om man ska sätta pilen eller inte åt ett visst håll.... Jag vill lära mig hur man ska tänka när man stöter på sånna uppgifter.. Hur ska man tänka?

Du verkar ha förstått. Antingen hittar man ett motbevis, eller också försöker man bevisa påståendet. Du kommer att lära dig mer om bevis och bevismetoder om du läser Ma4 och Ma5.

Svara
Close