hastighetvektor och accelerationvektor
Hej,
Jag har fastnat på en uppgift där uppgiften vill att jag ska rita st-grafen och bestämma hastigheten för ett vagn som rullar på ett lutande bana. Vagnen går fram och kommer tillbaka, det har jag gjort och på läge-tids-grafen fick jag en andragradskurva medan när jag ritar det på ett hastighets-tid -grafen så det låter inte helt en rätt linje. Utan när vagnen går fram så vt-grafen låter en rätt linje men så fort vagnen vänder sig linjen är inte längre en rätt linje samt hastigheten blir negativt. Kan någon förklara att varför vt-grafen blev inte ett rätt linje. Eftersom jag vet att lutningen på st-grafen motsvarar hastigheten men eftersom linjen på st-grafen var inte ett rätt linje så räknade jag mommentahastigheten vid olika tidpunkter så fick jag hastigheten. men vet jag inte att hastigheten är konstant eller inte jämfört med att vagnen på st-grafen.
Jag vet inte vart gör jag fel för jag blandar hela tiden och uppgiften vill att jag ska bestämma accelerationen precis efter start och när vagnen precis vänder innan den stannar.
samt att jag måste rita ett rörelse diagram en skiss av vagnens rörelse i olika lägen såsom efter start, innan vagnen vänder , före vändläget osv under rörelsen med hastighetsvektorer och accelerationsvektorer .
Den här delen av uppgiften fattade jag inte jag gissar att man ska rita exempelvis en diagram och med pilar visa olika lägen eller ? med vad menas med accelerationsvektor?
Kan någon hjälpa med den här uppgift snälla ?
Tack på förhand!
Tror du att du kan ta en bild på frågan och gärna en bild om det finns en till uppgiften.
Har du ritat något själv? Publicera även det i så fall.
Jag ritade båda st-grafen och vt-grafen här :
hallå finns det någon att hjälpa med med det ?
please :(
Diagrammen ser bra ut. Lite avvikelse från rät linje får du väl på grund av friktion och luftmotstånd vad gäller hastigheten.
Hur såg banan ut var det en jämn rak lutning eller var den lite mjukare i böjen vid övergång till plant underlag?
Accelerationen ser ut att vara relativt konstant och avgörs av lutningen tillsammans med g=-9,82 m/s om du har positiv riktning uppåt.
Jag ser inga fel på dina grafer. Lägesgrafen är i stort sett en parabel och hastighetsgrafen är i stort set en rät linje.
Hastighetsgrafens höjd ovanför tidsaxeln är i varje punkt lika med lutningen på sträckagrafen vid motsvarande tidpunkt.
På samma sätt så kommer accelerationsgrafens höjd ovanför tidsaxeln att i varje punkt vara lika med hastighetsgrafens lutning vid motsvarande tidpunkt.
Hastighet och acceleration har riktning, vilket innebär att båda storheterna kan vara negativa.
Bestäm accelerationen precis efter start, när vagnen vänder och precis innan den stannar.
Rita ett rörelsediagram, dvs rita en enkel skiss av vagnens bana. Rita vagnen i flera olika lägen under
rörelsen, med hastighetsvektor och accelerationsvektor utritade på vagnen i varje valt läge. Använd
följande lägen: direkt efter start, innan vagnen vänder, precis före vändläget, efter vändläget och när
vagnen är tillbaka till startläget.
och jag räknade accelerationen på det här sätt:
Jag tåg de där punkterna från tabellen som jag fått för st-graf och vt-graf och räknade men nu säger ni att man ska räkna accelerationen med g= -9,82, jag fattar inte hur ?
Samt när jag ritar linjen för vt-grafen så det är inte helt rätt speciellt efter att vagnen vänder sig att hastigheten blir negativt det vet jag eftersom riktningen ändrar och vänder sig mot startpunkt. Vagnen åker över en lutande plan ,är inte så att när vagnen åker från startpunkt med samma hastighet, under samma tid och åker en bestämd sträcka så när vagnen vänder så borde den ha också samma hastighet under samma tid och sträcka. Då borde lutningen efter vänd punkten bli också en rätt linje med bara motsats riktning.
Din bild visar bara delar av dina uträkningar.
Vad är det du vill hs hjälp med?
Yngve skrev:Din bild visar bara delar av dina uträkningar.
Vad är det du vill hs hjälp med?
Alltså hur ska jag rita rörelse diagram dvs. skissa vagnens bana och vissa vagnen i olika läge med hastighetvektor och accelerationvektor?
Har jag beräknat rätt eller inte accelerationen?
Varför vagnen har inte samma hastighet efter att den vänder, varför grafen blir inte en rätt linje vad beror det på?
och varför ska man räkna med g= - 9.82?
Tack!
Nej att acceleratiinen är -9,82 n/s^2 gäller bara vid fritt fall.
Varifrån får du grundinfornationen?
Är det från en fysiklaboration?
Hur ser den uppställningen i så fall ut?
Yngve skrev:Nej att acceleratiinen är -9,82 n/s^2 gäller bara vid fritt fall.
Varifrån får du grundinfornationen?
Är det från en fysiklaboration?
Hur ser den uppställningen i så fall ut?
Ja, det är en fysiklaboration och jag förstod inte vissa delar som jag förklarade ovan.
delara skrev:hallå finns det någon att hjälpa med med det ?
please :(
delara, det står i Pluggakutens regler att man skall vänta åtminstone 24 timmar innan man bumpar sin tråd. /moderator
Smaragdalena skrev:delara skrev:hallå finns det någon att hjälpa med med det ?
please :(
delara, det står i Pluggakutens regler att man skall vänta åtminstone 24 timmar innan man bumpar sin tråd. /moderator
ojj, jag ber om ursäkt det var längesen jag använde plugakuten. Jag hade glömt .
Du har inte tagit kort på alla instruktioner så det är svårt att hjälpa dig.
Dina diagram baserade på mätningarna ser bra ut. Vet du några relationer du skulle kunna använda dig av för att göra egna diagram utan mätningar? Till exempel denna:
Accelerationen bestämmer du från tyngdkraftens komponent längs med planet. Rita en figur på vilka krafter som verkar på vagnen.
Rita av banan med en lutning. Rita skisser av en vagn vid de fem olika positioner som anges i uppgiften samt rita dit acceleration- och hastighetsvektorer. Alltså exempelvis så här för positionen "efter vändläget":
Här handlar det om att förstå storlek och riktning på vektorerna i de olika lägen. Du har diagram att luta dig på men du bör veta ungefär hur det ska se ut utan diagrammen.
Ebola skrev:Du har inte tagit kort på alla instruktioner så det är svårt att hjälpa dig.
Dina diagram baserade på mätningarna ser bra ut. Vet du några relationer du skulle kunna använda dig av för att göra egna diagram utan mätningar? Till exempel denna:
Accelerationen bestämmer du från tyngdkraftens komponent längs med planet. Rita en figur på vilka krafter som verkar på vagnen.
Rita av banan med en lutning. Rita skisser av en vagn vid de fem olika positioner som anges i uppgiften samt rita dit acceleration- och hastighetsvektorer. Alltså exempelvis så här för positionen "efter vändläget":
Här handlar det om att förstå storlek och riktning på vektorerna i de olika lägen. Du har diagram att luta dig på men du bör veta ungefär hur det ska se ut utan diagrammen.
Den här formlen vet jag man kan räkna förflyttningen genom att använda denna formel. Men jag har alla hastighet,förflyttning ,st-graf och vt-graf. Man kan även räkna accelerationen om den är konstant visst?
Grejen är att jag vet inte om accelerationen är konstant eller inte? Det jag vet utifrån grafer att hastigheten är inte en rätt linje . Medan st-grafen visar en andragradskurva .
Jag räknade acceleration utifrån tabellen som jag fått när jag skulle räkna hastigheten vid de läge som krävdes av mig. Nu vet jag inte om jag räknade det rätt eller inte .
Som du ritade skissen ska jag rita separata skiss för de olika läget och vissa de med pilar?
delara skrev:Den här formlen vet jag man kan räkna förflyttningen genom att använda denna formel. Men jag har alla hastighet,förflyttning ,st-graf och vt-graf. Man kan även räkna accelerationen om den är konstant visst?
Ja.
Grejen är att jag vet inte om accelerationen är konstant eller inte? Det jag vet utifrån grafer att hastigheten är inte en rätt linje . Medan st-grafen visar en andragradskurva .
Som jag sa, räkna ut tyngdkraftens komponent längs med planet och ta fram accelerationen med hjälp av Newtons andra lag.
Hastigheten är i princip en rät linje. Den ser bara icke-linjär ut för att du har felkällor i mätningen och modellen inte är perfekt.
Jag räknade acceleration utifrån tabellen som jag fått när jag skulle räkna hastigheten vid de läge som krävdes av mig. Nu vet jag inte om jag räknade det rätt eller inte .
Accelerationen ska vara nästan exakt konstant så dina resultat är felaktiga.
Som du ritade skissen ska jag rita separata skiss för de olika läget och vissa de med pilar?
Ja.
Ebola skrev:delara skrev:Den här formlen vet jag man kan räkna förflyttningen genom att använda denna formel. Men jag har alla hastighet,förflyttning ,st-graf och vt-graf. Man kan även räkna accelerationen om den är konstant visst?
Ja.
Grejen är att jag vet inte om accelerationen är konstant eller inte? Det jag vet utifrån grafer att hastigheten är inte en rätt linje . Medan st-grafen visar en andragradskurva .
Som jag sa, räkna ut tyngdkraftens komponent längs med planet och ta fram accelerationen med hjälp av Newtons andra lag.
Hastigheten är i princip en rät linje. Den ser bara icke-linjär ut för att du har felkällor i mätningen och modellen inte är perfekt.
Jag räknade acceleration utifrån tabellen som jag fått när jag skulle räkna hastigheten vid de läge som krävdes av mig. Nu vet jag inte om jag räknade det rätt eller inte .
Accelerationen ska vara nästan exakt konstant så dina resultat är felaktiga.
Som du ritade skissen ska jag rita separata skiss för de olika läget och vissa de med pilar?
Ja.
okj, tack så mycket.
Man vad menas med tyngkraftens komponent?
Och borde grafen vara en rätt linje?
delara skrev:Man vad menas med tyngkraftens komponent?
Det kanske är överkurs den biten, jag kommer inte ihåg. Vet du inte vet komposantuppdelning av en kraft är?
Har du tagit kort på alla instruktioner?
Och borde grafen vara en rätt linje?
Den är i princip en rät linje. Anledningen att den inte är exakt rät är som sagt för att du har felkällor i uppställningen som gör modellen till en approximation.
Eftersom du läser Fysik 1 bör du veta vad en fysikalisk modell är. Den modellen du använder i detta fall är den jag skrev ovan, alltså:
Detta beskriver som en andragradsfunktion med nollställen vid och
Modellen för hastigheten är:
Detta beskriver som en rät linje med lutning lika med accelerationen.