15 svar
1185 visningar
Alexa 20 – Fd. Medlem
Postad: 23 nov 2019 17:06

Hastighet

Hej vänner

Jag pluggar innan provet och fick den här uppgiften

En liten leksaksbil med små och lätta hjul rullar med hastigheten v mot en uppförsbacke som har höjden 0,30 m. Längst upp är backen cirkelformad och därefter kommer en nedförsbacke. Mellan vilka gränser ska hastigheten v ligga (dvs hastigheten innan bilen börjar rulla upp för backen) om bilen ska kunna passera backarna och ha full kontakt med underlaget hela vägen? Man kan bortse från luftmotstånd och bromsande friktion. 

Jag tänkte så här:

 

 centripetalkraft för att bestämma v på toppen
mv^2/r =mg
 r= 0,15 m
v = (g*r)^0,5 = (9,82*0,15)^0,5 = 1,2 m/s
energiprincipen används för att bestämma minsta hastigheten innan bilen börjar rulla up så
m*(v1)^2/2 = m(v2)^2/2 + mgh där v1 är hastigheten vi vill räkna ut och v2= 1,2 m/s och h=0,3 m så
(v1)^2 = 2*(0,72+2,946)
v1= (7,34)^0,5= 2,7 m/s
v1= 2,7 m/s

bilen måste ha 2,7 m/s hastighet för att ha full kontakt med underlaget hela vägen.

har jag beräknat rätt?

Tacksam för hjälp!

Ture 10317 – Livehjälpare
Postad: 23 nov 2019 17:36

Frågan var mellan vilka gränser, det finns ett minimivärde för att bilen ska komma upp på backen, och ett maxvärde innan bilen lättar från underlaget. Vad har du räknat ut?

Alexa 20 – Fd. Medlem
Postad: 23 nov 2019 17:47
Ture skrev:

Frågan var mellan vilka gränser, det finns ett minimivärde för att bilen ska komma upp på backen, och ett maxvärde innan bilen lättar från underlaget. Vad har du räknat ut?

För att bilen ska kunna komma upp på backen måste den ha minimum 2,7 m/s och hastigheten högst upp på backen måste vara max 1,2 m/s enligt centripetalkraft regel. stämmer det?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 23 nov 2019 17:47

Finns det någon tillhörande bild som visar varför du antar att radien r är 0,15 m? När jag läste texten tolkade jag det som att backens krökningsradie är 0,30 m, men utan bild kan jag inte vara säker.

Alexa 20 – Fd. Medlem
Postad: 23 nov 2019 17:51
Smaragdalena skrev:

Finns det någon tillhörande bild som visar varför du antar att radien r är 0,15 m? När jag läste texten tolkade jag det som att backens krökningsradie är 0,30 m, men utan bild kan jag inte vara säker.


Alexa 20 – Fd. Medlem
Postad: 23 nov 2019 17:57
Alexa skrev:
Smaragdalena skrev:

Finns det någon tillhörande bild som visar varför du antar att radien r är 0,15 m? När jag läste texten tolkade jag det som att backens krökningsradie är 0,30 m, men utan bild kan jag inte vara säker.


Den här bilden tillhör uppgiften.

Alexa 20 – Fd. Medlem
Postad: 23 nov 2019 18:29
Alexa skrev:
Ture skrev:

Frågan var mellan vilka gränser, det finns ett minimivärde för att bilen ska komma upp på backen, och ett maxvärde innan bilen lättar från underlaget. Vad har du räknat ut?

För att bilen ska kunna komma upp på backen måste den ha minimum 2,7 m/s och hastigheten högst upp på backen måste vara max 1,2 m/s enligt centripetalkraft regel. stämmer det?

Stämmer hastigheter som jag har beräknat?

Uppskattar hjälpen!

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 23 nov 2019 18:39

Den här bilden tillhör uppgiften.

Då borde du ha lagt upp den redan från början, eftersom den tillför väsentliginformation.

Alexa 20 – Fd. Medlem
Postad: 23 nov 2019 18:45
Smaragdalena skrev:

Den här bilden tillhör uppgiften.

Då borde du ha lagt upp den redan från början, eftersom den tillför väsentliginformation.

Ja precis, jag glömde göra det. 

PATENTERAMERA 5945
Postad: 23 nov 2019 19:00

Är det inte troligare att bilen tappar kontakten precis då den cirkelformade delen av backen börjar, snarare än på toppen? Bilens hastighet är högre då och tyngdkraftens centripetalkomponent är mindre.

Alexa 20 – Fd. Medlem
Postad: 23 nov 2019 19:03
PATENTERAMERA skrev:

Är det inte troligare att bilen tappar kontakten precis då den cirkelformade delen av backen börjar, snarare än på toppen? Bilens hastighet är högre då och tyngdkraftens centripetalkomponent är mindre.

Ja, jag tänkte på det men hur kan räkna hastigheten då? jag kunde inte hitta andra regler som stämmer överens med uppgiften.

Alexa 20 – Fd. Medlem
Postad: 23 nov 2019 19:20
PATENTERAMERA skrev:

Är det inte troligare att bilen tappar kontakten precis då den cirkelformade delen av backen börjar, snarare än på toppen? Bilens hastighet är högre då och tyngdkraftens centripetalkomponent är mindre.

Men bilen ska minst ha 2,7 m/s för att nå toppen och på väg dit så ska del av rörelseenergin omvandlas till lägesenergi eftersom höjden ökar och enligt energi principen Ek- Ep= 0, där Ek är rörelseenergi och Ep är lägesenergi. Så när bilen är på toppen måste hastigheten minskar eftersom en viss del av Ek ha omvandlats till lägesenergi och hastigheten som är kvar är tillföljd av centripetalkraften. Jag vet inte om jag tänker rätt men jag tolkar bara.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 23 nov 2019 19:24
PATENTERAMERA skrev:

Är det inte troligare att bilen tappar kontakten precis då den cirkelformade delen av backen börjar, snarare än på toppen? Bilens hastighet är högre då och tyngdkraftens centripetalkomponent är mindre.

Nej, det är på toppen, där marken börjar sjunka undan, som man tappar kontakten med underlaget.

PATENTERAMERA 5945
Postad: 23 nov 2019 19:29 Redigerad: 23 nov 2019 22:08
Alexa skrev:
PATENTERAMERA skrev:

Är det inte troligare att bilen tappar kontakten precis då den cirkelformade delen av backen börjar, snarare än på toppen? Bilens hastighet är högre då och tyngdkraftens centripetalkomponent är mindre.

Ja, jag tänkte på det men hur kan räkna hastigheten då? jag kunde inte hitta andra regler som stämmer överens med uppgiften.

Man skulle i princip kunna utnyttja samma formel, men ta hänsyn till att tyngdkraften inte är riktad i centripetalled då den krökta delen av backen börjar. Det borde bli något i stil med

mv2/r = mg cos(a),

där a är vinkeln mellan vertikalen och en radie med slutpunkt precis där den krökta delen av backen börjar. Men någon sådan vinkel är inte given i problemet, så antingen är det tänkt att man skall mäta i figuren eller anta att a är försumbart liten, dvs cos(a)  1.

Du har räknat ut en maxhastighet för att undvika att bilen tappar kontakten med underlaget. Men vilken är den lägsta hastighet som bilen måste ha för att komma över backen överhuvudtaget?

Alexa 20 – Fd. Medlem
Postad: 23 nov 2019 22:38
PATENTERAMERA skrev:
Alexa skrev:
PATENTERAMERA skrev:

Är det inte troligare att bilen tappar kontakten precis då den cirkelformade delen av backen börjar, snarare än på toppen? Bilens hastighet är högre då och tyngdkraftens centripetalkomponent är mindre.

Ja, jag tänkte på det men hur kan räkna hastigheten då? jag kunde inte hitta andra regler som stämmer överens med uppgiften.

Man skulle i princip kunna utnyttja samma formel, men ta hänsyn till att tyngdkraften inte är riktad i centripetalled då den krökta delen av backen börjar. Det borde bli något i stil med

mv2/r = mg cos(a),

där a är vinkeln mellan vertikalen och en radie med slutpunkt precis där den krökta delen av backen börjar. Men någon sådan vinkel är inte given i problemet, så antingen är det tänkt att man skall mäta i figuren eller anta att a är försumbart liten, dvs cos(a)  1.

Du har räknat ut en maxhastighet för att undvika att bilen tappar kontakten med underlaget. Men vilken är den lägsta hastighet som bilen måste ha för att komma över backen överhuvudtaget?

Jag skrev fel förut, jag menade säga att bilen måste ha minst 2,7 m/s för att komma över backen och maxhastighet är 1,2 m/s. 

Mina beräkningar:

vinkeln alfa är försumbar som du sa så

mv2r= mgv = gr =9,82×0,15= 1,2 

där v är v2 och jag har räknat den lägsta hastigheten v1 såhär,

mv212 - mgh = mv222v21=2,7

om nån kan hjälpa mig med beräkningarna så jag är tacksam. 

PATENTERAMERA 5945
Postad: 23 nov 2019 23:04
Smaragdalena skrev:
PATENTERAMERA skrev:

Är det inte troligare att bilen tappar kontakten precis då den cirkelformade delen av backen börjar, snarare än på toppen? Bilens hastighet är högre då och tyngdkraftens centripetalkomponent är mindre.

Nej, det är på toppen, där marken börjar sjunka undan, som man tappar kontakten med underlaget.

Nja. Man har ekvationen mac = Fgc - FN, där Fgc är tyngdkraftens centripetalkomponent och FN är normalkraften från backen.

Vi har här möjlighetsvillkoret FN  0.

Vilket ger oss kravet att Fgc - mac  0.

Toppen av backen är den minst kritiska punkten, eftersom Fgc är max här och ac är min.

Den kritiska punkten är precis där den cirkelformade delen av backen börjar för här är Fgc min och ac max.

Svara
Close