Hastighet
Hej
En boll kastas snett uppåt. Utgångshastigheten är vo = 10m/s och bildar vinkeln a=60° med horisontalplanet.
a) Beräkna den vågräta och den lodräta komposanten av utgångshastigheten.
Här fick jag det till vox = 5 m/s och voy = 8.7 m/s
b) Beräkna bollens hastighet efter tiden t=1.50 s
Enligt formeln vx=vo är vx=5 m/s och vy blir vy = voy -gt = 8.7 - (9.82*1.5) = -6.03
Enligt facit ska vx = 5 m/s men vy = -6.07
Vad gör jag för fel och hur ska jag sedan gå vidare med uppgiften?
Ta med flera siffror när du beräknar v0y.
Okej, men hur går jag vidare med uppgiften sen? I facit står det också att hastigheten blir 7.9 m/s? Det står också att vinkeln mot horisontalplanet blir 50.5°, måste man räkna ut det när man ska beräkna hastigheten?
Love skrev:Okej, men hur går jag vidare med uppgiften sen? I facit står det också att hastigheten blir 7.9 m/s? Det står också att vinkeln mot horisontalplanet blir 50.5°, måste man räkna ut det när man ska beräkna hastigheten?
Hastighet är ju egentligen en vektor.
De menar nog hastighetens belopp. Och hastighetsvektorns vinkel mot horisontalplanet.
Kommer du vidare med detta?
Förstår inte vilken formel jag ska använda när jag ska beräkna hastigheten efter 1.5s?
Love skrev:Förstår inte vilken formel jag ska använda när jag ska beräkna hastigheten efter 1.5s?
Det såg ut som om du använde rätt formel.
Men hur får de 7.9 m/s och vinkeln?
Love skrev:Men hur får de 7.9 m/s och vinkeln?
Vi har
v = (5, -6,07)
Hur beräknar man |v| från detta?
Vinkeln kan du lista ut om du ritar vektorn och använder lite trigonometri.
Förstår inte hur jag ska göra?
Love skrev:Förstår inte hur jag ska göra?
Vad är formeln för att räkna ut en vektors belopp om du vet dess x och y komponenter?
|v| = ((vx)2 + (vy)2)1/2
Ska jag ta ?
Love skrev:Ska jag ta ?
Nej vy var ju -6,07, eller hur.
Okej då blir det rätt!
Men varför måsta jag räkna ut vinkeln också när de bara frågar efter hastigheten?
Love skrev:Okej då blir det rätt!
Men varför måsta jag räkna ut vinkeln också när de bara frågar efter hastigheten?
De vill väl veta om du vet hur man gör.
En vektor är ju en storhet som har en magnitud (belopp) och en riktning.
Den kan därför anges på olika sätt.
Ett sätt är att ange komponenter i x och y led.
Ett annat sätt är att ange vektorns belopp och en (eller flera) riktningsvinkel/vinklar.