3 svar
758 visningar
raketforskaren behöver inte mer hjälp
raketforskaren 19
Postad: 5 jan 2022 15:09

Har prov i fysik åk 9

Hej!

I januari efter skolstarten har jag prov i fysik. Ämnet i fysik är atomfysik och kärnfysik. 

Jag har läst på så mycket jag kan, men jag skulle behöva ha lite kluriga frågor och tips ifrån er. 

Det skulle uppskattas enormt!

Lärarbönan 39
Postad: 7 jan 2022 16:05

Då behöver vi veta vad du ska kunna samt alla begrepp som ni har på området.

 

Skriv en egen klurig fråga så att jag förstår vilken nivå du är på.

SeriousCephalopod 2696
Postad: 7 jan 2022 16:31

Centrala innehållet i kursplanen i grundskolan som har med detta är

Fysikaliska modeller för att beskriva och förklara uppkomsten av partikelstrålning och elektromagnetisk strålning samt strålningens påverkan på levande organismer. Hur olika typer av strålning kan användas i modern teknik, till exempel inom sjukvård och informationsteknik.

Där poängen alltså är att man ska känna till vad strålning är, vad de olika typerna av strålning är (hur de skiljer sig), och vad man kan använda dem till.

Så låt oss göra en först kontroll på vad som är och inte är strålning och vad som är och inte är partikel- respektive elektromagnetisk strålning. Dvs några grundfrågor.

1.  Dela upp följande begrepp

alfa, beta, gamma, ljud, radiovågor, (synligt) ljus, lufttryck, röntgenstrålning, elektricitet, magnetiska fält, neutronstrålning

i någon av de tre kategorierna nedan

(a) Inte strålning

(b) Elektromagnetisk strålning

(c) Partikelstrålning

2. Djupare förståelse är generellt att kunna relatera begrepp till varandra så låt oss se om du förstår denna:

Plutonium är en alfastrålanden isotop. Om man lägger en sten som innehåller Plutonium i en vakuumkammare (rum utan luft) och väntar en längre stund så kommer kammaren att fyllas av en gas. Vilken gas kommer man att hitta i kammaren?

3. Kan du återge något exempel där man använder partikel- respektive elektromagnetisk strålning i någon tillämpning inom sjukvård och informationsteknik för att åstadkomma något användbart? (Kanske inte är en kluring men är den typen av frågor som syftet är att man ska kunna besvara efter att man gått ur grundskolan)

Ayse Nihal 9
Postad: 8 jan 2023 18:08
SeriousCephalopod skrev:

Centrala innehållet i kursplanen i grundskolan som har med detta är

Fysikaliska modeller för att beskriva och förklara uppkomsten av partikelstrålning och elektromagnetisk strålning samt strålningens påverkan på levande organismer. Hur olika typer av strålning kan användas i modern teknik, till exempel inom sjukvård och informationsteknik.

Där poängen alltså är att man ska känna till vad strålning är, vad de olika typerna av strålning är (hur de skiljer sig), och vad man kan använda dem till.

Så låt oss göra en först kontroll på vad som är och inte är strålning och vad som är och inte är partikel- respektive elektromagnetisk strålning. Dvs några grundfrågor.

1.  Dela upp följande begrepp

alfa, beta, gamma, ljud, radiovågor, (synligt) ljus, lufttryck, röntgenstrålning, elektricitet, magnetiska fält, neutronstrålning

i någon av de tre kategorierna nedan

(a) Inte strålning

(b) Elektromagnetisk strålning

(c) Partikelstrålning

2. Djupare förståelse är generellt att kunna relatera begrepp till varandra så låt oss se om du förstår denna:

Plutonium är en alfastrålanden isotop. Om man lägger en sten som innehåller Plutonium i en vakuumkammare (rum utan luft) och väntar en längre stund så kommer kammaren att fyllas av en gas. Vilken gas kommer man att hitta i kammaren?

3. Kan du återge något exempel där man använder partikel- respektive elektromagnetisk strålning i någon tillämpning inom sjukvård och informationsteknik för att åstadkomma något användbart? (Kanske inte är en kluring men är den typen av frågor som syftet är att man ska kunna besvara efter att man gått ur grundskolan)

Hej, vad är svaret på fråga 2? Jag gissar på att det är Helium.

Svara
Close