har ni läst novellen " jag och far"..............
jag verkligen behöver hjälp !
har ni läst novellen " jag och far" ? annars kan ni läsa
och kan ni hjälpa mig dessa frågor ( jag skrivit det jag tror)
- hur är relationen mellan far o barn ? varför tycker ni det?
relationen mellan de är ganska bra och fadern tycker att spendera tiden med barn och även han delar sin barndomsminne med sonen men ändå tycker jag att pappan tänker jag barnen som större människa som honom eftersom han märker inte ens att barn är rädd för mörkret.
- vad symboliserar handlingen i slutet? ingen aning
- hur visar förrättaren tro på gud av båda barn o pappan ? vad tycker du?
jag tycker att pappan är mer religiösa medan barnen är mer sekulariserade eftersom när barnen s'ger att det är hemsk med mörkt säger fadern att man vet att det finns en gud som barnen inte trodde på.
hjälp mig snälla! mvh /paruthy
Det krävs att man har ett konto för att kunna läsa novellen.
okej så här får du...
[novell bortplockad av moderator]
paruthy18 skrev :
- hur är relationen mellan far o barn ? varför tycker ni det?
relationen mellan de är ganska bra och fadern tycker att spendera tiden med barn och även han delar sin barndomsminne med sonen men ändå tycker jag att pappan tänker jag barnen som större människa som honom eftersom han märker inte ens att barn är rädd för mörkret.
Bra analys! Du kan skriva lite mer detaljerat kanske: Fadern tycker om att spendera tid med sin son. Det märks då de spenderar söndagarna tillsammans...promenad...delar barndomsminnen...
paruthy18 skrev :
- vad symboliserar handlingen i slutet? ingen aning
Det finns egentligen inget rätt eller fel här. Även om författaren har haft en särskild symbolik i åtanke när han skrev så är det DU som analyserar novellen. Får du någon egen känsla när du läser? Kan du veta vilken tidsepok novellen utspelar sig och påverkar det symboliken?
paruthy18 skrev :
- hur visar förrättaren tro på gud av båda barn o pappan ? vad tycker du?
jag tycker att pappan är mer religiösa medan barnen är mer sekulariserade eftersom när barnen s'ger att det är hemsk med mörkt säger fadern att man vet att det finns en gud som barnen inte trodde på.
Tror du att barnet är rädd för något han inte tror på? Läs detta igen som pojken tänker:
"Inte ens det han sade om Gud hjälpte mig. Jag tyckte han också var hemsk. Det var hemskt att han fanns överallt här i mörkret, nere under träna, i telefonstolparna som mullrade - det var nog han - överallt. Och så kunde man ändå aldrig se honom."
annlu skrev :paruthy18 skrev :
- hur är relationen mellan far o barn ? varför tycker ni det?
relationen mellan de är ganska bra och fadern tycker att spendera tiden med barn och även han delar sin barndomsminne med sonen men ändå tycker jag att pappan tänker jag barnen som större människa som honom eftersom han märker inte ens att barn är rädd för mörkret.
Bra analys! Du kan skriva lite mer detaljerat kanske: Fadern tycker om att spendera tid med sin son. Det märks då de spenderar söndagarna tillsammans...promenad...delar barndomsminnen...
okej ... det gör jag.....
paruthy18 skrev :
- vad symboliserar handlingen i slutet? ingen aning
Det finns egentligen inget rätt eller fel här. Även om författaren har haft en särskild symbolik i åtanke när han skrev så är det DU som analyserar novellen. Får du någon egen känsla när du läser? Kan du veta vilken tidsepok novellen utspelar sig och påverkar det symboliken?
novellen utspelar sig i 1900 tal ( man har skrivit det på 1924).... slutet kanske beskriver så att barnen blir svartsjuk på fadern som inte rädd för mörkret och inte bry sig om barnen och barnen tror att det sista handlingen visade hans ångest till pappan och gjorde honom också rädd. eller gjorde att förstå barnens värld.
paruthy18 skrev :
- hur visar förrättaren tro på gud av båda barn o pappan ? vad tycker du?
jag tycker att pappan är mer religiösa medan barnen är mer sekulariserade eftersom när barnen s'ger att det är hemsk med mörkt säger fadern att man vet att det finns en gud som barnen inte trodde på.
Tror du att barnet är rädd för något han inte tror på? Läs detta igen som pojken tänker:
"Inte ens det han sade om Gud hjälpte mig. Jag tyckte han också var hemsk. Det var hemskt att han fanns överallt här i mörkret, nere under träna, i telefonstolparna som mullrade - det var nog han - överallt. Och så kunde man ändå aldrig se honom."
okej ... så barnen tror på att gud finns men han bli inte tröstas när han hör att gud kommer att hjälpa ... är inte så det lyder?
Novellen har blivit bortplockad då det är är ett brott mot upphovsrättslagen att publicera en hel novell på forumet. /moderator
Är upphovsmannen död sedan mera än 70 år har upphovsrätten upphört. Upphovsmannens namn ska dock alltid sättas ut i anslutning till texten eller bilden, alternativt i en samlad förteckning.
aha... sorry men om jag hittar novell i internet i PDF form , så kan jag skriva länken här?
paruthy18 skrev :aha... sorry men om jag hittar novell i internet i PDF form , så kan jag skriva länken här?
Om du hittar en tillgänglig kopia på ett upphovsrättsskyddat verk på internet får du inte länka till den på forumet.
Exempel: Du hittar en PDF av din fysikbok som någon olovligen laddat upp på en fildelningssida och länkar till den på forumet.
paruthy18 skrev :paruthy18 skrev :
- vad symboliserar handlingen i slutet? ingen aning
Det finns egentligen inget rätt eller fel här. Även om författaren har haft en särskild symbolik i åtanke när han skrev så är det DU som analyserar novellen. Får du någon egen känsla när du läser? Kan du veta vilken tidsepok novellen utspelar sig och påverkar det symboliken?
novellen utspelar sig i 1900 tal ( man har skrivit det på 1924).... slutet kanske beskriver så att barnen blir svartsjuk på fadern som inte rädd för mörkret och inte bry sig om barnen och barnen tror att det sista handlingen visade hans ångest till pappan och gjorde honom också rädd. eller gjorde att förstå barnens värld.
Intressant tolkning. Som sagt så finns det inget rätt eller fel. Men ju mer du skriver och utvecklar din idé desto bättre. Jag kan alltså tipsa om att du skriver mer om din idé. Precis som jag tipsade om med första frågan också. Skriv flera meningar istället för en lång mening. Då blir det lättare att förstå vad du menar och du får träna på att förklara ditt sätt att tänka.
Sen hoppas jag ni pratar i klassen om tolkningar ni gjort så ni får ta del av varandras sätt att tänka och tolka! Då kan du läsa novellen igen och se ifall du förstår hur andra människor tolkat den. Jättebra träning!
paruthy18 skrev :
paruthy18 skrev :
- hur visar förrättaren tro på gud av båda barn o pappan ? vad tycker du?
jag tycker att pappan är mer religiösa medan barnen är mer sekulariserade eftersom när barnen s'ger att det är hemsk med mörkt säger fadern att man vet att det finns en gud som barnen inte trodde på.
Tror du att barnet är rädd för något han inte tror på? Läs detta igen som pojken tänker:
"Inte ens det han sade om Gud hjälpte mig. Jag tyckte han också var hemsk. Det var hemskt att han fanns överallt här i mörkret, nere under träna, i telefonstolparna som mullrade - det var nog han - överallt. Och så kunde man ändå aldrig se honom."
okej ... så barnen tror på att gud finns men han bli inte tröstas när han hör att gud kommer att hjälpa ... är inte så det lyder?
Ja precis. Pojken tror att Gud finns men hans tro hjälper honom inte utan han tycker det är otäckt. Författaren beskriver hur pappan är lugn i sin tro på Gud medan pojken är rädd i sin tro på Gud. Varför tror du att det är så? I Sverige, och särskilt förr i tiden, även på 1920-talet när novellen skrevs, var svenska kyrkans Gud och själva kyrkan/präster dömande/strikta/hårda mot folket. Istället för att prata så mycket om Guds kärlek brukade man fokusera på människans synder/fel/brister. För ett barn kan det kännas läskigt med någon som finns men inte syns. Tron, liksom alla tankar vi människor har, förändras med åldern.
annlu skrev :Intressant tolkning. Som sagt så finns det inget rätt eller fel. Men ju mer du skriver och utvecklar din idé desto bättre. Jag kan alltså tipsa om att du skriver mer om din idé. Precis som jag tipsade om med första frågan också. Skriv flera meningar istället för en lång mening. Då blir det lättare att förstå vad du menar och du får träna på att förklara ditt sätt att tänka.
tack så mycket för svaret ........
men här på frågan jag kunde inte riktig skriva mer mening men kan du visa eller hjälpa mig med det om hur kan man skriva det?
paruthy18 skrev :annlu skrev :Intressant tolkning. Som sagt så finns det inget rätt eller fel. Men ju mer du skriver och utvecklar din idé desto bättre. Jag kan alltså tipsa om att du skriver mer om din idé. Precis som jag tipsade om med första frågan också. Skriv flera meningar istället för en lång mening. Då blir det lättare att förstå vad du menar och du får träna på att förklara ditt sätt att tänka.
tack så mycket för svaret ........
men här på frågan jag kunde inte riktig skriva mer mening men kan du visa eller hjälpa mig med det om hur kan man skriva det?
Du kan träna på att skriva med fler punkter. Alltså samma innehåll men uppdelat på fler meningar istället för en enda lång mening. Jag tycker du ska skriva korta meningar, vara tydlig och upprepa en del saker. Då blir det lättare för dig att skriva grammatiskt rätt och det blir lättare för dem som läser att förstå. Det kanske hjälper om du tänker att du ska förklara det du vill skriva till ett litet barn. Och ju mer svenska du lär dig, desto längre och mer komplicerade meningar kan du skriva.
Nedan är ett exempel. Försök själv att skriva svaret på frågan med de ord du kan!
Din originaltext: slutet kanske beskriver så att barnen blir svartsjuk på fadern som inte rädd för mörkret och inte bry sig om barnen och barnen tror att det sista handlingen visade hans ångest till pappan och gjorde honom också rädd. eller gjorde att förstå barnens värld.
Exempel med fler meningar: Jag tänker att slutet på novellen kanske beskriver att barnet blir svartsjuk på fadern som inte rädd för mörkret. Barnet tycker också att fadern inte verkar bry sig om att han är rädd för mörkret. Pojken tror då att den sista händelsen, när tåget åker förbi, visar hans ångest för pappan. Alltså att tåget gjorde att pappan också blev rädd. Tåget fick fadern att förstå sonens värld.
va bra ! nu förstår jag !tack ska du ha!