Har någon förslag på gymnasiearbeten för kemi eller biologi?
Hej! Jag går i trean på gymnasiet och behöver förslag på gymnasiearbeten.
Jag vill skriva någonting om kemi eller biologi (eller båda). Jag skulle dessutom föredra att göra någon egen laboration.
Tacksam för svar ;)
Hej och välkommen till Pluggaktuten!
Vad intresserar dig inom ämnena kemi och biologi? Det blir lättare för oss att hjälpa dig med idéer om du först kan föreslå något som du är intresserad av.
Svampar är fasansfullt intressant. Svampar är egentligen massor av trådar som kallas mycel och hjälper till att bryta ner allt möjligt i naturen. De är en hörnsten i skogens ecosystem och kan till och med odlas i en plastpåse hemma! Kolla in svamhuset.se om du vill odla själv. Det finns också en intressant dokumentär på nettflix som heter "fantastic fungi"
mag1 skrev:Hej och välkommen till Pluggaktuten!
Vad intresserar dig inom ämnena kemi och biologi? Det blir lättare för oss att hjälpa dig med idéer om du först kan föreslå något som du är intresserad av.
Det jag gillar mest med biologin är genetik, tycker att genmodifiering är intressant. Dock är det kanske lite svårt med ett eget experiment... Inom kemin gillar jag allt, tänkte på att studera kristalltillväxt/ kristallstrukturer då det är någonting vi kan göra i labbet i skolan.
Adam Tholander skrev:Svampar är fasansfullt intressant. Svampar är egentligen massor av trådar som kallas mycel och hjälper till att bryta ner allt möjligt i naturen. De är en hörnsten i skogens ecosystem och kan till och med odlas i en plastpåse hemma! Kolla in svamhuset.se om du vill odla själv. Det finns också en intressant dokumentär på nettflix som heter "fantastic fungi"
Det låter intressant, vi jobbar med PM i skolan och jag skriver en text om samspel i naturen där ett av mina exempel var mykorrhizasymbiosen. Tack för förslaget, det ska jag söka upp mer om! :)
Vilken sorts genmodifiering du skulle kunna göra i ett biologilabb beror nog mest på vilken utrustning som finns tillgänglig. Mycket kan göras med enkla medel på enkla organismer. En form av genmodifiering kan vara överföring av en plasmid till en bakterie, precis som sker i naturen.
Att kristallisera ämnen/salter går att göra ganska enkelt i ett kemilabb. Att definitivt bestämma kristallstrukturerna är knepigare, då det kräver utrustning som inte finns i gymnasier (t.ex. Röntgenkälla med detektor, mjukvara för att räkna fram strukturen). Det går ofta att se på t.ex. saltkristaller vilken kristallstruktur den kan ha - utifrån hur de ser ut i t.ex. mikroskop. Men den precisa strukturen avslöjas genom andra experiment, från vilka strukturen kan bestämmas.
Förutom "vanliga kristaller" som salter/socker/kemiska ämnen går det att bilda kristaller av annat också (glas, is m.m.).
emiliasvensson skrev:mag1 skrev:Hej och välkommen till Pluggaktuten!
Vad intresserar dig inom ämnena kemi och biologi? Det blir lättare för oss att hjälpa dig med idéer om du först kan föreslå något som du är intresserad av.
Det jag gillar mest med biologin är genetik, tycker att genmodifiering är intressant. Dock är det kanske lite svårt med ett eget experiment... Inom kemin gillar jag allt, tänkte på att studera kristalltillväxt/ kristallstrukturer då det är någonting vi kan göra i labbet i skolan.
Det går att göra experiment med genmodifiering även på gymnasienivå. Jag läste en kurs i bioteknik när jag gick gymnasiet där vi bland annat genmodifierade bakterier med gener från en bläckfisk så att bakterierna blev självlysande under UV-ljus. Kolla åtminstone upp med din skola vad det finns för möjligheter, för det kan säkert skilja mycket mellan olika gymnasieskolor.
mag1 skrev:Vilken sorts genmodifiering du skulle kunna göra i ett biologilabb beror nog mest på vilken utrustning som finns tillgänglig. Mycket kan göras med enkla medel på enkla organismer. En form av genmodifiering kan vara överföring av en plasmid till en bakterie, precis som sker i naturen.
Att kristallisera ämnen/salter går att göra ganska enkelt i ett kemilabb. Att definitivt bestämma kristallstrukturerna är knepigare, då det kräver utrustning som inte finns i gymnasier (t.ex. Röntgenkälla med detektor, mjukvara för att räkna fram strukturen). Det går ofta att se på t.ex. saltkristaller vilken kristallstruktur den kan ha - utifrån hur de ser ut i t.ex. mikroskop. Men den precisa strukturen avslöjas genom andra experiment, från vilka strukturen kan bestämmas.
Förutom "vanliga kristaller" som salter/socker/kemiska ämnen går det att bilda kristaller av annat också (glas, is m.m.).
Jag har tyvärr inte jättebra koll på vilken utrustning det finns i labbet på just min skola. Dock har vi fortfarande mycket tid på oss att välja ämne att skriva om så jag hinner ju absolut kontakta någon som har tillgång till annan utrustning och fråga om de kan hjälpa mig med det. Jag vet till exempel att några i klassen har kontaktat vetenskapens hus. För att kunna kontakta någon och fråga om hjälp behöver jag dock ha någon aning om vad jag vill skriva om.
Teraeagle skrev:emiliasvensson skrev:mag1 skrev:Hej och välkommen till Pluggaktuten!
Vad intresserar dig inom ämnena kemi och biologi? Det blir lättare för oss att hjälpa dig med idéer om du först kan föreslå något som du är intresserad av.
Det jag gillar mest med biologin är genetik, tycker att genmodifiering är intressant. Dock är det kanske lite svårt med ett eget experiment... Inom kemin gillar jag allt, tänkte på att studera kristalltillväxt/ kristallstrukturer då det är någonting vi kan göra i labbet i skolan.
Det går att göra experiment med genmodifiering även på gymnasienivå. Jag läste en kurs i bioteknik när jag gick gymnasiet där vi bland annat genmodifierade bakterier med gener från en bläckfisk så att bakterierna blev självlysande under UV-ljus. Kolla åtminstone upp med din skola vad det finns för möjligheter, för det kan säkert skilja mycket mellan olika gymnasieskolor.
Det låter ju väldigt intressant! Ska prata med min lärare om det fungerar. :)