Jag tror att du har menat att använda likformighet. Det finns flera likformiga trianglar i figuren. Tycker du att triangel ACD är likformig med triangel ABC?
Har jag alltså tänkt fel?
Svar på din fråga: ja , det finns fler andra likformiga trianglar som tex. ABC och DAC?
Jag skulle föreslå att du tar och ritar triangel ACD separat bredvid huvudtriangeln och vänder den så att lika vinklar i de två trianglarna är åt samma håll. Då är det lättare att se vilka sidor som förhåller sig till varandra
x och 10-x är inte två sidor i en triangel, så du kan inte använda likformighet med dem.
Edit: jag tänkte fel, de är sidor i två likformiga trianglar, så behöver inte vara fel med att använda dem, DOCK är de inte motsvarande sidor i de båda trianglarna. Markera vilka vinklar i figuren som är lika, så blir det lättare att se vad som motsvarar vad.
Markera ut dem värden på de sträckor som du känner till. Titta på triangeln ABC och triangeln ACD. Hitta hypotenusorna för dem två trianglarna och dem känner du till värdena på. Vi vill ha reda på ACD:s katet AD. Du känner också till ABC:s katet AB. Kan du med denna info ställa upp en ekvation med variabel x och lösa ut sträckan på AD?
Det blir fel.
Såhär kära du: där är sträckan av .
Nu är det lättare att se vilka sidor du kan jämföra.
Du jämför fel sidor med varandra i din beräkning ovan - om du markerar vinklarna i triangeln med t ex u, v, w så ser du lättare vilka sidor du kan jämföra.
Men det är den av dig omarkerade sidan i den vänstra triangeln som är sökt.
Jämför den triangeln med den stora ABC så ser du att du kan jämföra katetrar med varandra och då få fram längden av h
(Nu gör jag kanske fel, men min korrigering av mitt förra inlägg är så högt upp nu att förmodligen ingen ser den, så här är hela inlägget igen.)
x och 10-x är inte två sidor i en triangel, så du kan inte använda likformighet med dem.
Edit: jag tänkte fel, de är sidor i två likformiga trianglar, så behöver inte vara fel med att använda dem, DOCK är de inte motsvarande sidor i de båda trianglarna. Markera vilka vinklar i figuren som är lika, så blir det lättare att se vad som motsvarar vad.