5 svar
102 visningar
Naturens behöver inte mer hjälp
Naturens 1002
Postad: 1 aug 2023 13:53

Har fått fram rätt svar, men har tre frågor som rör uppgiften

Uppgiften är: Skriv 20^2-12^2 som en potens av 2.

Jag fick fram svaret genom att:


1. Bryta ner det så jag får fram en 2:a i båda:
20^2 = (2 * 10)^2
12^2 = (2 *6)^2

2. Titta lite på potenslagen:
(2 * 10)^2 = 2^2 * 10^2
(2 * 6)^2 = 2^2 * 6^2

3. Tänkte att basen ska ju vara 2 så jag tänkte så här, att jag adderar ihop alla exponenter och placerar dom över en bas som är då 2:
detta: 2^2 * 10^2  -  2^2 * 6^2  Blev då: 2^8 

Så svaret blir 2^8, som är rätt, men jag tror min uträkning och tänk är fel, iallafall mot slutet av uppgiften. 

Mina frågor. 
1. Ska man bara strunta i 10 och 6 då uppgiften säger skriv som en potens av 2, dvs jag tänker att man då ska skriva en potens med basen 2. Så det som står dvs 10 och 6 är inte viktiga här, & det är bara att "strunta i dom"? men liksom i matte så struntar man ju inte i något, så de känns fel att tänka så.
2. vad händer med den andra 2:an ska man "strunta i den med"?
3. Vad händer med - tecknet i 20^2-12^2, struntar man i den med? 

Som sagt fick till rätt svar, men när jag skriver ner de på pappret och räknar fram de, så ser de konstigt ut. Så tror inte jag får fullt poäng om jag får såna här uppgifter att räkna fram. 

Yngve 40261 – Livehjälpare
Postad: 1 aug 2023 14:23 Redigerad: 1 aug 2023 14:29
Naturens skrev:

[...]
1. Bryta ner det så jag får fram en 2:a i båda:
20^2 = (2 * 10)^2
12^2 = (2 *6)^2

Rätt

2. Titta lite på potenslagen:
(2 * 10)^2 = 2^2 * 10^2
(2 * 6)^2 = 2^2 * 6^2

Rätt

3. Tänkte att basen ska ju vara 2 så jag tänkte så här, att jag adderar ihop alla exponenter och placerar dom över en bas som är då 2:
detta: 2^2 * 10^2  -  2^2 * 6^2  Blev då: 2^8 

Hur kom du fram till det?


Så svaret blir 2^8, som är rätt, men jag tror min uträkning och tänk är fel, iallafall mot slutet av uppgiften. 

Det beror på hur du tänkte. Berätta.

Mina frågor. 
1. Ska man bara strunta i 10 och 6 då uppgiften säger skriv som en potens av 2, dvs jag tänker att man då ska skriva en potens med basen 2. Så det som står dvs 10 och 6 är inte viktiga här, & det är bara att "strunta i dom"? men liksom i matte så struntar man ju inte i något, så de känns fel att tänka så.

Det beror på vad di menar med "strunta i". Om det står "skriv som en potens av 2 så är tanken att man ska komma fram till ett uttryck av formen a2, där a är ett tal (helst heltal) och inte b•a2.

2. vad händer med den andra 2:an ska man "strunta i den med"?

Se ovan

3. Vad händer med - tecknet i 20^2-12^2, struntar man i den med? 

Se ovan (och nedan)

Som sagt fick till rätt svar, men när jag skriver ner de på pappret och räknar fram de, så ser de konstigt ut. Så tror inte jag får fullt poäng om jag får såna här uppgifter att räkna fram. 

Jag skulle göra precis som du i början, men vid 22•102 - 22•62 skulle jag istället faktorisera till 22(102 - 62) och sedan använda konjugatregeln på uttrycket innanför parenteserna, vilket ger 22(10-6)(10+6), vilket är lika med 22•4•16, vilket är lika med 22•22•42, vilket är lika med (2•2•4)2, vilket är lika med 82.

Naturens 1002
Postad: 6 aug 2023 17:26

TACK för förklaringen. Ditt sätt är helt klart bättre och stegen är logiska, jag hänger liksom med på det du gör. Vet inte hur jag fick fram de svaret jag fick (kastar pappret). Men har två fråga på slutet:

Det här "vilket är lika med (2•2•4)^2, vilket är lika med 8^2.". Vet inte om de här är en dum fråga men liksom: 2*2*4 är ju inte 8. Liksom vet att jag är svag i matte, men liksom jag förstår inte. Liksom hur blir 2*2*4 = 8, för liksom 2*2=4 och 4*4 är ju inte 8. Jag tänker säkert fel. Men fastna väl lite där.

Sen en annan fråga, ser att vid: 2^2(10+6)(10-6)=2^2(16)(4)=2^2*16*4 som blir 2^2*4^2*2^2, så flyttas det om lite från  2^2*4^2*2^2, till 2^2*2^2*4^2, tror jag läste någonstans att man ska placera termer/faktorer så där ökandes/fallandes för att få fram rätt svar, är det så? (tänkte bara fråga, för jag gjorde som dig där för de känns säkrast då, liksom att man får ut rätt svar då)? = )

Louis 3576
Postad: 6 aug 2023 18:40

När jag läser vad du skriver om att

1. "addera alla exponenter" och placera dom "över en bas som då är 2"
2. strunta i 10 och 6
3. strunta i den andra 2:an
4. strunta i minustecknet

undrar jag om det är så här du menar:

Du misstänker att det inte är rätt, men det är bra om vi kan reda ut varför och vad uttrycket egentligen betyder.

Yngve 40261 – Livehjälpare
Postad: 6 aug 2023 19:00 Redigerad: 6 aug 2023 19:00
Naturens skrev:

[...]
Det här "vilket är lika med (2•2•4)^2, vilket är lika med 8^2.". Vet inte om de här är en dum fråga men liksom: 2*2*4 är ju inte 8. Liksom vet att jag är svag i matte, men liksom jag förstår inte. Liksom hur blir 2*2*4 = 8, för liksom 2*2=4 och 4*4 är ju inte 8. Jag tänker säkert fel. Men fastna väl lite där.

Bra fångat. Här har jag skrivit uppåt väggarna fel. Det ska mycket riktigt vara (2•2•4)2, vilket är lika med 162, vilket är lika med (24)2, vilket är lika med 24•2, vilket är lika med 28.

Sen en annan fråga, ser att vid: 2^2(10+6)(10-6)=2^2(16)(4)=2^2*16*4 som blir 2^2*4^2*2^2, så flyttas det om lite från  2^2*4^2*2^2, till 2^2*2^2*4^2, tror jag läste någonstans att man ska placera termer/faktorer så där ökandes/fallandes för att få fram rätt svar, är det så? (tänkte bara fråga, för jag gjorde som dig där för de känns säkrast då, liksom att man får ut rätt svar då)? = )

Nej, det behöver man inte göra.

Naturens 1002
Postad: 9 aug 2023 12:54

Louis: Ja, tror de var så jag gjorde först, kommer inte riktigt ihåg. Men att jag liksom mer "såg ut" svaret än räkna fram det. 

Yngve: Tack 


Svara
Close