Gymnasiearbetet - Hur pass stor påverkan måste inslaget av ett program ha?
Hej!
I 2an på gymnasiet bytte jag från Naturprogramet till samhällsprogramet med inrikting samhällskunskap. Nu i 3an läser jag Sam beteende istället. Eftersom jag nu går 3an så innebär det att jag måste skriva ett gymnasiearbete.
Jag har kommit på ett ämne men min lärare är i mina ögon något oklar när det kommer till hur stor del av ämnet som måste vara beteende inriktat. Katalonienkrisen 2017 har jag tänkt kan vara ett interesant ämne att skriva om.
Så min fråga lyder. Om jag går samhällsprogramet med inriktning beteende, måste jag ha beteende delen med eller räcker det om jag har samhällskunskap som ämne?
Det är din handledare som avgör om ett ämne är lämpligt eller inte.
Som jag har förstått det är det framför allt examensmålen för programmet som helhet (i ditt fall: samhällsvetenskapsprogrammet) som ska styra ämnesvalet, snarare än den specifika inriktningen man läser.
Se till exempel sidan 2 i det här dokumentet från Skolverket, där man bland annat kan läsa följande:
Inom gymnasieskolan kan gymnasiearbetet styras mot programmens olika inriktningar men gymnasieförordningen fastställer dock enbart att arbetet ska vara inriktat mot examensmålen för programmet.
Så jag tror inte att din handledare kan kräva att ditt ämnesval ska vara specifikt inriktat mot beteendevetenskap. Däremot kan det kanske ändå vara en bra idé att välja något beteendeinriktat om du har läst flest kurser i det? Det bästa du kan göra att så snart som möjligt diskutera detta vidare med din handledare, så att tillsammans kommer fram till vad som passar dina intressen och förkunskaper bäst!