Gymnasiearbete "Talet e, dess historia och dess användning"
En återkommande punkt här på pluggakuten är frågeställningar på gymnasiearbeten.
För min del är det nästan 50 år sedan jag gjorde mitt gymnasiearbete som bestod i att göra ett överskådligt och tydligt elkretsschema till en bil. De elschemor som följde med i instruktionsböckerna på den tiden var inte så användarvänliga,
men det skulle knappast vara möjligt att få godkänt på mitt inlämnade förslag idag. Det ställs helt andra krav och för att förstå vad som krävs idag så tänker jag försöka mig på att göra ett eget gymnasiearbete med dagens krav.
Min idé framgår av rubriken och ser ut så här (ännu så länge)
Studera och beskriva historien bakom talet e och leta reda på trovärdiga källor, som jag kan bifoga i en källförteckning.
Beskriva hur dagens definition har växt fram.
Vilka praktiska användningar som finns idag.
Genomföra egna studier av temperaturavsvalningskurvor och ta fram lämpliga formler där talet e ingår.
Hur talet används vid logaritmering och för- respektive nackdelar gentemot andra talbaser vid logaritmering.
Lite om förhållande vid derivering och vid användning av den imaginära enheten.
Inspiration så här långt har jag hämtat från:
Skolverket ”Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen”
Unga forskare https://ungaforskare.se/larare/gymnasiet/gymnasiearbetet/
Allmänt sökande på internet.
För min del finns ingen examinator eller lärare, men jag hoppas på lite hjälp och kommentarer från er här på pluggakuten.
Så om det verkar att vara en hyfsad plan så är mitt nästa steg att upprätta en tidplan.
Det låter spännande! Man skulle kunna krydda med lite personbeskrivningar också av de som har varit tongivande i ämnet, om man vill ha med ett humanistiskt inslag. Det ser ut som en bra plan, tycker jag.
Jättebra tal att studera. Trots att pi är något mer känd tycker jag inte att den är lika instressant. Talet e kom ur analysen vilket gör att du kommer studera främst matematikens utveckling under 1700- 1900. Analys är väldigt kul.
Om du vill, kan du passa på och lära dig lite grundläggande analys likt den man lär sig i en första kurs i universitetet.
Läs Princetons companion to mathematics!
Qetsiyah skrev:Jättebra tal att studera. Trots att pi är något mer känd tycker jag inte att den är lika instressant. Talet e kom ur analysen vilket gör att du kommer studera främst matematikens utveckling under 1700- 1900. Analys är väldigt kul.
Om du vill, kan du passa på och lära dig lite grundläggande analys likt den man lär sig i en första kurs i universitetet.
Läs Princetons companion to mathematics!
OK tack för förslagen! 👌
Nästa steg i mitt arbete ser ut att vara planeringen. Ett bra tips från Arlandagymnasiet finns på den här länken.
För att få en uppfattning om hur jag ska skriva hittade jag den här länken.
Det är Hanna Pettersson från Rinmangymnasiet som har gjort ett gymnasiearbete om exoplanetariska ringar.
Hon har gjort en bra struktur och den är 15 sidor lång och hennes "metod" är väl ungefär vad jag kommer att använda mig av.
En sak jag funderar över om det finns något lämpligt ställe att lägga ut mitt arbete under tiden det pågår?
Min plan var att fortsätta i den här tråden, men det känns som om det kommer att bli ohanterligt. Det skulle vara bra om det gick att samla någon annanstans?
På t.ex. Google Drive kan du ha ditt dokument. Vilken molntjänst som helst går bra antar jag. Google (och de andra?) är gratis. Sen kan du dela länk till dokumentet till alla som du vill ska kunna se det. På Google kan man styra vilka som kan
1. se
2. kommentera
3. redigera
Jag var med och skrev på en bok på det sättet. Vi hade google docs (dokumentet hamnar på google drive) som samarbetsarea. Vi var kanske 10 författare och vi skrev samtidigt i dokumentet allihop. Det gick bra.
Peter skrev:På t.ex. Google Drive kan du ha ditt dokument. Vilken molntjänst som helst går bra antar jag. Google (och de andra?) är gratis. Sen kan du dela länk till dokumentet till alla som du vill ska kunna se det. På Google kan man styra vilka som kan
1. se
2. kommentera
3. redigera
Jag var med och skrev på en bok på det sättet. Vi hade google docs (dokumentet hamnar på google drive) som samarbetsarea. Vi var kanske 10 författare och vi skrev samtidigt i dokumentet allihop. Det gick bra.
Ja jättebra idé. Tack så mycket!
Test av länk till Google Drive.
Länk till samlade filer
Det är bra om några vill testa länken.
Bekräfta gärna om det fungerar eller inte.
Jadå, jag ser 2 pdf:er.
Idag kom boken jag väntat på ett tag.
Den ser ut att motsvara mina förväntningar så här långt.
Lite orolig blir jag att det kan bli svårt att nå mitt mål att göra en presentation som kan förstås av flertalet på gymnasiet och att det dessutom ska vara intressant och spännande, men men... vi får se vad som kan växa fram med tiden. Min tidplan är att det ska vara klart till nästa jul. Rekommendationen att börja sitt examensarbete i tid känns väl motiverat.
Jag har lite kvar på planen innan den går att lägga ut för presentation.
Ett tips från min dotter att kika på uppsats.se var bra. Visserligen är det för högskolestudier, men sidorna med tips kring arbetet kan definitivt hjälpa till en hel del om man använder det med förnuft.
Finns det någon anledning till att du vill benämna ditt projekt just ett gymnasiearbete?
Den boken är väldigt relevant, men utnyttja den bara inte för mycket så att du får till en egen syntes av olika källor också.
Qetsiyah skrev:Finns det någon anledning till att du vill benämna ditt projekt just ett gymnasiearbete?
Den boken är väldigt relevant, men utnyttja den bara inte för mycket så att du får till en egen syntes av olika källor också.
Ja tanken är att inspirera unga gymnasieelever att kunna göra ett eget arbete inom matematik och att det bara är ens egen förmåga till fantasi som sätter gränsen. Dessutom om jag ska kunna vara stöttande på frågor kring gymnasiearbete är det en stor fördel om jag gjort ett själv.
Sen skulle det naturligtvis gå att göra något liknande arbete på högskolenivå. Det verkar inte vara svårt att utvidga arbetet, snarare svårt att begränsa sig 😊
Nu har jag gjort planeringsarbetet och skulle vara tacksam för kommentarer.
För planeringsarbetet har jag använt en mall "Planering för gymnasiearbetet" och en instruktion från Arlandagymnasiet.
"Planering för gymnasiearbetet" är min grundmall. Instrutionen från Arlandagymnasiet har jag också använt och inom parentes hänvisat till den så här: (Arl Bakgrund ... ...)
Arbetet har startat och lite "kalla fötter" fick jag när jag började läsa historien bakom. Den är inte alldeles enkel, men sakta börjar väl vissa tankar att falla på plats vad jag kan använda, men det känns skönt att ha tid på sig.
För att citera Bodil Jönsson professor emerita "Tankar tar tid"