Gymnasiearbete matematik?
Hej vi är två personer som funderat på att skriva ett mattegymnasiearbete och vi har sett andra personer undersöka pi, vilket vi tyckt varit väldigt intressant också. Däremot vill vi inte göra samma sak bara utan något liknande där man bevisar något. Vi har funderat på om det går att göra kring talet e? Talet pi går att göra flera olika "praktiska undersökningar", finns det några sånna hyfsat enkla undersökningar för e eller kanske något helt annat man skulle kunna skriva gymnasiearbete i matte om? Vi vill helst bevisa både teoretisk och med experiment.
Kom gärna med tips!
Elektriska kretsar som innehåller motstånd plus kondensatorer eller induktanser har ofta lösningar för strömmar eller spänningar som innehåller faktorer av typen e-t/RC. Det leder troligen mer till gymnasiearbete i fysik än i matematik men kanske kan vidarebearbetas?
Men vill ni jobba med e så studera i alla fall först exempelvis boken ”e: The Story of a Number” av Israel/amerikanen Eli Maor, utgiven 1994. Finns fortfarande att hitta på internetbokhandel i pocketupplaga.
Användaren ConnyN skrev ett gymnasieabrete om talet e för ett tag sedan, som ni kanske kan använda som inspiration, och sedan spinna vidare på!
Annars är mina standardtips när någon vill göra gymnasiearbete dessa:
- Kolla Dan Laksovs lista på projektidéer: https://people.kth.se/~laksov/notes/spes.pdf.
- Fundera på om du har något annat intresse (t.ex. ett annat skolämne eller något fritidsintresse) som du skulle vilja involvera i arbetet!
oggih skrev:Användaren ConnyN skrev ett gymnasieabrete om talet e för ett tag sedan, som ni kanske kan använda som inspiration, och sedan spinna vidare på!
Annars är mina standardtips när någon vill göra gymnasiearbete dessa:
- Kolla Dan Laksovs lista på projektidéer: https://people.kth.se/~laksov/notes/spes.pdf.
- Fundera på om du har något annat intresse (t.ex. ett annat skolämne eller något fritidsintresse) som du skulle vilja involvera i arbetet!
Laksovs skrift var intressant. Tack för den! Nu är några av författarna döda eller pensionerade så 'addresser' blir svårt :) Jag såg att Hörmander körde på i vanlig stil… :)
Man får imponeras av den lärare som tar upp något av dessa projekt som handledare. Om en hel klass skall göra specialarbeten blir det mycket arbete.
Bortsett från denna skrift som är mera 'klassisk' och 'repetitiv' skulle jag nog hellre befrämja ett arbete som ger en grund för andra elever att ta lärdom och nytta av framöver. Men, det beror lite på vad man anser är 'viktigt' inom matematiken.