Gymnasiearbete - kemi
Hej!
Jag ska skriva gymnasiearbetet i år och vill gärna skriva något som har med kemi att göra men dock vet jag inte vad. Har någon några idéer på vad jag kan skriva om? Vill kunna experimentera och har sökt runt om idéer men har inte hittat några bra.
Har du kontaktat någon kemilärare på ditt gymnasium? De kan hjälpa dig hitta rätt nivå på experimenten (vad som går att göra på med utrustningen, kemikalier, säkerhet etcetera).
När det gäller vad du kan skriva om, så är det i princip bara din fantasi och ditt intresse som begränsar. Du kan undersöka/labba/skriva om allt från mineraler, batterier, oljor, plaster, läkemedel, proteiner, kolhydrater...
mag1 skrev:Har du kontaktat någon kemilärare på ditt gymnasium? De kan hjälpa dig hitta rätt nivå på experimenten (vad som går att göra på med utrustningen, kemikalier, säkerhet etcetera).
När det gäller vad du kan skriva om, så är det i princip bara din fantasi och ditt intresse som begränsar. Du kan undersöka/labba/skriva om allt från mineraler, batterier, oljor, plaster, läkemedel, proteiner, kolhydrater...
Har en idé om att undersöka några vanliga läkemedel tex paracetamol och ibuprofen m.m. Men dock vet jag inte vilka frågeställningar jag ska ha och vad det är jag kan undersöka. Det skulle vara bra ifall en frågeställning kunde kopplas till funktionella grupper i läkemedlet
Det är relativt enkelt att framställa acetylsalicylsyra som finns i bland annat Treo. Det kanske skulle kunna vara något? Om du vill göra det till ett mer omfattande projekt så kan ju syftet vara att tillverka en egen huvudvärkstablett där du först framställer och renar fram acetylsalicylsyra, sedan kapslar in det i en brustablett. Av säkerhetsskäl kommer du såklart inte att få testa tabletten men du kommer ändå att kunna se ifall du har lyckats eller inte.
I Teraeagles förslag med acetylsalicylsyra finns en direkt koppling till funktionella grupper. Salicylsyran har används sedan de gamla grekerna för att lindra värk och sänka feber. Efter acetylering fås acetylsalicylsyran, som är ännu mer potent (d.v.s. ger en starkare medicinsk effekt på feber/smärta). Denna ytterligare potens fås ifrån att acetylgruppen överförs och kovalent modifierar de enzym som bildar ämnena som ger smärta/feber, de s.k. prostaglandiner och tromboxaner. Upptäckten av dessa ämnen fick för övrigt svenskarna Bergström och Samulesson tillsammans med Vane Nobelpris för 1982. Salicylgruppen kan binda in och sänka produktionen av dessa prostaglandiner och tromboxaner.
Hur detta läkemedel verkar är väl beskrivet och det finns kopplingar till hur medicinalväxter som hittats för länge sedan, på senare tid undersökts och de aktiva ämnen upptäckts. Och dessa ämnen har sedan utnyttjats för att skapa större volymer av ämnena eller kemiskt bygga vidare på ämnena och skapa förbättrade versioner.
Paracetamol är även det relativt enkelt att syntetisera i ett kurslab på Gy-nivå.
Thiopental går även det att syntetisera, men det är ett läkemedel för bedövning/narkos, så det blir en lite annan del av nervsystemet som arbetet inriktas mot.