Gymnasiearbete idétorka
Ja hej, jag har ingen som helst aning om vad jag vill göra. Det börjar även bli tajt om tid för att jag varit så dum att inte börja än.
Jag tänkte från början att jag ville göra något i matte, men inte något tillämpat. Jag insåg halvt själv även från början att det nog skulle bli för svårt (jag vet ju inte på långa väger tillräckligt med matte för att syssla med ren, originell matte), och har nu även fått det bekräftat av flera lärare.
I vår specialiseringskurs gjorde vi ett mini-gymnasiearbete som var meningen att man kunde använda för att utveckla vidare på och göra till gymnasiearbete. Jag gjorde detta, en labb om sudd och hur man försämrar dess suddförmåga. Resultaten var tråkiga och jag vet inte heller vad suddet innehåller (Faber Castell svarar inte på mail), så jag tror inte jag kan vidareutveckla det.
Tips?
Hej!
Först och främst, vilken examensinriktning ska arbetet handla om? Naturvetenskaplig? Samhäll?
Naturvetenskap, jag går naturvetenskapsprogramment inriktning naturvetenskap
Qetsiyah skrev:Naturvetenskap, jag går naturvetenskapsprogramment inriktning naturvetenskap
Något jag skulle rekommendera är att skriva om fysikaliska fenomen, och försöka förklara dem.
Exempelvis har du leidenfrosteffekten; när du t.ex droppar vatten på en mycket varm spisplatta kommer vattendroppen "sväva" på plattan istället för att förånga.
Sådana saker är mycket intressanta att utforska.
Annars kan du utforska något som du alltid har undrat över. Jag undrade under en tid om universum är perfekt, och isåfall, varför är det perfekt? Detta ledde mig till Antropiska Principen, vilken jag skrev om. Du får såvida helt enkelt tänka tillbaka lite och försöka komma på något som du undrat över. Detta gör arbetet väldigt roligt!
Jag vet inte exakt vad du är intresserad av men eftersom du hänger här på Pluggakuten så kanske det kunde vara intresserat att skriva någonting om hur man lär sig matematik eller matematiken i skolan.
Du skulle kunna göra en studie där du intervjuar eller delar ut enkäter till exempelvis mellanstadielever eller högstadieelever om hur de upplever matematik, eller vad de tycker är lätt eller svårt i matematikundervisningen eller testa och analysera en högstadieklass kunskaper i matematik på något intressant område ex. geometri. Då får du in en koppling till matematik men du behöver inte titta på matematiken på någon avancerad nivå.
Du skulle också kunna göra en studie där du observerar några matematiklektioner för mellanstadiet eller högstadiet där du tittar på vilka olika metoder eller aktiviteter som används i den undervisningen och hur eleverna arbetar med matematik i den åldern och analysera det ur olika perspektiv.
Detta rör sig inom gebitet matematikdidaktik som ligger mig som lärarstudent varmt om hjärtat,om du är intresserad av detta spår.
Börja med att bestämma ifall du vill göra något rent teoretiskt (litteraturstudie) eller något med åtminstone praktiska inslag (laborationer).
Om du är intresserad av praktisk kemi så har jag en hel del förslag att komma med :)
Jonto skrev:Jag vet inte exakt vad du är intresserad av men eftersom du hänger här på Pluggakuten så kanske det kunde vara intresserat att skriva någonting om hur man lär sig matematik eller matematiken i skolan.
Du skulle kunna göra en studie där du intervjuar eller delar ut enkäter till exempelvis mellanstadielever eller högstadieelever om hur de upplever matematik, eller vad de tycker är lätt eller svårt i matematikundervisningen eller testa och analysera en högstadieklass kunskaper i matematik på något intressant område ex. geometri. Då får du in en koppling till matematik men du behöver inte titta på matematiken på någon avancerad nivå.
Du skulle också kunna göra en studie där du observerar några matematiklektioner för mellanstadiet eller högstadiet där du tittar på vilka olika metoder eller aktiviteter som används i den undervisningen och hur eleverna arbetar med matematik i den åldern och analysera det ur olika perspektiv.
Detta rör sig inom gebitet matematikdidaktik som ligger mig som lärarstudent varmt om hjärtat,om du är intresserad av detta spår.
Jag har läst flera sådana gymnasiearbeten, och jag finner inte så stort intresse i de tyvärr.
Vad är skillnaden mellan didaktik och pedagogik?
Teraeagle skrev:Börja med att bestämma ifall du vill göra något rent teoretiskt (litteraturstudie) eller något med åtminstone praktiska inslag (laborationer).
Om du är intresserad av praktisk kemi så har jag en hel del förslag att komma med :)
Jag har svårt med att bestämma det, men antagligen något med praktiska inslag eftersom jag inte är bra på att söka litteratur.
Vad betyder praktisk kemi?
JohannesL skrev:Qetsiyah skrev:Naturvetenskap, jag går naturvetenskapsprogramment inriktning naturvetenskap
Något jag skulle rekommendera är att skriva om fysikaliska fenomen, och försöka förklara dem.
Exempelvis har du leidenfrosteffekten; när du t.ex droppar vatten på en mycket varm spisplatta kommer vattendroppen "sväva" på plattan istället för att förånga.
Sådana saker är mycket intressanta att utforska.
Annars kan du utforska något som du alltid har undrat över. Jag undrade under en tid om universum är perfekt, och isåfall, varför är det perfekt? Detta ledde mig till Antropiska Principen, vilken jag skrev om. Du får såvida helt enkelt tänka tillbaka lite och försöka komma på något som du undrat över. Detta gör arbetet väldigt roligt!
Jag minns att jag har haft många sådana, ska försöka gräva upp några ur minnet!
Qetsiyah skrev:Vad betyder praktisk kemi?
I min värld betyder det ett gymnasiearbete inom kemi som innefattar laborationer.
Jag är ju själv lagd åt naturresurser och resursutnyttjande. Där finns det mycket spännande att titta på både som teoretiskt och praktiskt inriktade projekt.
Qetsiyah skrev:Jonto skrev:Jag vet inte exakt vad du är intresserad av men eftersom du hänger här på Pluggakuten så kanske det kunde vara intresserat att skriva någonting om hur man lär sig matematik eller matematiken i skolan.
Du skulle kunna göra en studie där du intervjuar eller delar ut enkäter till exempelvis mellanstadielever eller högstadieelever om hur de upplever matematik, eller vad de tycker är lätt eller svårt i matematikundervisningen eller testa och analysera en högstadieklass kunskaper i matematik på något intressant område ex. geometri. Då får du in en koppling till matematik men du behöver inte titta på matematiken på någon avancerad nivå.
Du skulle också kunna göra en studie där du observerar några matematiklektioner för mellanstadiet eller högstadiet där du tittar på vilka olika metoder eller aktiviteter som används i den undervisningen och hur eleverna arbetar med matematik i den åldern och analysera det ur olika perspektiv.
Detta rör sig inom gebitet matematikdidaktik som ligger mig som lärarstudent varmt om hjärtat,om du är intresserad av detta spår.
Jag har läst flera sådana gymnasiearbeten, och jag finner inte så stort intresse i de tyvärr.
Vad är skillnaden mellan didaktik och pedagogik?
Okej, hoppas du hittar något annat som passar. :)
Pedagogik är mer allmänt och handlar om undervisning och utbildning men också mycket om uppfostran och är oftast mycket teorier om kunskap och lärande
Didaktik handlar om hur man lär ut ett visst och olika metoder och strategier för detta och är mer konkret om hur man kan undervisa och lära ut saker och organisera undervisning.
Lite sent svar, men om du tycker ren matematik är spännande tycker jag absolut du ska överväga att göra ett projekt i det!
Två bra länkar för inspiration:
http://matematik.wikidot.com/gymnasiearbete
http://www.mittag-leffler.se/sites/default/files/spes%20hela_0.pdf.
Alla svar är välkomna svar!
Ja, jag har har faktiskt bestämt och börjat. Det är ren matematik. Jag tänker faktiskt publicera här på pluggakuten ifall jag blir stolt över den, vi får se!
Lite nyfiken, vad blev det då?
Härligt att höra! Tror vi är många som är nyfikna på att läsa rapporten (eller en special edition sammanfattning för oss på Pluggakuten) när du är klar sen!
Lycka till så länge! Ett tips är att försök att inte fokusera så mycket på att prestera maximalt, utan snarare på att ha roligt. Det är inte ofta får skoltid avsatt till att lära sig något matematiskt på sina egna villkor på det här viset! :D
Ja, roligt kan jag verkligen säga att jag har. Överlågset roligaste uppgiften under min gymnasietid.
Den handlar om funktioner, dess tangenter och vilka punkter och hur många gånger dessa är skärda av tangenterna. Till exempel skärs alla punkter ovanför y=x^2 noll gånger och alla under två gånger.
Hej alla på pluggakuten. Nu är den klar, eller ja, det var den för några månader sen egentligen.
Vem som helst som vill läsa den kan skicka ett PM till mig med mejl så mailar jag. Det blir en PDF då jag skrev den i latex. Den är på engelska.