Gymnasiearbete diabetes/genetik/genteknik
Hej! Mina frågeställningar för mitt arbete är:
Kommer antalet diabetiker öka när fler individer lever och får avkommor som kan ärva tillståndet?
Har det mest banbrytande genteknik verktyget CRISPR-Cas9 en möjlig kapacitet att utplåna genen som orsakar diabetes? (inte embryo)
Min fråga är borde jag antingen specificera mig till diabetes typ 2 eller 1? För när jag söker är båda på något sätt kopplade till genetik.
Hej och Välkommen till Pluggakuten!
Du kan kolla med din handledare under Gy-arbetet, men din frågeställning är nog för generell.
För trots att både typ 1 och typ 2 kallas diabetes, finns det stora skillnader både i sjukdomen och i ärftligheten. Det finns även en antal varianter av typ 2, som skiljer sig åt sinsemellan, och mot typ 1. Så att "utplåna genen som orsakar diabetes" går inte att undersöka, då just en sådan gen inte är känd. Det finns ett antal gener som är/tros vara inblandade i utvecklandet av diabetes typ 1, respektive typ 2. Och just att "utveckla diabetes", gör inte alla individer med liknande (t.ex. syskon) eller identiska gener (enäggstvillingar), men det finns en ärftlighet av sjukdomen.
Ja för mina frågeställningar blev godkända men när jag började skriva min teori upptäckte snabbt att det var mycket mer komplicerat än vad jag trodde. Skulle du kunna ge förslag om en mer specifik frågeställning som går att undersöka ändå?
En mer specifik frågeställning kommer bero på hur du riktar in arbetet.
Det blir olika inriktning på arbetet beroende på om du:
1) specifikt vill beskriva om/hur det kan vara möjligt att använda CRISPR/Cas9 för att bota/förhindra ärftliga sjukdomar, lite mer generellt.
2) som 1) men för både diabetes typ 1/2
3) eller välja att fokusera på endast typ 1 eller typ 2
4) ta en variant av diabetes och titta på vilka möjligheter, som finns för genom genetisk modifikation av patienten för att bota sjukdomen. Eller t.o.m. förhindra att den uppstår.
Det blir ofta intressantare och roligare att undersöka och skriva om det som låter intressant. Så om du vill formulera en mer specifik frågeställning, är det bra att utgå ifrån det som du är mest intresserad av. Det som är "mest intressant", kan även vara jämförelsen (d.v.s. lite av alla delar, snarare än en smalare arbete).