Gymnasiearbete C-vitaminhalt i olika livsmedel, frågeställning?
Hej,
Jag ska skriva ett gymnasiearbete som handlar om C-vitaminhalten i olika livsmedel, men jag behöver lite hjälp med förslag/inspiration på frågeställningar som man kan ha och vad man kan göra. Något kul och spännande. :D
Jag kommer skriva arbetet själv.
När jag gick gymnasiet läste jag en kurs som hette ”Kemi - breddning”. Då undersökte jag hur C-vitaminhalten ändrades i potatis vid tillagning. Jag mätte halten med jodometrisk titrering och testade att koka potatisen olika lång tid. Kanske kan vara något?
Jo, det är just det jag också funderar på att göra. Jämföra C-vitaminhalten i livsmedel under olika förhållanden bland annat koka. Du tror inte att det blir "för" brett och stort?
Jag kommer att använda mig av jodometrisk titrering och nu när vi ändå är inne på titrering, är den metoden svår eller liknar det lite syrabas-titrering?
Det är ganska likt en syrabastitrering. Skillnaden är att man använder stärkelse som indikator för när titreringen är färdig istället för att mäta pH.
Jag tror nog att du hinner med att undersöka det. Annars kan ju ett alternativ vara att testa hur saker som frysning eller torkning påverkar C-vitaminhalten.
Okej, ska ta till mig det. Tack för hjälpen! :)
Teraeagle skrev:När jag gick gymnasiet läste jag en kurs som hette ”Kemi - breddning”. Då undersökte jag hur C-vitaminhalten ändrades i potatis vid tillagning. Jag mätte halten med jodometrisk titrering och testade att koka potatisen olika lång tid. Kanske kan vara något?
Kan du berätta mer om hur jodometrisk titrering genomfördes
Här finns en beskrivning av hur det går till:
https://www.naturvetenskap.nu/kemi/analytisk-kemi/titrering-28951817